Hopp til hovedinnholdet

Gir svømming definerte muskler?

Jente 15 år
 

Spørsmål

Hjelper svømming med å få muskelmasse hvis man er nybegynner i det? F. Eks hvis man begynner å svømme 3 ganger i uken, kommer det til å gi definisjon i musklene?

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for spørsmålet ditt. Svømming er en flott treningsform, som trener hele kroppen. 

Definerte handler enkelt forklart om at man har muskler av en viss størrelse, og ikke så stor mengde kroppsfett, sånn at formen på musklene blir tydelige. Men det er ikke alle som kan få definerte muskler, og det er heller ikke alltid så sunt. Det er nemlig helt normalt (og nødvendig) å ha kroppsfett, og hvor mye vi har er forskjellig fra person til person. Hvor definerte muskler man får er også i stor grad avhengig av gener, og hvor langt man er kommet i puberteten. Det er vanskeligere for jenter enn gutter å få definerte muskler, fordi jenter har mer kroppsfett.

Svømming trener først og fremst kondisjonen, selv om det jo også vil kunne gjøre musklene større. Men det er en veldig effektiv treningsform, og hvis du begynner å trene svømming 3 ganger i uken, vil du nok både merke og se at du kommer i bedre form.

Men det aller viktigste er jo at du synes svømming er gøy, sånn at du har lys til å drive med det. Og så kan du jo trene andre ting i tillegg og, for eksempel styrketrening. Det er den treningsformen som først og fremst øker muskelstyrken og gjør musklene større. 

Jeg legger ved noen artikler om styrketrening og kondisjonstrening, i tillegg til noen som forklarer litt hva som avgjør hvordan kroppen vår ser ut.

 Hilsen fysioterapeuten
Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Styrketrening

Jente løfter kettlebell (www.colourbox.com)

I denne artikkelen kan du lese om hvorfor styrketrening er bra og få tips til ulike måter å trene styrketrening på. Det er viktig med god teknikk når man trener styrke.

Les mer

Når kommer resultatene av treningen?

Jente tøyer ut etter trening (colourbox.com)

Mange lurer på hvor raskt man kan se resultater og oppleve effekt av trening. Det er ikke noe fasitsvar på dette og det avhenger blant annet av gener, hva man trener og kosthold.

Les mer

Styrketrening du kan gjøre hjemme

Hjemmetrening (ung.no)

Å trene styrke har mange positive effekter. Økt muskelstyrke strammer opp, og gjør oss i stand til å takle mange av hverdagens oppgaver bedre. Det kan også være med på å forebygge skader, både innen idrett og ellers.

Les mer

"Fit", "ripped", eller markert - men ikke nødvendigvis sunn

Markerte muskler og sixpack er ikke synonymt med god helse. Her kan du lese hvorfor.

Les mer

Gener og trening

Gener og trening (colourbox.com)

Alle kan få gode resultater av trening, men hvordan resultatene blir for akkurat deg i forhold til utseende, muskelstørrelse, utholdenhet og prestasjon, henger også i stor grad sammen med genene eller arvestoffet du har med deg.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett