Hopp til hovedinnholdet

Jeg har problemer med å slutte å spise usunn mat.

Gutt 12 år
 

Spørsmål
hei en gutt på11 år. Hei jeg har problemer med og slutte og spise usunn mat kan du hjelpe meg
Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei gutt 11:)

Så bra at du har lyst til å endre litt på kostvanene dine og begynne å spise sunnere. Det er veldig fornuftig og du vil nok oppleve at det føles mye bedre å spise mat som gir deg god næring.

Det beste du kan gjøre for å unngå å spise mye usunn mat, er å planlegge måltidene dine bedre. Det er lurt å spise faste måltider: frokost, lunsj, middag og kvelds.

Start dagen med å spise en frokost som inneholder fiber; for eksempel havregrøt, eller grovt brød med pålegg. Dette metter lenge og holder godt til lunsj. Det kan også være lurt å ta med deg en frukt eller en grønnsak å tygge på dersom du blir sulten mellom måltidene. Du bør smøre med deg en god matpakke hjemmefra som du kan ha til lunsj. På den måten kan du sette sammen maten din slik du vil, og slipper å handle i kantina eller butikker hvor det er vanskeligere å finne mat som er både lettvint og sunt.
Dersom det er lenge til middag etter du kommer hjem fra skolen, kan det være lurt å spise litt; for eksempel en frukt, en grønnsak, et knekkebrød med pålegg, litt havregryn og biola og lignende.
Deretter bør du spise en god middag med mye grønnsaker, magert kjøtt, fisk, og slikt. Om du blir sulten på kvelden igjen, bør du spise litt igjen - for eksempel et par knekkebrød, en brødskive eller lignende.
Som en hovedregel, bør det ikke gå mye mer enn 4 timer mellom hvert måltid.

Velg mest av disse sunne og næringsrike matvarene:

*Grove kornprodukter (grovt brød, knekkebrød og frokostblandinger med minst mulig sukker)
*Meieriprodukter (for eksempel (ekstra) lett melk, smøreoster, cottage cheese, yoghurter med minst mulig sukker, ost av forskjellige slag)
*Kjøttprodukter (for eksempel kokt skinke, kylling som pålegg og middag, roastbeef, renskåret kjøtt)
*Fisk og fiskeprodukter som middag eller pålegg (makrell i tomat, tunfisk, crabsticks, etc)
*2 frukt og 3 grønnsaker hver dag. Grønnsaker kan brukes både til middag og rå som mellommåltider.
*Vegetabilske produkter slik som oljer, myke margariner, majones, majonessalater, majonesbaserte dressinger.
*Erter, bønner og linser.


Lykke til med et sunnere kosthold:)
Med vennlig hilsen ernæringsfysiologen, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?

Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Mat og kosthold
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om mat og kosthold


Quiz: Hva vet du om stat og kommune?

Hva er BNP?