Hopp til hovedinnholdet

Har jeg normal vekt? Hva kan jeg eventuelt gjøre for å få ned KMI?

Jente 16 år
 

Spørsmål

Hei, jeg er jente 16 år og er ca 1.70m høy, vekten min ligger på ca 80kg og KMI min er 27.7, er dette normalt eller er jeg overvektig/for mye fedme? Eventuelt hva kunne jeg gjort for å få ned KMI PS, sliter også med dårlig selvbilde

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei jente 16 år.
Takk for at du skrev til ung.no
 
Man regner vanlig KMI for jenter på 16 år til å være innen området 17 til 25.  Det er stor forskjell på kroppene med tanke på muskelmasse og benbygning. Muskler veier mer enn fett og noen har litt tyngre benbygning enn andre. Man ligner foreldrene og søsken.
For at du skal føle deg bedre, kan du begynne å være mer aktiv. Aktivitet skaper aktivitet, man får overskudd og energi av å bevege seg. Kanskje kan du få med en venninne å gå turer? Du trenger ikke starte hardt, men gå i eget tempo. Etter hvert kan du gå litt raskere og øke lengden på turen. Noen velger treningsstudio med gruppetrening, eller kondisjonstrening på sykkel, treningsmølle eller andre apparater. Bemannede treningsstudioer har flinke instruktører som kan hjelpe.
Når det gjelder mat og drikke er det lettere nå enn tidligere å velge sunnere alternativer. Se artiklene. I stedet for å drikke juice, sjokolademelk, brus og andre kaloririke drikker, kan du drikke vann. Vann er også bedre enn lettbrus.
Det er en del som sliter med dårlig selvbilde. Ungdom i dag kan oppleve et stort press på utseende, og hvis man sammenligner seg med andre vil man finne ulikheter. Det er arvelig bestemt! Hvis alle var like ville vi vært en gjeng med roboter som hadde nummer i stedet for navn. Hvilke "standarder" en tenker at de rundt en har er ikke det som teller. Hvis det hadde vært en "standard", ville de fleste falt utenfor. Det kan du se, hvis du ser deg rundt på skolen og eller hvor du ferdes. Folk kommer i alle forskjellige, fantastiske utgaver av seg selv! Mangfoldet gir oss variasjon, inspirasjon, utfordring, glede og kreativitet. Det å være den man er, med alt man er, både på innsiden og yttersiden er noe av rikdommen med å være menneske.
I stedet for å snakke deg selv ned, kan du begynne å snakke deg selv opp, se den fine jenta du er!
Det å finne ut hvem man er, hva man står for av verdier er også en del av den følelsen man har om seg selv, selvfølelsen. Styrken i oss mennesker ligger ikke i utseende. Utseende er flyktig og foranderlig, mens holdninger, verdier og meninger definere det indre selvet.
Hvem er du? Hva vil du? Hva mener du om forskjellige ting? Hva gir deg glede? Når man er sitt egentlige jeg bevisst, er stolt av den man er vil det synes på utsiden. Når man møter mennesker som tror på seg selv, er stolt av seg selv og som viser det; går med rett rygg, møter blikket til de man møter, viser omsorg og vennlighet, spiller ikke utseende noen rolle.
Si til deg selv det du ville sagt til en venninne. Vær glad i deg selv!
Du kan snakke med helsesøster på skolen eller på helsestasjon for ungdom om alt dette. Da får en å tenke høyt sammen med, en som kan komme med gode innspill og spørsmål. Da finner man løsningene sammen.

Jeg håper dette er til hjelp for deg og jeg ønsker deg alt godt!

Hilsen helsesøster, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Vær stolt av den kroppen du har!

Jente med skateboard (Colourbox)

Tenårene er en tid der kroppen forandrer seg mye. I løpet av noen få år utvikles kroppen fra barn til voksen, og det er normalt å føle på usikkerhet og sammenligne seg med andre.

Les mer

Gode vaner for en sunn hverdag

Spiser foran datamaskinen (colourbox.com)

Her gir vi deg enkle tips om trening og matvaner som gjør at du kan gjøre din hverdag sunnere. Det kreves verken spesiell diett eller fancy treningsformer.

Les mer

- Jeg er usikker på om vekten min er normal?

Baderomsvekt (colourbox.com)

Jeg føler jeg har en kropp som ser helt annerledes ut enn alle andres, og lurer på om jeg egentlig er normal?

Les mer

Lurer du på hva det er vanlig å veie?

Vekt

For tykk, for tynn eller rett og slett passe - hva er normalt? Det kan være vanskelig å vite. Dersom du ønsker en vurdering av vekta di anbefaler vi at du snakker med fagpersonell som lege, helsesykepleier eller ernæringsfysiolog.

Les mer

Enkelt å velge sunnere mat med Nøkkelhullsmerket

Nøkkelhullet (Helsedirektoratet / Mattilsynet)

Se etter nøkkelhullmerket på matvarene du handler. Når du finner merket, vet du at den matvaren er et sunnere alternativ enn andre varianter av matvaren.

Les mer

10 tips til sunn og billig mat

Ulike grønnsaker (Colorbox).

Det kan fort bli dyrt hvis vi skal prøve å velge sunn mat når vi handler. Her får du 10 tips til hvordan du kan tenke smart i matbutikken - og gjøre sunne valg uten å tømme lommeboka helt.

Les mer

Dette kan du snakke med en helsesykepleier om

Hos helsesykepleieren (foto: ung.no)

Helsesykepleiere kan svare på spørsmål om kropp og helse, pubertet, sex- og samliv, problemer med venner eller familie, vanskelige tanker og følelser, bekymringer, livvstilsproblemer og annet.

Les mer

Helsestasjon for ungdom

Gutt hos legen (colourbox.com)

Helsestasjon for ungdom er et GRATIS tilbud til ungdom. Der kan du få veiledning om prevensjon og seksuell helse. Du kan også kan få hjelp innenfor psykisk helse og svar på andre helsespørsmål.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Kropp og helse
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om kropp og helse