Hopp til hovedinnholdet

Hvordan får jeg flat mage?

Jente 15 år
 

Spørsmål

Hei, jeg har lyst på flat mage til sommeren. Jeg har egt ikke mye fett på magen, men jeg ønsker å stramme den opp! Hvordan gjør jeg dette??

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for spørsmålet ditt!

De aller fleste har ikke flat mage, og det er fordi man jo har ganske mye inne i magen, blant annet indre organer som magesekk og tarmer. Mange av bildene vi ser i reklame og sosiale medier som instagram, er retusjert og bidrar til å danne et bilde av idealkroppen som ikke stemmer med det som er det normale. I tillegg holder mange magen inne på slike bilder. 

Det betyr ikke at du ikke skal få lov å ha lyst på flat mage, men det er viktig å ha i bakhodet at det man ønsker seg ikke alltid er realistisk. 

Uansett om det er magen eller at annet sted på kroppen man vil fokusere på, så er det aktiviteter hvor hele kroppen er involvert som gjelder. Detter er fordi kroppen er en helhet, og man når man gjør slike aktiviteter, blir intensiteten høyere enn hvis man bare trener magemusklene. 

Du skriver ikke noe om ditt aktivitetsnivå, men å være fysisk aktiv vil altså kunne påvirke både din generelle form, og magen din. Hvis man trener styrkeøvelser for magemusklene, vil man kunne gjøre disse større og strammere, og sånn sett påvirke fasongen på magen. 

Jeg legger ved et styrketreningsprogram for hele kroppen, hvor du finner noen øvelser for magemusklene. På olympiatoppen sine sider finner du flere forslag til øvelser. Et forslag kan være å gjør slike øvelser 3-4 ganger i uken, og velge for eksempel tre øvelser hver gang, som du gjør 2-3 serier av. 

Jeg legger ved noen artikler som kan være nyttig for deg å lese.

 Hilsen fysioterapeuten, ung.no
Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Når kommer resultatene av treningen?

Jente tøyer ut etter trening (colourbox.com)

Mange lurer på hvor raskt man kan se resultater og oppleve effekt av trening. Det er ikke noe fasitsvar på dette og det avhenger blant annet av gener, hva man trener og kosthold.

Les mer

"Fit", "ripped", eller markert - men ikke nødvendigvis sunn

Markerte muskler og sixpack er ikke synonymt med god helse. Her kan du lese hvorfor.

Les mer

Gode vaner for en sunn hverdag

Spiser foran datamaskinen (colourbox.com)

Her gir vi deg enkle tips om trening og matvaner som gjør at du kan gjøre din hverdag sunnere. Det kreves verken spesiell diett eller fancy treningsformer.

Les mer

Fysisk aktivitet i hverdagen - viktig og sunt

Studenter går opp trapp (Colourbox.com)

Helst bør du være aktiv minst en time hver dag. All aktivitet er bedre enn ingen aktivitet!

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Tykk & tynn
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om tykk & tynn