Hopp til hovedinnholdet

Jeg har kastet opp før. Hva tenker folk hvis jeg starter med å spise lite igjen etter å ha hatt vanlig forhold til mat en stund.

Jente 17 år
 

Spørsmål

Hva tenker folk hvis jeg starter med å spise lite igjen etter å ha hatt vanlig forhold til mat en stund. Siden jeg har drevet med det før... Og fikk nesten spiseforstyrrelse. Har egentlig aldri helt klart å slutte, har hoppet over måltider av og til, kastet opp litt, sett/kjent mye på fettet på magen og sett når det har blitt mer. Gikk på vekten for 2 dager siden og fant ut at jeg har gått opp 3 kilo. Og hvorfor blir mamma så irritert og steng!?

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei, og takk for at du skriver til ung.no!
 

Jeg tenker nok at folk blir bekymret for deg om du starter med å spise lite igjen etter å ha hatt vanlig forhold til mat en stund.

Når man er i puberteten bør man ikke slanke seg uten kyndig veiledning. Dette av flere grunner. 

  1. Om du spiser for lite, går kroppen i sparemodus. Det vil si at kroppen tror det ikke er mat å få tak i, så den niholder på fettet ved å sette ned forbrenningen. Kroppen prioriterer de viktigste organene som hjerte og lunger. Andre deler av kroppen blir forsømt som hud, hår og negler... I tillegg blir man slapp, uopplagt, man fryser, og man kan føle seg deprimert... 
  2. Når man er i puberteten er det ekstra viktig at man ikke mister for mye vekt. Kroppen skal vokse og utvikle seg og alt dette trenger man energi for å gjøre. Å veie seg i denne perioden har ingenting for seg. Du vokser i høyden, du får kvinnelige former og bryster. Når kroppen blir høyere om mer forfull øker også vekten. Det betyr ikke at du har blitt tjukkere, men at du har endret deg som en naturlig del av puberteten.
  3. Å veie seg ofte, gjør deg bare forvirret. Om man veier seg om morgenen og om kvelden vil man naturlig nok veie mer på grunn av mat og drikke man har fått i seg i løpet av dagen. Det er ikke fett, men næring kroppen trenger og jobber med. Fra dag til dag kan man også veie forskjellig. Det kommer an på hva man har spist. Om man spiser mye salt binder det væske i kroppen, og du vil veie mer. Det er ikke fett. I løpet av menstruasjonsyklusen endrer også vekten seg. Det er på grunn av væske i kroppen som endrer seg med endringene i hormonnivået. 

For å holde kroppen frisk og sunn er det flere ting som er viktig.

1. Tren regelmessig. Det kan være jogging, sykling, svømming, padling, langrenn, rollerblades, fjellturer, aerobic, dansing etc. 

2. Spis regelmessig 4 - 5 ganger om dagen. Du skal ikke sulte deg! Spis mer grønnsaker enn poteter/ris/pasta og fjærfe, kjøtt og fisk. Forsøk å spise mer fisk og fjærfe enn kjøtt, slik at du ikke blir for tung i kroppen når du skal trene senere på dagen. Spis frukt og grønnsaker til mellommåltider.

3. Reduser saltinnholdet i maten. Unngå ferdigmat, snacks og poseprodukter som ofte inneholder mye salt.

4. Sukker og sukkerholdige matvarer, samt annet snop/snacks bør kun spises en dag i uken.

Jeg tenker at moren din blir irritert på deg fordi hun ser at du spiser for lite, og blir engstelig for deg. Hun føler nok at hun må være streng for at du skal forstå hvor viktig det er at kroppen får nok mat. Moren din har ansvaret for deg, og vil at du skal ha det bra. Når hun ser t du gjør noe som er usunt for deg blir hun redd for helses din.

Det er fint å ta dette opp med helsesøster eller fastlegen din. Helsesøster har høyde- og vektkurven din som du har fulgt siden du var født. Da kan du få informasjon om hva som er normalt og eventuelt trygge råd om hva du kan gjøre om du trenger å gå opp eller ned i vekt, uten at det går utover din helse. 

 

 

Lykke til!

Vennlig hilsen Helsesøster

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Har jeg en spiseforstyrrelse?

Jente ved toalett ser på vekt (www.colourbox.com)

Grensen for når et anstrengt forhold til mat og kropp går over i en spiseforstyrrelse er glidende. I denne artikkelen finner du noen svar som er til hjelp.

Les mer

Øvelser for å bli frisk av spiseforstyrrelse

Jente som veier seg selv (www.colourbox.com)

Øvelsene kan hjelpe deg med motivasjon til å ta imot hjelp for spiseforstyrrelsen. Det er viktig med hjelp for å bli bra. For å bli frisk av en spiseforstyrrelse, er regelmessige måltider helt avgjørende.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Spiseforstyrrelser
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om spiseforstyrrelser