Hopp til hovedinnholdet

Jeg har gått opp i vekt, og er livredd for at det skal fortsette.

Jente 16 år
 

Spørsmål

Hei! Jeg har gått opp fra 49kg til 62-63kg på under fem måneder. Men nå har jeg fått så dårlig forbrenning og høy matlyst at jeg er livredd for å gå opp for mye. Jeg trener ikke, men har hund og går ca 4-5km, i tempo på ca 3-4km/t daglig. Planlegger å begynne å trene på treningssenter innen våren.

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for spørsmålet ditt. Jeg skjønner at det ikke er noe gøy for deg å ha gått opp i vekt så raskt, og å føle at du er inne i en dårlig sirkel. 

Som en følge av puberteten, vil jo kroppen forandre seg noe. Og hvis du har vokst mye i høyden, vil jo det kunne forklare en del av vektøkningen. Men å etablere sunne vaner for trening og kosthold, vil uansett være lurt.

Jeg synes det er flott at du er så aktiv som du er, det er en veldig god start. Sånn jeg forstår deg, så ønsker du å endre livsstilen litt, for å unngå at vektoppgangen fortsetter. Det er heldigvis ikke alltid så store endringer som skal til, men det handler om å finne gode vaner som man kan holde over tid. 

At du går daglige turer er som sagt flott. Et tips kan være at du 2-3 ganger i uken øker tempoet på turen, sånn at du kjenner at pulsen stiger, og du blir andpusten. Du kan gjerne også gå litt lengre da. Hvis du øker intensiteten, øker du nemlig treningseffekten.

Et tips er også å finne seg en motbakke som tar noen minutter å gå opp, hvor du går opp i raskt tempo, så pulsen stiger skikkelig. Gå ned igjen, og gjenta 4-5 ganger. Du kan selvfølgelig også løpe hvis du vil det. Dette er en type intervalltrening, som trener kondisjonen. Du kan lese mer om kondisjonstrening og intervaller i denne artikkelen.

Du skriver at du tenker å begynne på treningssenter til våren. Det er flott, og da kan det også være lurt å få en veiledningstime hvor en PT eller lignende viser deg forslag til øvelser. Men du behøver ikke å dra på at treningssenter for å trene, det er masse du kan gjøre hjemme og ute i naturen.

I denne artikkelen ser du et styrketreningsprogram for hele kroppen, som du kan gjøre hvor som helst. Når du trener styrketrening hvor du bruker store deler av kroppen, blir treningseffekten høy, og dermed også forbrenningen. 

Å bruke hele kroppen når du trener er altså det mest effektive når det gjelder å øke forbrenningen. 

For å oppsummere, så kan du 2-3 ganger i uken bytte ut din vanlige tur med et litt høyere tempo og/eller intervaller, og så kan du trene styrketrening 2-3 ganger  i uken i tillegg. Det kan du selvfølgelig gjøre før eller etter joggeturen. 

Det finnes også mange aktiviteter som både er morsomme, og som gir god treningseffekt, for eksempel å gå på ski eller skøyter, ake eller ha snøballkrig. Se flere tips i artiklene under.

Livsstilsendringer handler også om å etablere et normalt, sunt kosthold. Det får du tips til i artiklene under. 

Når man ønsker å endre livsstilen, kan det være fint med noen gode hjelpere som støtter deg og legger til rette for at du skal få det til. Så snakk gjerne med foreldrene dine, og få dem med "på laget". Helsesøster kan også være en god veileder.

Lykke til!

 

 Hilsen fysioterapeuten
Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Gode vaner for en sunn hverdag

Spiser foran datamaskinen (colourbox.com)

Her gir vi deg enkle tips om trening og matvaner som gjør at du kan gjøre din hverdag sunnere. Det kreves verken spesiell diett eller fancy treningsformer.

Les mer

Lurer du på hva det er vanlig å veie?

Vekt

For tykk, for tynn eller rett og slett passe - hva er normalt? Det kan være vanskelig å vite. Dersom du ønsker en vurdering av vekta di anbefaler vi at du snakker med fagpersonell som lege, helsesykepleier eller ernæringsfysiolog.

Les mer

Tips til et sunt, balansert og variert kosthold

Tallerken (colourbox.com)

Vet du hvorfor det er lurt å spise sunt og variert? Syns du det er vanskelig å vite hvordan du får det til? Her er noen gode tips.

Les mer

Tips til å spise riktig

Venner som spiser sammen (colourbox.com)

Med forskjellige råd i media kan det være vanskelig å vite hva man skal spise for å være sunn. Se her hva Helsedirektoratet anbefaler.

Les mer

Tren og ha det gøy!

Jente jogger (colourbox.com)

Her finner du råd for hvordan du kan finne glede ved bevegelse og aktivitet, enten du er vant til å trene eller ikke.

Les mer

Slik får du motivasjon til å trene

Knyter skolissene (colourbox.com)

Har du lyst til å trene, men mangler motivasjonen til å komme i gang? Ta en kikk på denne artikkelen og se hvordan du kan få motivasjon.

Les mer

Få hjelp om du strever med vekten

Baderomsvekt (colourbox.com)

Ikke gå alene med din bekymring for vekten. Få hjelp hos helsesykepleier eller fastlege.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Kropp og helse
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om kropp og helse