Hopp til hovedinnholdet

Hva skjer med treningen når jeg spiser usunt?

Jente 16 år
 

Spørsmål

Hei. Jeg trener en god del, noen ganger trener jeg hele uker. Og det trives jeg med, jeg prøver å gå litt ned i vekt (rundt 5 kilo. Veier ca 60kg nå og er 169cm.) uansett, grunnen til at jeg skriver til dere er fordi jeg har et veldig dårlig kosthold. Det blir ofte brus i ukedagene og det kan bli en del søtt.. så hvordan påvirker dette treningen? Når jeg trener mye men spiser usunt? Det er klart vi spiser sunne middager og sånn også, men jeg føler jeg spiser mye usunt i tillegg.. så hva skjer med treningen da?

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for spørsmålet ditt. Så fint at du trives så godt med å trene!

Når vi trener, bruker kroppen energi både under selve treningen, og etterpå for å bygge seg opp igjen. Og for at man skal orke å trene og få utbytte av det, trenger kroppen en del næringsstoffer, blant annet karbohydrater, proteiner og fett. Å spise litt sukker og drikke brus vil i seg selv ikke nødvendigvis påvirke treningen noe særlig, men hvis du spiser/drikker slike ting istedenfor annen mat, kan det hende du vil kjenne at du ikke har like mye energi på trening, og at du heller ikke får like mye utbytte av treningen.

For treningen sin del vil det derfor være viktig at du i tillegg til det søte og usunne, spise vanlig sunn mat, og spesielt i forkant og etter treningen. Ved å spise et måltid som inneholder grove karbohydrater noen timer før trening (f.eks. grovt brød eller havregrynsgrøt), så vil du ha energi som varer lenge, og du vil klare å holde intesiteten oppe under treningsøkten. Hvis du spiser godteri før trening, så får du masse energi som varer veldig kort, og kan oppleve å gå tom under treningen.

Her kan du lese mer om hva man bør spise før og etter trening.

Når det er sagt så vil det aller beste for helsa di være om du klarer å holde deg til usunn mat, godteri og brus kun én dag i uka. Hvis du synes det er vanskelig, kan ett skritt i riktig retning være å bytte fra sukkerholdig til sukkerfri brus, sånn i første omgang. Noen synes det er best å bare kutte ut alt usunt på en gang, mens andre trenger å trappe ned på inntaket for å klare å få til endringer. Her må du finne ut hva som fungerer best for deg.

Her kan du lese mer om hvordan man får til smarte endringer i kostholdet.

Lykke til!

 Hilsen fysioterapeuten og klinisk ernæringsfysiolog, ung.no
Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Gode vaner for en sunn hverdag

Spiser foran datamaskinen (colourbox.com)

Her gir vi deg enkle tips om trening og matvaner som gjør at du kan gjøre din hverdag sunnere. Det kreves verken spesiell diett eller fancy treningsformer.

Les mer

Tips til et sunt, balansert og variert kosthold

Tallerken (colourbox.com)

Vet du hvorfor det er lurt å spise sunt og variert? Syns du det er vanskelig å vite hvordan du får det til? Her er noen gode tips.

Les mer

Dette skjer i kroppen når du trener

I denne artikkelen forklarer vi hva som skjer i kroppen ved trening, både under trening og som følge av trening.

Les mer

Slik blir du kvitt søtsuget

Skål med yoghurt og bær.

Har du ofte lyst på noe søtt? Får du mer lyst på noe søtt utover dagen? Her får du tips til hvordan du kan kvitte deg med søtsuget.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og mat
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og mat