Hopp til hovedinnholdet

Jeg har planer om å gå kraftig ned i vekt ved å trene og legge om kostholdet og prøve slankepiller. Anbefaler dere noen slankepiller som ikke er farlige/ ulovlige?

Jente 18 år
 

Spørsmål

Hei! Jeg har planer om å gå kraftig ned i vekt. Ved å gjøre dette skal jeg begynne å trene flere ganger i uken og legge om kostholdet helt. Men jeg ønsker også å begynne på slankepiller, og lurer på om dere anbefaler noen som ikke farlige/ulovlige? Kan legge ved at grunnen til at jeg spør er at jeg ikke er komfortabel i egen kropp, og hater sommeren for jeg klarer ikke gå i sommerklær som shorts og skjørt siden jeg har lår som gnisser hele tiden. Og syntes det er ekkelt å gå i badetøy. Takk på forhånd.

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for ditt spørsmål til ung.no.

Det er leit å høre at du ikke er komfortabel i egen kropp. Mange opplever å få slike følelser i ungdomsårene når kroppen er i endring, og det er ikke godt å gå å føle på dette. Forsøk å si til deg selv at du er fin akkurat slik du er

Når man skal ned i vekt er det viktig å bruke god tid og være tålmodig. Dersom man går for raskt ned i vekt kan kroppen svare med å senke forbrenningen fordi den forbereder seg på en tid med et lavt energiinntak, og den forsøker da å bruke minst mulig krefter. Når man så begynner å spise mer vil kroppen suge til seg energi og næringsstoffer, og man vil lettere gå opp i vekt igjen.

For en trygg og varig vektreduksjon anbefales det å ikke gå ned mer enn 0,5 til 1 kg i uken. Ved å trene og legge om kostholdet, som du sier du ønsker, vil du nok oppleve å gå ned i vekt. Jeg vil gi deg noen tips til et sunt og variert kosthold som kan bidra til at du går ned i vekt lengre ned i svaret mitt.

Når det gjelder bruk av slankemidler er dette noe jeg ikke vil anbefale deg. De fleste slankemidler påstår å gjøre folk slanke, men de færreste av disse midlene har noen dokumentert effekt. Mange opplever å miste noe vekt etter å ta slike midler, men at de går opp igjen disse kiloene (og eventuelt flere) når de slutter å ta dem. Dersom du likevel tenker du har behov for å begynne med slankemidler bør du snakke med legen din om dette.

Før du starter med en vektreduksjon er det viktig at du undersøker om du virkelig behøver å gå ned i vekt. Dette kan du få hjelp til hos legen din, helsesøster eller en ernæringsfysiolog. Jeg vil også anbefale deg å få oppfølging fra lege eller ernæringsfysiolog i denne perioden da de kan hjelpe deg til en trygg og varig vektreduksjon. Helsesøster kan også være god å snakke med om følelser du har knyttet til kropp og selvfølelse.

 

Tips til et sunt og variert kosthold:

* Spis faste måltider hver dag; frokost, lunsj, middag og kveldsmat med maks 4 timer mellom. Spis i tillegg ett eller to mellommåltid dersom du har behov for det. Mellommåltidene skal være mindre enn hovedmåltidene, og kan for eksempel være en rå gulrot, kålrot, en yoghurt med litt grov müsi, eller et grovt knekkebrød med pålegg. Et regelmessig måltidsmønster som dette vil bidra til å holde et stabilt blodsukker, og vil føre til at du unngår å bli for sulten og fysen på noe "godt".

* Ha et høyt inntak av grønsaker og frukt/bær. Spis minst fem om dagen (tre grønnsaker og to frukt). Grønnsaker og frukt passer fint som mellommåltid. Til middag kan du se for deg en tallerken delt i to der den ene delen består av grønnsaker og den andre består av kjøtt og poteter, fullkornsris eller fullkornspasta. Grønnsaker inneholder lite kalorier, men mange viktige næringsstoffer.

* Spis grovt brød eller grove kornprodukter som fullkornspasta, fullkornsris eller grov kornblanding. Grove kornprodukter inneholder fiber som holder deg lengre mett.

* Spis fisk til middag eller som pålegg. Fisk har viktige næringsstoffer som omega 3 og vitamin D som det er vanskelig å få et tilstrekkelig inntak av.

* Velg magert kjøtt og kjøttpålegg som kylling, kalkun eller kokt skinke. Se etter Nøkkelhullet når du velger pålegg.

* Spis eller drikk magre meieriprodukter. Se etter Nøkkelhullet når du velger melk, ost og andre meieriprodukter.

* Drikk vann som tørstedrikk

* Begrens inntaket av mat og drikke som har høyt energiinnhold og lite næringsstoffer, som brus, saft, godteri og snacks.

 

Nedenfor har jeg lagt ved artikler som du kan lese for flere gode tips.

Jeg ønsker deg lykke til! Ta vare på deg selv og husk at du er god nok akkurat som du er.

Hilsen Ernæringsrådgiver, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Vær stolt av den kroppen du har!

Jente med skateboard (Colourbox)

Tenårene er en tid der kroppen forandrer seg mye. I løpet av noen få år utvikles kroppen fra barn til voksen, og det er normalt å føle på usikkerhet og sammenligne seg med andre.

Les mer

Tips til et sunt, balansert og variert kosthold

Tallerken (colourbox.com)

Vet du hvorfor det er lurt å spise sunt og variert? Syns du det er vanskelig å vite hvordan du får det til? Her er noen gode tips.

Les mer

Få hjelp om du strever med vekten

Baderomsvekt (colourbox.com)

Ikke gå alene med din bekymring for vekten. Få hjelp hos helsesykepleier eller fastlege.

Les mer

Ikke la deg lure av slankemidler

To jenter i alt for stoire bukser (colourbox.com)

Dropp slankemidler som lover deg raske resultater.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Tykk & tynn
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om tykk & tynn