Hopp til hovedinnholdet

Jeg holder på å gå ned i vekt ved å løpe hver dag og spise lite.

Jente 15 år
 

Spørsmål

Jeg har nylig utviklet angst for å legge på meg. Det begynte i slutten av Juli, da jeg bestemte meg for å gå ned i vekt for å øke selvtilliten min da jeg fant ut at jeg hadde en bmi på 29 kåmma ett eller annet. Jeg veide litt under 80 kg og er ca. 158 cm. Jeg bestemte meg for å ha godtefri måned i August og fullførte det. Jeg begynte å jogge hver dag, og holder fortsatt på. Jeg har også bestemt meg for å ha godtestopp fram til høstferien.Men Nå i september veier jeg ca. 69 kg og har en bmi på 27 eller noe sånt. Jeg har lyst til å bli normalvektig, og for å bli normalvektig må jeg veie rundt 63,64 kg. Jeg jogger hver dag og jeg MÅ ha 10 000 skritt hver dag og helt mer.Jeg vil spise mindre fordi jeg har så lyst til å være normalvektig og Nå har jeg angst for å legge på meg og jeg vet at det kan bli et problem når jeg har nådd idealvekten min, og jeg vet at jeg ikke burde droppe måltider, men jeg gjør det likevel. Jeg vil spise sjokolade også, mn j kan ikke spise for da legger jeg på meg.

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei jente 15 år.

Det er hardt arbeid å gå ned i vekt og du viser mye viljestyrke og mot som står på slik du gjør. Likevel blir jeg bekymret for deg. Å gå ned i vekt på egenhånd kan være risikabelt da det kan føre til at man spiser for lite mat og trener for mye. Dette kan føre til belastningsskader, at kroppen blir utslitt og at du spiser så lite at forbrenningen din går ned. Når forbrenningen går ned vil ikke kroppen ta til seg den næringen den trenger. Du kan også risikere å gå opp det du har gått ned i vekt på kort tid når du begynner å spise normalt igjen. 

Anbefalt metode for å gå ned i vekt er å spise regelmessig og nok mat. Kroppen trenger nok næring slik at den kan opprettholde sine normale funksjoner. I tillegg bør du trene og det er anbefalt at ungdom på din alder skal være 60 minutter i aktivitet hver dag og at aktiviteten bør ha høyere intensitet minst tre dager i uken. Dette kan du lese mere om på helsedirektoratets nettsider.

Jeg anbefaler deg å snakke med en voksen om prosjektet ditt om å gå ned i vekt. Fastlegen din eller helsesøster bør følge deg opp og gi deg og foreldrene dine veiledning i hva du bør spise og hvor mye du bør trene. Det er superviktig at du ikke sulter deg da det kan føre til spiseforstyrrelser eller at du går opp i vekt igjen. 

 

Vennlig hilsen familieterapeut/sykepleier

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Øvelser for å bli frisk av spiseforstyrrelse

Jente som veier seg selv (www.colourbox.com)

Øvelsene kan hjelpe deg med motivasjon til å ta imot hjelp for spiseforstyrrelsen. Det er viktig med hjelp for å bli bra. For å bli frisk av en spiseforstyrrelse, er regelmessige måltider helt avgjørende.

Les mer

Dette skjer med kroppen din hvis du spiser for lite

TRØTT GUTT (colourbox.com)

Er det farlig å spise lite mat én dag? Hva med over en lengre periode? Hvor lite mat kan du spise før det blir farlig, og hva er det egentlig som skjer med kroppen din da?

Les mer

Hvor mye trening er nok - og for mye?

Mann som løper(colourbox.com)

Hvor mye trening som er akkurat passe finnes det ikke noen fasit på. Men i denne artikkelen får du tips til hvordan du kan finne ut hva som er passe mengde for deg.

Les mer

Tips til å spise riktig

Venner som spiser sammen (colourbox.com)

Med forskjellige råd i media kan det være vanskelig å vite hva man skal spise for å være sunn. Se her hva Helsedirektoratet anbefaler.

Les mer

Fastlege

Venteværelse hos fastelegen (foto: ung.no)

Fastlegeordningen gir alle innbyggere i Norge rett til å ha en allmennpraktiserende lege som sin faste lege. Frem til du er 16 år skal besøk hos fastlegen være gratis og etter at du er 16 år kan du selv bytte fastlege.

Les mer

Dette kan du snakke med en helsesykepleier om

Hos helsesykepleieren (foto: ung.no)

Helsesykepleiere kan svare på spørsmål om kropp og helse, pubertet, sex- og samliv, problemer med venner eller familie, vanskelige tanker og følelser, bekymringer, livvstilsproblemer og annet.

Les mer

Dette bør du spise før og etter trening

Lønner det seg å spise før du trener, og hva skal du i så fall spise? Hvor viktig er det egentlig med drikke under treningen? Få gode tips til hva du bør spise og drikke før, under og etter trening her!

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Spiseforstyrrelser
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om spiseforstyrrelser