Hopp til hovedinnholdet

Kan jeg få noen tips om hvordan få litt mer fett på kroppen?

Gutt 14 år
 

Spørsmål

Hei. Jeg er er 14 år og veier 42-43 kilo, 172 cm høy. Jeg er veldig glad i mat, spiser for det meste grønnsaker, kjøtt, fisk og mat med mye proteiner. Jeg føler ikke at jeg spiser noe mindre mat enn andre barn på skolen. Faren min var også ganske tynn når han var liten. Noen ganger spiser jeg rundt 1 kg mat/drikke på kveldene.. Dagen etterpå har jeg gått ned 1 kg igjen.. Dette skjønner jeg ikke. Jeg er drittlei å bli kaldt tynn på skolen hele tiden og jeg prøver å spise så mye mat jeg klarer i håp om å bli litt tykkere. Kan jeg få noen tips om hvordan få litt mer fett på kroppen?

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for at du sender oss ditt spørsmål.

Det vil være bra for deg å gå opp noe i vekt, og det er fint at du spør oss om tips til hvordan du kan gjøre dette.

---

Når du skal opp i vekt må du spise mer energi enn det kroppen forbruker over tid. Det kan være vanskelig å legge på seg, og det er viktig å ta tiden til hjelp.

Det er viktig å spise regelmessige måltider i løpet av dagen, gjerne hver 3.-4. time. Det anbefales å spise fire hovedmåltider (frokost, lunsj, middag og kveldsmat) og 1-3 mellommåltider hver dag. Mellommåltidene er mindre enn hovedmåltidene og kan for eksempel være en yoghurt med müsli, en grønnsak, en frukt, et grovt knekkebrød eller en grov brødskive med pålegg.

For å øke vekten bør man øke inntaket at fettrik mat, som inneholder mer energi. Det finnes to typer fett; mettet fett og umettet fett (enumettet og flerumettet). Umettet fett er den sunne typen fett, og det er dette fettet det er gunstig å øke inntaket av. Dette fettet finner man særlig i matvarer fra planteriket (olje, nøtter, avokado) og fra fisk og sjømat.

Tips til et sunt kosthold som kan bidra til økt vekt:

  1. Spis grove kornprodukter hver dag (grovt brød, grove kornblandinger, havregryn, fullkornspasta, fullkornsris).
  2. Spis frukt og grønnsaker hver dag, 2 frukt og 3 porsjoner grønnsaker. Avokado er en grønnsak som inneholder mye sunt fett. Den passer for eksempel fint som pålegg alene eller under kjøttpålegg eller som tilbehør til lunsj eller middag. En håndfull nøtter kan være et passende mellommåltid.
  3. Spis fisk 2-3 ganger i uken. Laks er en fet fisketype, og inneholder mye sunt fett. Makrellpålegg kan være et godt alternativ som pålegg til matpakken.
  4. Velg magert kjøtt og kjøttprodukter.
  5. Spis eller drikk magre melkeprodukter (gjerne lettmelk) daglig. Melk er fint å drikke inntil et brødmåltid eller til grove kornblandinger og grøt for å øke inntaket av energi, og samtidig gi viktige næringsstoffer som kalsium og jod. Et tips kan være å se etter nøkkelhullsmerkede melkeprodukter.
    - Grunnen til at man bør velge magre meieriprodukter er fordi fettet i meieriprodukter er av typen mettet fett som man bør ha et begrenset inntak av.
  6. Velg vann som tørstedrikk mellom måltidene.

Andre tips for å øke energiinntaket kan være å bruke myk margarin på brødskiven, ha olje- eller majonesbasert dressing på salater eller grønnsaker eller å bruke majones ved siden av pålegg som for eksempel skinke, reker, leverpostei eller egg. Å kombinere flere påleggstyper vil øke energiinntaket.

Å drikke juice til måltidet vil også tilføre energi og andre næringsstoffer. Men man bør ikke drikke mer enn ett glass om dagen fordi juice inneholder mye fruktsukker og syre som kan være skadelig for tennene dersom det drikkes for ofte.

En økning i muskelmasse vil også kunne øke vekten din siden muskler veier mer enn fett. Du bør derfor trene litt styrketrening som vil være med på å øke muskelmassen din. Jeg legger ved en artikkel til enkle øvelser som du kan gjøre hjemme. I tillegg kan du lese mer om mat og næringsstoffer i artiklene jeg har lagt ved.

--- 

For å få hjelp og oppfølging til vektøkningen kan det være fint å snakke med helsesøster på skolen din. Hun kan måle vekt og høyden din og følge deg opp slik at du oppnår en vekt som er passe for deg.

 

Jeg ønsker deg lykke til!

 

Hilsen Ernæringsrådgiver, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Proteiner

Proteiner er nødvendige for oppbygning av nye celler - både under vekst og til vedlikehold av kroppen.

Les mer

Eg har ei lav vekt- kva skal eg gjøre?

Veier seg på badevekt (colourbox.com)

Nokon synast dei er veldig tynne, og vil gå opp i vekt. At ein er veldig tynn kan til dømes skuldast genar, at ein et for lite i forhald til eins energiforbruk eller være ein konsekvens av sjukdom. Vektauke kan være vanskeleg, og kan ta tid.

Les mer

Alt du trenger å vite om næringsstoffer

Alt om næringsstoffer (colourbox.com)

Her får du en oversikt over de mest kjente næringsstoffene, hvilke hovedfunksjoner de har, og hvilke matvarer som er gode kilder for de ulike stoffene.

Les mer

Styrketrening du kan gjøre hjemme

Hjemmetrening (ung.no)

Å trene styrke har mange positive effekter. Økt muskelstyrke strammer opp, og gjør oss i stand til å takle mange av hverdagens oppgaver bedre. Det kan også være med på å forebygge skader, både innen idrett og ellers.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Tykk & tynn
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om tykk & tynn