Hopp til hovedinnholdet

Hvordan kan jeg gå ned i vekt, uten å trene?

Jente 18 år
 

Spørsmål

Hei! Jeg har den siste tiden slitt med selvtilliten min. Dette fordi jeg har lagt på meg en del den siste tiden. Før hadde jeg en fast treningsrutine, men problemet er at etter jeg fikk et treningsforbud på to måneder har jeg slitt veldig med å komme tilbake. Dette endte med at jeg gikk opp i vekt, jeg la på meg på magen og lårene. Jeg har også fått en del strekkmerker på lårene, noe som ødelegger selvtilliten min enda mer. Dette gjorde at jeg nå sliter veldig med egen selvtillit. Jeg føler jeg har blitt tjukk, jeg føler jeg er stygg, at jeg ikke er bra nok. Jeg har så lyst til å komme i treningsrutine igjen, men jeg klarer ikke. Jeg føler meg ukomfortabel av bare tanken på å skulle trene igjen, fordi jeg føler meg så stor/annerledes. Jeg føler alle kommer til å stirre på meg. Jeg har ikke turt å veie meg, så aner ikke hva jeg veier. Alt jeg vet er at jeg trenger å gå ned i vekt for å føle meg vell. Jeg lurer på hvordan man kan gå ned i vekt effektivt, uten å måtte trene?

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei!

Takk for at du kontakter ung.no!

Det er synd å høre at du har det sånn. Det kan ikke være noe greit for deg å kjenne på at selvtilliten er dårlig, og at du føler deg stygg og tjukk. Ingen burde ha det sånn, og det at du søker hjelp, er et riktig skritt på veien.

Jeg forstår deg sånn at du er villig til å gjøre endringer for å få det bedre. Du skriver at du har lagt på deg på grunn av et treningsforbud, og at du har vanskelig for å komme i gang med treningen igjen, blant annet fordi du ikke ønsker å vise frem kroppen din til andre.

Er det riktig at du tidligere har hatt et positivt forhold til trening? Du skriver at du hadde en god treningsrutine, og jeg opplever at det er noe du synes var positivt? Du spør hvordan du kan gå ned i vekt uten å trene, men det høres ut som du kanskje kunne hatt godt av å komme inn i en god treningsrutine tross alt? Kanskje det vil gjøre at du føler deg bedre etter hvert? 

En mulighet er jo at du begynner å trene litt på egen hånd, ikke på treningsstudio. Hvis du får gjennomført noen treningsøkter, og merker formen kommer tilbake, så kanskje det gir deg energi og selvtillit til å komme tilbake til gode vaner du har hatt tidligere?

Det vil alltid være positivt å trene, uavhengig av vekt. Når man trener så får man mer energi, bedre kroppsholdning og bedre selvtillit. Styrketrening vil også gjøre at man får høyere forbrenning, og erstatter noe fett med muskler. Det er mange styrkeøvelser man kan gjøre utenom et treningsstudio. Har du en skog eller liknende i nærheten av der du bor, hvor du kan jogge en liten runde og trene styrke etterpå?

Her er forslag til styrkeøvelser man kan gjøre hjemme.

Det er mulig å gå ned i vekt uten å trene. Det viktigste man gjør for å endre vekten, er å spise sunnere og litt mindre porsjoner. 

Her er våre generelle råd for et sunt kosthold:

  • Spis 3-4 hovedmåltider hver dag, i tillegg til 1-2 mellommåltider. Dette er viktig for god forbrenning, metthetsfølelse og konsentrasjon og energi gjennom hele dagen.
  • Bruk mest mulig grove og fiberrike kornprodukter, både når du spiser brød, knekkebrød og frokostblanding.Spis frukt og grønnsaker som mellommåltid.
  • Velg magre meieri- og kjøttprodukter. Ekstra lettmelk, kesam, cottage cheese, smøreost og lettost. Karbonadedeig, kylling og svin er magre kjøttprodukter. Bruk mest mulig rene kjøttprodukter.
  • Begrens mengden smør, bruk heller margarin og oljer, men pass på mengdene!
  • Ha minst 1/3 av middagstallerkenen med grønnsaker.
  • Drikk vann som tørstedrikk. 
  • Unngå godteri, brus og kaker på hverdager, og begrens inntaket i helgene til en utvalgt mengde som du kan spise med god samvittighet.
  • Bruk noe belgfrukter i matlagingen, dette er bønner, erter og linser.

Følger man disse rådene, klarer å holde snop/snacks o.l. til begrensende mengder i helgene, og samtidig passer på å spise seg passe mett til hvert måltid. Så vil man kunne gjøre endringer i kroppsvekten. Husk at grønnsaker er noe man kan spise ubegrenset av, og det er lettere å endre vekt om man har et høyt grønnsaksinntak.

Når det er sagt, så er det ikke sikkert du egentlig har behov for å slanke deg. Kanskje har den perioden uten trening gjort at du har mistet litt muskler og lagret litt mer fett, og at det eneste du trenger å gjøre for å føle deg bedre, er å komme i gang med regelmessig trening igjen, og ha et generelt sunt kosthold. Man skal ikke slanke seg uten grunn.

Det kan nok være lurt at du tar en tur innom helsesøster på skolen og snakker om dette. Hun kan hjelpe deg med å vurdere hva som er riktig å gjøre for deg, og det kan uansett være godt å prate med noen når man føler seg uvel i egen kropp og har lavt selvbilde.

Jeg legger ved litt artikler du kan ta en titt på.

Ønsker deg alt godt og lykke til!

Vennlig hilsen

klinisk ernæringsfysiolog, for ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Vær stolt av den kroppen du har!

Jente med skateboard (Colourbox)

Tenårene er en tid der kroppen forandrer seg mye. I løpet av noen få år utvikles kroppen fra barn til voksen, og det er normalt å føle på usikkerhet og sammenligne seg med andre.

Les mer

Gode vaner for en sunn hverdag

Spiser foran datamaskinen (colourbox.com)

Her gir vi deg enkle tips om trening og matvaner som gjør at du kan gjøre din hverdag sunnere. Det kreves verken spesiell diett eller fancy treningsformer.

Les mer

Tips for bedre selvfølelse og passe god selvtillit?

Gutt med armene i kors (colourbox.com)

Selvtillit er tro på det vi gjør og det vi får til. Selvfølelse er verdien man ser i seg selv, det å kjenne at man er glad i seg selv. Selvfølelse er også å stole på sine egne følelser og tåle å ta feil.

Her er noen enkle tips til hvordan du kan få bedre selvfølelse og passe god selvtillit.

Les mer

Positivt selvbilde og kroppsbilde er #goals

Bildet er lånt fra www.colorbox.com

Om målet ditt er et positivt syn på deg selv og din kropp, kan Instagram og Snapchat være forstyrrende.

Les mer

Hvordan få til smarte endringer i kostholdet?

Små endringer i kostholdet kan gi stor effekt (colourbox.com)

Hva og hvordan du spiser er et resultat av vaner du har opparbeidet deg gjennom hele livet. Det kan være vanskelig å endre en vane, men denne metoden kan gjøre det både moro og enkelt!

Les mer

Slik får du motivasjon til å trene

Knyter skolissene (colourbox.com)

Har du lyst til å trene, men mangler motivasjonen til å komme i gang? Ta en kikk på denne artikkelen og se hvordan du kan få motivasjon.

Les mer

Kom i gang med treningen!

Joggesko (colourbox.com)

"Jeg har ikke penger, jeg har ikke utstyret, jeg har ikke tid?" Kjenner du deg igjen? Det finnes mange årsaker til å utsette treningen.

Les mer

Hvorfor hjelper det å snakke med noen?

Trist gutt (colourbox.com)

Hvis du har det vanskelig får du gjerne råd om å snakke med noen. Kanskje orker du ikke tanken på å skulle snakke om det vonde eller vanskelige og tenker kanskje at det ikke hjelper uansett? Her kan du lese om hvorfor det kan være til hjelp å snakke med noen og få råd om hvordan du kan komme igang.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Tykk & tynn
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om tykk & tynn