Hopp til hovedinnholdet

Burde jeg slanke meg eller prøve å bygge opp musklene?

Jente 14 år
 

Spørsmål

hei, jeg er en jente på 159cm og veier 51 kg. Har fett på magen og har ikke så sterke muskler. Burde jeg slanke meg eller prøve å bygge opp muskelene mine? og eventuelt hvordan ghør jeg dette?

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei jente 14 år.
Takk for at du skrev til ung.no
Du har en helt flott vekst! Du må ikke slanke deg! Det er vanlig at man har litt fett på kroppen når man er i puberteten. Det er veldig viktig for at du skal utvikler deg til å få en kvinnekropp. 
For at du skal utvikle deg slik du skal, må du spise nok mat. Du må også sove nok. Når man sover, frigjøres de hormonene som gjør at du vokser og de hormonene som gjør at kroppen endrer seg slik den skal. 
For å få mer muskler kan du være aktiv i gymtimene. Du kan også trene med noe ved siden av. Hva liker du å gjøre? Hvis det er snø der du bor, kan du kanskje gå på ski? Da blir man sterk. Har lagt ved noen artikler som kan være til hjelp.
Du kan også snakke med helsesøster på skolen. Dere kan sammen lese utskrift/skjermbilde av dette og artiklene, og helsesøster kan forklare mer om hva som skjer i puberteten, trening og god mat. 


Jeg håper dette er til hjelp for deg og jeg ønsker deg alt godt!

Hilsen helsesøster, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Jenter og puberteten

Jente i undertøy (colourbox.com)

Når starter det og hva skjer? Mange lurer. En gang mellom 9 og 15 år starter det for jenter. Men det er store forskjeller.

Les mer

Enkelt å velge sunnere mat med Nøkkelhullsmerket

Nøkkelhullet (Helsedirektoratet / Mattilsynet)

Se etter nøkkelhullmerket på matvarene du handler. Når du finner merket, vet du at den matvaren er et sunnere alternativ enn andre varianter av matvaren.

Les mer

Hva er utholdenhet og hva er kondisjon?

utholdehnhetstrening (colourbox.com)

Vi bruker ofte ordene utholdenhet og kondisjon om hverandre. Begge deler handler om evnen til å holde på med en aktivitet over tid. Og det kan trenes opp!

Les mer

Styrketrening du kan gjøre hjemme

Hjemmetrening (ung.no)

Å trene styrke har mange positive effekter. Økt muskelstyrke strammer opp, og gjør oss i stand til å takle mange av hverdagens oppgaver bedre. Det kan også være med på å forebygge skader, både innen idrett og ellers.

Les mer

Dette kan du snakke med en helsesykepleier om

Hos helsesykepleieren (foto: ung.no)

Helsesykepleiere kan svare på spørsmål om kropp og helse, pubertet, sex- og samliv, problemer med venner eller familie, vanskelige tanker og følelser, bekymringer, livvstilsproblemer og annet.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Kropp og helse
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om kropp og helse