Hopp til hovedinnholdet

Hvilke slankebarer anbefaler dere?

Jente 16 år
 

Spørsmål

Jeg forstpr meg egt ikke helt på slanke/energi barer fordi de inneholder så mye kcal og kj at det vil bli umulig å gå med i vekt i hvertfall når man er på skole mesteparten av dagen og bare sitter. Jeg vil veldig gjerne gå ned i vekt men de siste ukene har jeg bare end opp med å gå matløs uten om tyggis men det forbrennes jo når du tygger det. Jeg er utrolig slapp og ufokusert utenom gymtimene da gir jeg jærnet selvom det kanskej ikke er helt bra. Uansett ender det opp med en svær middag som ødelegger min bra matløse dag fordi jeg bare er så sulten. Så har du noen tips til en bra slankebar. Jeg trener jo to ganger i uka minst så det er jo noe. Det bare ser ikke ut til at jeg klarer å riste av meg vekta. Jeg er uansett snart hvis ikke ferdig med puberteten så når man snakker om at noe vekt må være har jeg allerede flere ti tals for mye( tror jeg, hakke veid meg)

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei!

Takk for ditt spørsmål til ung.no!

Det høres ut som dette er noe som plager deg, og det er ikke bra. Har du lenge hatt problemer med vekta di? Har du snakket med noen voksne om det, og fått hjelp? Hvis man som ungdom har problemer med vekt er det viktig å ta kontakt med noen voksne, og aller helst helsesøster eller fastlege for å få riktig oppfølging og veiledning.

Å slanke seg på feil måte kan være farlig. Det høres ut som du spiser veldig lite mat på dagen, og det er ikke bra. Da får du lav forbrenning, blir slapp, ukonsentrert, trøtt og irritabel. Det høres jo ut som at dette er noe du kjenner på? Og det blir ofte sånn at man overspiser til middagen når man har gått og sultet seg hele dagen.

Her kan du lese mer om hva som skjer med kroppen når man spiser for lite.

Slankebarer inneholder som regel rundt 200 kalorier per stykk, og for mange av dem er tanken at det skal være en måltidserstatter. Det betyr at man skal spise en slik bar i stedet for et vanlig måltid. En frokost eller lunsj burde inneholde rundt 400 kalorier, så det betyr at hvis man bytter ut det med en slankebar på 200 kalorier, så vil man kunne gå ned i vekt etter hvert.

Allikevel er det sånn at vi ikke anbefaler å bruke slankebarer i stedet for å spise vanlig mat. Kun ved å spise normal mat får man alle de gode og sunne komponentene og næringsstoffene i maten. Noen slankebarer inneholder store mengder med sukker, til tross for at de ikke har så mye kalorier.

Jeg vil derfor ikke anbefale deg noen spesiell slankebar, da det i mine øyne ikke finnes noen spesielt gode, og det er heller ikke et bra kosthold å ha det å bytte ut normal mat med barer. Det finnes noen nøttebarer med lite sukker som kan være et godt alternativ til mellommåltid.

For å øke forbrenningen bør du begynne å spise mer mat tidlig på dagen. Vi anbefaler at man spiser frokost, lunsj, middag og kveldsmat, og i tillegg har noen mellommåltider. Det er helt feil at man går ned i vekt av å kutte ut å spise, for de fleste fungerer det mye bedre å spise små måltid hyppig gjennom dagen, øke mengden frukt og grønnsaker og redusere godteri/snacks til et minimum.

Som sagt vil jeg råde deg til å prate med helsesøster eller fastlegen din om du sliter med vekten, for å være sikker på at du går frem på riktig måte om du har behov for å gjøre endringer i livsstilen.

Lykke til!

Vennlig hilsen

klinisk ernæringsfysiolog, for ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Jeg veier for mye– hva skal jeg gjøre?

Baderomsvekt (colourbox.com)

Mange ungdommer tror at de er overvektige uten at de er det, mens andre tror de har en normal vekt, men veier enten for lite eller for mye.

Les mer

Få hjelp om du strever med vekten

Baderomsvekt (colourbox.com)

Ikke gå alene med din bekymring for vekten. Få hjelp hos helsesykepleier eller fastlege.

Les mer

Tips til et sunt, balansert og variert kosthold

Tallerken (colourbox.com)

Vet du hvorfor det er lurt å spise sunt og variert? Syns du det er vanskelig å vite hvordan du får det til? Her er noen gode tips.

Les mer

Positivt selvbilde og kroppsbilde er #goals

Bildet er lånt fra www.colorbox.com

Om målet ditt er et positivt syn på deg selv og din kropp, kan Instagram og Snapchat være forstyrrende.

Les mer

Øvelser for å bli frisk av spiseforstyrrelse

Jente som veier seg selv (www.colourbox.com)

Øvelsene kan hjelpe deg med motivasjon til å ta imot hjelp for spiseforstyrrelsen. Det er viktig med hjelp for å bli bra. For å bli frisk av en spiseforstyrrelse, er regelmessige måltider helt avgjørende.

Les mer

Hvorfor hjelper det å snakke med noen?

Trist gutt (colourbox.com)

Hvis du har det vanskelig får du gjerne råd om å snakke med noen. Kanskje orker du ikke tanken på å skulle snakke om det vonde eller vanskelige og tenker kanskje at det ikke hjelper uansett? Her kan du lese om hvorfor det kan være til hjelp å snakke med noen og få råd om hvordan du kan komme igang.

Les mer

Styrketrening

Jente løfter kettlebell (www.colourbox.com)

I denne artikkelen kan du lese om hvorfor styrketrening er bra og få tips til ulike måter å trene styrketrening på. Det er viktig med god teknikk når man trener styrke.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Tykk & tynn
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om tykk & tynn