Hopp til hovedinnholdet

Hvordan kan jeg nå målene mine som fotballspiller?

Gutt 15 år
 

Spørsmål

Hei. Jeg er en ambisiøs og målbevisst fyr som elsker å spille fotball. Jeg har høye mål og ønsker å nå langt, men vet liksom ikke helt hvordan jeg skal trene for å få mest mulig progresjon. Som regel går jeg bare ut og trikser eller dundrer av noen skudd helt alene uten et treningsopplegg. Jeg har slitt psykisk det siste året og har vært hos BUP flere ganger. Det går generelt bedre med meg nå etter at jeg har begynt på medisin, men sliter fortsatt. Jeg har liksom følt at jeg ikke mestrer ting og at alt jeg gjør blir feil (grubling). Sånn har det blitt med fotballen og treningen også. I et halvt år var jeg borte fra fotballen(kommet tilbake).Jeghar ikke fortalt dette med ambisjonene og målsettingen til noen. Det har jeg holdt helt for meg selv. Er generelt en ensom lukket person. Kan motgangen jeg har hatt ha en positiv virkning sånn langsiktig? Har dere noen tips på hva og hvordan jeg burde trene for å bli best mulig i fotball? Hvordan burde en treningsukeplan for meg se ut?

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for spørsmålet ditt. Så spennende at du har ambisjoner for fotballen. Når det gjelder hva du bør trene på, så avhenger det jo litt av hva som er dine sterke og svake sider på fotballbanen. Det er viktig å ikke bare trene på det man er god på. Men generelt er det mye man kan trene på som egentrening, for eksempel:

- Mottak/medtak ved å bruke en vegg eller lignende.

- Vendinger og finter (bruk gjerne kjegler)

- Skudd

Det kan også være lurt av deg å få med deg noen på egentrening, så kan dere øve på dueller, pasninger, langpasninger osv. Egenskaper som hurtighet og kondisjon kan det også være aktuelt å trene på.

For å nå langt, er det også viktig å holde seg skadefri. Skadefri.no har programmer med øvelser du kan gjøre alene eller sammen med andre.

Jeg vet ikke nok om din hverdag til å sette opp et ukesprogram for deg, og hvor mye du skal trene avhenger jo også av hvor mange treninger og kamper dere har i uken, i tillegg til skolearbeid og eventuell andre aktiviteter.Men mitt tips er å lytte litt til kroppen, og ikke være redd for å ta en treningsfri dag innimellom. Men litt egentrening med teknikkøvelser kan være en fin restitusjonstrening dagen etter kamp, for eksempel.

Alt i alt handler det å bli god i fotball om å spille fotball, og å gjøre en innsats både på trening og i kamp. Jeg synes godt at du kan dele dine ambisjoner med foreldrene dine og treneren din. Og så kan du spørre treneren din hva du bør øve ekstra mye på.

Du skriver at du har slitt litt psykisk og grubler en del. Det å ha hatt litt motgang kan absolutt være nyttig på sin måte, og man kan lære mye av det og kanskje takle motgang senere i livet på annen måte.

Som sagt synes jeg det er flott at du har ambisjoner, men jeg anbefaler deg å først og fremst ha det gøy med fotball, og ikke legge altfor mye press på deg selv. Jeg legger ved en artikkel om det å satse på en idrett, som jeg tror vil være nyttig for deg å lese, i tillegg til noen om trening.

Lykke til!

 

 Hilsen fysioterapeuten, ung.no
Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Satse på en idrett

Knyter fotballskoa (colourbox.com)

Hvis man skal satse på en idrett så må man være villig til å prioritere den, og det er viktig å være forberedt på at man ikke kan være med på alt som skjer ellers. Man må ha motivasjon og vilje til å legge inn den ekstra treningsinnsatsen.

Les mer

Hurtighetstrening

sprint (colourbox.com)

Hurtighet er en persons evne til å forflytte seg raskest mulig over en kort distanse. Les hvordan du kan trene hurtighet.

Les mer

Hva er utholdenhet og hva er kondisjon?

utholdehnhetstrening (colourbox.com)

Vi bruker ofte ordene utholdenhet og kondisjon om hverandre. Begge deler handler om evnen til å holde på med en aktivitet over tid. Og det kan trenes opp!

Les mer

Tren og ha det gøy!

Jente jogger (colourbox.com)

Her finner du råd for hvordan du kan finne glede ved bevegelse og aktivitet, enten du er vant til å trene eller ikke.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett