Hopp til hovedinnholdet

Hvor mange kalorier trenger jeg for å gå ned i vekt?

Jente 16 år
 

Spørsmål

Hei, Jeg er en jente på 16 år. På grunn av psykisk lidelse så er aktivitets nivået mitt veldig lavt. Jeg er alltid hjemme (ingen skole, venner osv) og sitter mye i ro. Har lest mye på nettet angående kalori inntak og på flere nettsider anbefalte de et kalori inntak på ca 500-800Kalorier daglig med mitt aktivitetsnivå, dette synes jeg høres veldig rart ut. Men jeg vil gjerne vite hvor mange kalorier jeg skal spise daglig for en sunn vektnedgang, og ut ifra situasjonen min for tiden er økt aktivitetsnivå umulig. Så klart håper jeg at min situasjon forandrer seg, men tror ikke det skjer med det første. Og ja, jeg en del av bup systemet. Prøver og fikse mine psykiske lidelser der.

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for spørsmålet ditt.

Du skriver at du ønsker sunn vektnedgang. Er du sikker på at du trenger å gå ned i vekt? Jeg vet ikke hva du veier eller hvor høy du er, da er det heller ikke like lett å si hvor mange kalorier du trenger, men husk at området for normalvekt er stort, så mange som tror de trenger å gå ned i vekt gjør egentlig ikke det. Her kan du lese mer om hva det er normalt å veie.

500-800 kalorier daglig er alt for lite uansett hvor lite aktiv man er.

Du skal uansett (om man skal ned i vekt eller ikke) ikke ha mindre enn 1500 kalorier om dagen. Den mengden mat trenger du for å få i deg nok næringsstoffer, og for at forbrenningen din ikke skal bli for lav.

Her kan du regne ut sånn ca. hvor mange kalorier du trenger.

Det er ikke bra for kroppen å spise for lite mat, og hva som kan skje hvis man spiser så lite som det du har lest, kan du lese mer om her.

Hvis man ønsker å bli litt sunnere og få en sunnere vekt, trenger man ikke nødvendigvis å telle kalorier og tenke så mye på det. Smarte endringer i kostholdet, hva man spiser og hvor mye, er vel så viktig og nok å fokusere på for de fleste.

Her er våre generelle råd for vektnedgang:

  • Spis 3-4 hovedmåltider hver dag, i tillegg til 1-2 mellommåltider. Dette er viktig for god forbrenning, metthetsfølelse og konsentrasjon og energi gjennom hele dagen.
  • Bruk mest mulig grove og fiberrike kornprodukter, både når du spiser brød, knekkebrød og frokostblanding.Spis frukt og grønnsaker som mellommåltid.
  • Velg magre meieri- og kjøttprodukter. Ekstra lettmelk, kesam, cottage cheese, smøreost og lettost. Karbonadedeig, kylling og svin er magre kjøttprodukter. Bruk mest mulig rene kjøttprodukter.
  • Begrens mengden smør, bruk heller margarin og oljer, men pass på mengdene!
  • Ha minst 1/3 av middagstallerkenen med grønnsaker.
  • Drikk vann som tørstedrikk. 
  • Unngå godteri, brus og kaker på hverdager, og begrens inntaket i helgene til en utvalgt mengde som du kan spise med god samvittighet.
  • Bruk noe belgfrukter i matlagingen, dette er bønner, erter og linser.

Legger også ved noen flere artikler du kan se på.

Vennlig hilsen

klinisk ernæringsfysiolog, for ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Enkle råd når livet er vanskelig

Gutt ser alvorlig ut (colourbox.com)

Hverdagen går opp og ned for de fleste. Den består av både gode og vonde opplevelser som får deg til å føle deg bra eller mindre bra. Hvis du føler deg nedfor, mislykket, redd, sint eller har andre negative følelser som dominerer over tid, er det viktig å huske på at det er mulig å snu dette.

Les mer

Derfor føler du deg alltid trøtt og sliten

Sovner foran pc'en (colourbox.com)

Føler du deg konstant trøtt og sliten? Da er du ikke alene.

Les mer

Tips til et sunt, balansert og variert kosthold

Tallerken (colourbox.com)

Vet du hvorfor det er lurt å spise sunt og variert? Syns du det er vanskelig å vite hvordan du får det til? Her er noen gode tips.

Les mer

Hva er kalorier og hva brukes det til?

Varedeklarasjon (ung.no)

De fleste vet at kalorier finnes i mat og er noe kroppen bruker når man er i bevegelse. Men hva betyr det egentlig?

Les mer

Vær stolt av den kroppen du har!

Jente med skateboard (Colourbox)

Tenårene er en tid der kroppen forandrer seg mye. I løpet av noen få år utvikles kroppen fra barn til voksen, og det er normalt å føle på usikkerhet og sammenligne seg med andre.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Tykk & tynn
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om tykk & tynn