Hopp til hovedinnholdet

Veier 57 kg og er 1,65 høy. Kan jeg få sixpack med de målene jeg har oppgitt eller må jeg slanke meg mer for å få det synlig?

Gutt 14 år
 

Spørsmål
Jeg vil få sixpack. Veier 57 er 1.65 høy.. Tror du jeg kan få sixpack da? eller trenger jeg slanke meg mer for å få det synlig? venter på svar. :D gutt 14 år ;D
Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei!

Om du kan få markerte magemuskler har ikke nødvendigvis noen sammenheng med forholdet mellom vekt og høyde. For å oppnå synlig sixpack kreves lav fettprosent, altså fettmengde på kroppen i forhold til totalvekten. Siden muskler veier mye, kan du ha høy vekt, men fortsatt markerte magemuskler. Fokuser derfor ikke på vekt, men heller på å leve en sunn livsstil med sunt og variert kosthold og en hverdag preget av kroppsutfoldelse:)

All aktivitet utover hvile bidrar til å øke forbrenning, og bidrar til positive helsegevinster. Prøv derfor å bedrive variert fysisk aktivitet hver dag, og kjenn at du blir sliten.

Hvis du virkelig ønsker at magemusklene skal bli mer synlige bør du trene slik at fettforbrenningen øker, kombinert med styrketrening for å utvikle muskulaturen. Hvis du er interessert i beskrivelser av forskjellige styrkeøvelser kan du klikke her. (Trykk på bildene for å se video)

Tren i så fall styrke etter disse prinsippene:

* Belastning: Fra ingen ytre belastning til 60% av 1 RM
* Antall økter: 2-3 per uke
* Antall repetisjoner: 15 til svært mange
* Antall serier: 2-5 per øvelse
* Antall øvelser: 1 til svært mange
* Pauser: 15 sekunder til 2-3 minutter mellom seriene

For å øke fettforbrenningen, slik at mer fett benyttes til å gi deg energi fremfor å forbli lagret på kroppen, bør du legge vekt på utholdenhetstrening. Slik trening kan enten gjennomføres som langvarig kontinuerlig arbeid, for eksempel å jogge eller gå på ski 1 time i jevnt tempo, eller som intervallarbeid, hvor treningsøkten inndeles i harde arbeidsperioder og roligere hvileperioder. Ved langvarig kontinuerlig arbeid er det mest vanlig å gjennomføre treningen med lav – moderat intensitet (kjenne at du er sliten, men kan snakke forståelig), mens intervalltrening ofte gjennomføres med høy intensitet (hive etter pusten).

En kombinasjon av de to metodene å trene utholdenhet på er gunstig. Langvarig kontinuerlig arbeid fører til god fettforbrenning, spesielt hvis varigheten på økten blir lang.
Mer intensiv trening fører til større samlet energiforbruk og
gir større økning i etterforbrenningen (forbrenning i tiden etter treningsslutt) og i forbrenning ved hvile (for eksempel når du sitter i sofaen).

Intervallformen 4x4 er god for å trene intensiv utholdenhetstrening. Økten gjennomføres slik: 4 harde arbeidsperioder, hver på 4 minutter, 3 minutter hvileperioder mellom arbeidsperiodene. Intensitet høy (hive etter pusten). Husk oppvarming i ca. 10-15 minutter, og gjennomfør første arbeidsperiode noe roligere enn de tre neste.

Noen typiske utholdenhetsaktiviteter kan være å jogge, sykle, svømme, gå på ski eller skøyter, ro eller padle, spinning, step, crosstrainer, danse, diverse ballspill og lange turer i naturen.

Tren gjerne 3-5 økter i uka, men husk at det er vel så viktig å leve en aktiv hverdag hvor du bedriver variert aktivitet og har det moro med det:)

Lykke til med treningen!
Vennlig hilsen treningskonsulenten, ung.no
Fikk du svar på det du lurte på?

Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett


Quiz: Hva vet du om det å være homofil?

Hva betyr det å være heterofil?