Hopp til hovedinnholdet

Teller kalorier men går ikke ned i vekt

Gutt 16 år
 

Spørsmål

Hei, jeg er 16år og jeg sliter litt med vekta. Jeg startet på 105kg i sommer 2017, og gikk fort nedover. jeg veide på det minste 89kg, men jeg sluttet dietten, jeg veier nå 92kg, jeg har fortsatt litt mer fett som jeg vil ha bort, så jeg bestemte meg for og prøve og telle kalorier isteden for lavkarbo da jeg ble så slapp og sliten, og sleit veldig med konsentrasjonen på skolen også på treninger. jeg teller kalorier ved hjelp av en app som funker veldig bra. Jeg begynte og telle 1500 kalorier hverdag, men ingen ting skjedde. ukene gikk og ingen forandring på vekta, nå vurderer jeg og begynne på lavkarbo igjen, men jeg blir jo så sliten. samtidig som jeg trener regelmessig. Hva skal jeg gjøre? må jeg spise mindre kalorier?

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for at du sender spørsmål til ung.no.

Først må jeg si at det er godt gjort at du på egen hånd har gått ned 16 kg i løpet av høsten. Det er vanskelig å gå ned i vekt, og krever mye egenvilje og motivasjon. Når man slutter på en diett er det fort gjort å gå opp igjen, du har jo selv erfart dette, men jeg må si at det er godt gjort at det kun er 3 kg som er kommet tilbake.

Det er også fint at du ønsker å ta tak i helsa di når du har en overvekt innen kategorien fedme (når du veide 105 kg). Om du har fedme nå kommer an på hvor høy du er. Du kjenner kanskje til KMI? Vektnedgang hos ungdom er uansett noe man skal være litt forsiktig med. Har man fedme vil fordelen av å gå ned i vekt være større enn eventuelle ulemper, men det kan være greit å få oppfølging av fagpersoner. Du er fortsatt i vekst og utvikling, og det er viktig at du får i deg riktig type mat, til tross for at du ønsker å gå ned i vekt. Lavkarbo er en effektiv måte å gå raskt ned i vekt på, men det har sine ulemper. Som du selv har erfart blir du trøtt, ukonsentrert og presterer dårligere på skole og trening. En annen ulempe med lavkarbo er at det ofte innebærer et høyt inntak av fett, også det mettede (ugunstige) fettet. For at kostholdet skal være nogen lunde sunt til tross for lavkarbo (eller andre dietter) kan det være lurt å følges opp av en ernæringsfysiolog.

Jeg vil råde deg til å kontakte fastlegen din, eventuelt helsesøster, for å undersøke om det finnes en Frisklivssentral i kommunen du bor. Der kan man få hjelp til å endre livsstil, og det er et tilbud som er svært bra og lavterskel ('alle' kan delta og det er nesten kostnadsfritt og enkelt å bli med).

Årsaken til at du ikke går ned i vekt nå som du teller kalorier kan skyldes at kroppen din fortsatt er 'misfornøyd' med at du har tapt vekt, og har satt ned forbrenningen din slik at du ikke skal miste flere kilo. Kroppen er nemlig sånn at den ønsker ikke at vi skal ned i vekt, den vil ha et så stort lager som mulig. Noen ganger kan det også være det at man spiser for lite, og at forbrenningen dermed blir for lav. For å øke forbrenningen hjelper det å trene, spesielt styrketrening.

Dette er mine råd til deg:

  • Ta kontakt med fastlegen din for å ha han 'med på laget' og se om det er noen tilbud du kan benytte deg av for hjelp og veiledning
  • Vær i fysisk aktivitet hver dag, og tren gjerne styrke 2-3 dager i uka
  • Ikke spis mindre enn 1500 kalorier, jeg ville heller gått litt opp, først til 1800 kcal og heller økt grønnsaksinntaket betraktelig. Ved å spise mer har du også energi til å trene.
  • Prøv å unngå godteri/snacks/brus så langt det lar seg gjøre (én dag i uka er ok)
  • Hvis du begynner på lavkarbo igjen bør du uansett dra til legen og måle kolesterolet ditt, da dette kan bli høyt når man spiser så mye fett som under en lavkarbodiett og det kan være skummelt for hjertet

Du har klart å gå ned mye i vekt på egen hånd. Pass på at du setter deg et realistisk mål for hvor mye mer du ønsker å gå ned. Du har allerede gjort en veldig stor og bra innsats for helsa di. Vær også oppmerksom på hvor lett det er å gå opp igjen når man først har gått ned. Fysisk aktivitet hver dag kan motvirke vektoppgang etter endt 'diett'.

Ønsker deg lykke til videre!

Vennlig hilsen

klinisk ernæringsfysiolog, for ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Få hjelp om du strever med vekten

Baderomsvekt (colourbox.com)

Ikke gå alene med din bekymring for vekten. Få hjelp hos helsesykepleier eller fastlege.

Les mer

Tips til et sunt, balansert og variert kosthold

Tallerken (colourbox.com)

Vet du hvorfor det er lurt å spise sunt og variert? Syns du det er vanskelig å vite hvordan du får det til? Her er noen gode tips.

Les mer

Få i deg riktig type fett

Bilde av kjøtt- og meieriprodukter og litt potetgull. (www.colourbox.com)

Kostholdet vårt må inneholde fett, men noe fett er sunnere å spise enn annet.

Les mer

Styrketrening

Jente løfter kettlebell (www.colourbox.com)

I denne artikkelen kan du lese om hvorfor styrketrening er bra og få tips til ulike måter å trene styrketrening på. Det er viktig med god teknikk når man trener styrke.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Tykk & tynn
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om tykk & tynn