Hopp til hovedinnholdet

Tips til hvordan jeg kan bli aktiv og få et bedre kosthold?

Jente 14 år
 

Spørsmål

Hei! Jeg er føler meg litt tykk. Er ca 158/160 cm høy og veier ca 45kg(noe sant) Sliter med å være aktiv. Føler at magen min henger liksom.(Har ikke så veldig tynn) Er de normalt å veie ditta på min alder. Spiser en god del kjøttpålegg og kjøtt til middag. Føler jeg spiser masse fett i meg og dritt mat. Tåler ikke melk og tåler litt laktosefri men ikke får masse. Har sykt dårlig kondis og liker ikke å trene med mange andre(som på treningssenter) Får ikke låv å gå tur aleine ute.(Får ikke med venner) går på bueskyting 2 ganger i veka. Har sakt til mamma at jeg begynne å bli aktiv. Prøver og å snu tiden jeg bruker på skjerm. Har dåkke noen treningsprogram får nybegynner som innholdet styrke og utholden og sunnere mat.(Vi har ikke noe treningsutstyr) Og hvor mange ganger i uken jeg burde trene? Og litt hva jeg kan gjøre når jeg ikke kan være på skjerm. Håper dåkke har svar. Hilsen jente 14.

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei!

Takk for spørsmålet ditt til ung.no.
Det er ikke noe kjekt å føle seg tykk. Kanskje hjelper det å vite at vekten din er helt normal ut fra din høyde og alder. I din alder er kroppen i store endringer og kroppen vil forandre seg nå i løpet av puberteten. Det er helt normalt å ha ulike følelser tilknyttet kroppen man har, men prøv å være tålmodig og fornøyd med kroppen slik den er nå og tenk på alt den klarer å gjøre! I artikkelen under kan du lese mer om det å være stolt av den kroppen du har.

Så flott at du har lyst å bli mer aktiv. Det er kjempebra at du har to treninger med bueskyting i uken. Det anbefales å være fysisk aktiv i én time hver dag, men da teller all aktivitet (gå, gå i trapp og så videre). Når det gjelder trening anbefales det å trene regelmessig, og hvis man klarer 2-3 treninger i uken er det veldig bra. Jeg legger ved en artikkel om hvordan man kan få motivasjon til å trene.

Det finnes mange måter å trene på, for eksempel kan du gjøre mye med å bare bruke din egen kroppsvekt. Jeg legger ved et eksempel på styrketrening du kan gjøre hjemme og en artikkel om utholdenhetstrening. Du kan også laste ned appen Skadefri (gratis) og velge "Bueskyting" under fanen som heter "Idrett".

Forslag til andre ting du kan gjøre i stendenfor skjermtid er å kanskje få med familien på tur, gå i trapper, trene når du er hjemme eller finne andre aktiviteter du liker å gjøre.

Det er fint at du ønsker å ha et sunt kosthold. Du skriver at du føler at du spiser mye fett og "dritt mat". Det er smart å finne en balanse mellom det å spise sunt og usunt. På hverdager må man prøve å spise mest mulig sunt, også kan man heller kose seg litt i helgene.

Her er våre beste råd for et sunt kosthold:

  • Spis 3-4 hovedmåltider hver dag, i tillegg til 1-2 mellommåltider. Dette er viktig for god forbrenning, metthetsfølelse og konsentrasjon og energi gjennom hele dagen.
  • Bruk mest mulig grove og fiberrike kornprodukter, både når du spiser brød, knekkebrød og frokostblanding.Spis frukt og grønnsaker som mellommåltid.
  • Velg magre kjøttprodukter. Karbonadedeig, kylling og svin er magre kjøttprodukter. Bruk mest mulig rene kjøttprodukter.
  • Begrens mengden smør, bruk heller margarin og oljer, men pass på mengdene!
  • Ha minst 1/3 av middagstallerkenen med grønnsaker.
  • Drikk vann som tørstedrikk. 
  • Unngå godteri, brus og kaker på hverdager, og begrens inntaket i helgene til en utvalgt mengde som du kan spise med god samvittighet.
  • Bruk noe belgfrukter i matlagingen, dette er bønner, erter og linser.

Er det noe av dette du kan bli flinkere til? Velg deg gjerne ut én ting i gange som du prøver å forbedre. Når du har klart det, så kan du gå videre med noe nytt.

Du skriver at du ikke tåler melk, og jeg tolker det som at du har laktoseintoleranse siden du tåler litt laktosefritt. Vi anbefaler at man spiser 3 porsjoner melkeprodukter hver dag. Dette kan være f.eks. melk, yoghurt og hvitost. Visste du at vanlig hvitost er naturlig laktosefri? Det kan du spise så mye du vil av uten å få noen plager. Det finnes også mange laktosefrie produkter nå, og de er helt trygge for deg å bruke så lenge det er laktoseintoleranse (og ikke melkeallergi) du har.

Jeg legger ved noen flere artikler om kosthold, se gjerne på de for flere tips!

Lykke til med treningen!

Hilsen fysioterapeuten og klinsisk ernæringsfysiolog, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Vær stolt av den kroppen du har!

Jente med skateboard (Colourbox)

Tenårene er en tid der kroppen forandrer seg mye. I løpet av noen få år utvikles kroppen fra barn til voksen, og det er normalt å føle på usikkerhet og sammenligne seg med andre.

Les mer

- Jeg er usikker på om vekten min er normal?

Baderomsvekt (colourbox.com)

Jeg føler jeg har en kropp som ser helt annerledes ut enn alle andres, og lurer på om jeg egentlig er normal?

Les mer

Slik får du motivasjon til å trene

Knyter skolissene (colourbox.com)

Har du lyst til å trene, men mangler motivasjonen til å komme i gang? Ta en kikk på denne artikkelen og se hvordan du kan få motivasjon.

Les mer

Styrketrening du kan gjøre hjemme

Hjemmetrening (ung.no)

Å trene styrke har mange positive effekter. Økt muskelstyrke strammer opp, og gjør oss i stand til å takle mange av hverdagens oppgaver bedre. Det kan også være med på å forebygge skader, både innen idrett og ellers.

Les mer

Hva er utholdenhet og hva er kondisjon?

utholdehnhetstrening (colourbox.com)

Vi bruker ofte ordene utholdenhet og kondisjon om hverandre. Begge deler handler om evnen til å holde på med en aktivitet over tid. Og det kan trenes opp!

Les mer

Slik blir du kvitt søtsuget

Skål med yoghurt og bær.

Har du ofte lyst på noe søtt? Får du mer lyst på noe søtt utover dagen? Her får du tips til hvordan du kan kvitte deg med søtsuget.

Les mer

Tips til et sunt, balansert og variert kosthold

Tallerken (colourbox.com)

Vet du hvorfor det er lurt å spise sunt og variert? Syns du det er vanskelig å vite hvordan du får det til? Her er noen gode tips.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett