Hopp til hovedinnholdet

Jeg vil ned i vekt og lurer på om dette forslaget er et bra kosthold?

Jente 16 år
 

Spørsmål

Hei. Jeg er en jente på 16år. Jeg er 155 cm høy og veier 87 kilo. Jeg har gått mye opp i vekt på 8 mnd. Jeg vil slanke meg. Trening har ikke funket. Jeg lurte på Hva som skjer vis jeg bare spiser Dag1: 2 epler og bare suppe Dag2: 2 appelsiner og bare suppe Dag3: 1 boks jordbær, en boks blåbær og en bolle salat Dag4: 2 gulorter og bare suppe Dag5: 2 epler og bare suppe Dag6: faste til klokka 19.00 og spise litt mat Dag7: faste til klokka 19.00 og spise litt mat I tillegg til at jeg tar jern og protein tilskudd hverdag.

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for ditt spørsmål til ung.no.

Hvis du spiser som du har forklart over vil du gå ned i vekt. Det er fordi det er lite energi i måltidene du beskriver. Men dette er ingen god eller anbefalt måte å gå ned i vekt på. Når man skal ned i vekt bør man gjøre en livsstilsendring som man kan opprettholde videre. Et kosthold som du beskriver er ikke gjennomførbart over lengre tid, og det vil ikke gi deg alle næringsstoffene som kroppen din behøver.

Veldig mange som ønsker å gå ned i vekt opplever at de klarer å gå ned i vekt, men ikke opprettholde vektreduksjonen, og at de etter relativt kort tid går opp i vekt igjen. Det er derfor viktig å fokusere på endringer i kostholdet og/eller aktivitetsnivået som man kan klarer å følge over lengre tid, ikke bare noen måneder for å gå ned i vekt, men også senere for å opprettholde vektnedgangen, hvis ikke vil man raskt gå opp i vekt igjen når man går tilbake til de gamle vanene.

Ved vektnedgang bør man tilstrebe å spise så normalt som mulig, men å kutte ned på energirik mat og forsøke å spise mindre porsjoner. Et variert kosthold er det beste. Her er noen tips for et sunt og variert kosthold som kan hjelpe deg på veien til å gå ned i vekt:

* Spis faste, regelmessige måltider hver dag; frokost, lunsj, middag og kveldsmat (dersom du spiser middag tidlig) med maks 4 timers mellomrom. Spis i tillegg ett eller to mellommåltid dersom du har behov for det. Mellommåltidene skal være mindre enn hovedmåltidene, og kan for eksempel være en rå gulrot, kålrot, en yoghurt med litt grov müsi, eller et grovt knekkebrød med pålegg. Et regelmessig måltidsmønster som dette vil bidra til å holde konsentrasjon og energinivået oppe, og det vil hjelpe deg å unngå å bli for sulten og fysen på noe "godt".

* Ha et høyt inntak av grønsaker og frukt/bær. Spis minst fem om dagen (tre grønnsaker og to frukt). Grønnsaker og frukt passer fint som mellommåltid. Til middag kan du se for deg en tallerken delt i to der den ene delen består av grønnsaker og den andre består av kjøtt eller fisk og poteter, fullkornsris eller fullkornspasta. Grønnsaker inneholder lite kalorier, samtidig som det inneholder mange viktige næringsstoffer. I tillegg inneholder frukt og grønnsaker mye fiber som holder deg lengre mett.

* Spis grovt brød eller grove kornprodukter som fullkornspasta, fullkornsris eller grov kornblanding. Grove kornprodukter inneholder fiber som holder deg lengre mett.

* Spis fisk til middag eller som pålegg. Fisk har viktige næringsstoffer som omega 3 og vitamin D som det er vanskelig å få et tilstrekkelig inntak av.

* Velg magert kjøtt som pålegg eller til middag. Kokt skinke, kalkun og kylling er magert og proteinrikt. Se etter Nøkkelhullet når du velger kjøttprodukter.

* Egg er proteinrikt og sunt og er et godt alternativ til pålegg

* Spis eller drikk magre meieriprodukter. Se etter Nøkkelhullet når du velger melk, ost og andre meieriprodukter.

* Drikk vann som tørstedrikk

* Begrens inntaket av mat og drikke som har høyt energiinnhold og lite næringsstoffer, som brus, saft, godteri og snacks.

 

Det er viktig med fysisk aktivitet når man ønsker å gå ned i vekt. Dette er med på å øke forbrenningen. Finn en aktivitet som du kan trives med. Ta sykkelen til skolen dersom du har mulighet til dette, gå turer på ettermiddagen og forsøk å trene styrke et par ganger i uken. Styrketrening vil bidra til å øke muskelmassen din som vil føre til at du øker forbrenningen. Jeg legger ved en artikkel om styrkeøvelser som du kan gjennomføre hjemme.

Når du skal ned i vekt bør du få oppfølging av en lege eller klinisk ernæringsfysiolog. De kan hjelpe deg å holde motivasjon oppe og hjelpe deg til en trygg og varig vektnedgang.

 

Jeg ønsker deg lykke til og stå på!

 

Hilsen Ernæringsrådgiver, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Tips til å spise riktig

Venner som spiser sammen (colourbox.com)

Med forskjellige råd i media kan det være vanskelig å vite hva man skal spise for å være sunn. Se her hva Helsedirektoratet anbefaler.

Les mer

Tren og ha det gøy!

Jente jogger (colourbox.com)

Her finner du råd for hvordan du kan finne glede ved bevegelse og aktivitet, enten du er vant til å trene eller ikke.

Les mer

Gode vaner for en sunn hverdag

Spiser foran datamaskinen (colourbox.com)

Her gir vi deg enkle tips om trening og matvaner som gjør at du kan gjøre din hverdag sunnere. Det kreves verken spesiell diett eller fancy treningsformer.

Les mer

Styrketrening du kan gjøre hjemme

Hjemmetrening (ung.no)

Å trene styrke har mange positive effekter. Økt muskelstyrke strammer opp, og gjør oss i stand til å takle mange av hverdagens oppgaver bedre. Det kan også være med på å forebygge skader, både innen idrett og ellers.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Kropp og helse
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om kropp og helse