Hopp til hovedinnholdet

har strekkmerker bak knærne. synes selv jeg er feit

Jente 15 år
 

Spørsmål

Hei, jeg er 15 år, og driver med håndball på fritiden. Vi har treninger 2 ganger i uka, og hver trening er 90minutter. I tilegg har vi kanskje 1 kamp i uka nå, siden sesongen akkurat har startet. Jeg er 168cm høy og veier 68kg. Jeg syns det er veldig mye, og jeg tenker hele tiden på vekta mi og hvordan jeg ser ut, og jeg har fått strekkmerker bak knærne. Så det jeg lurte på er om det er fordi jeg har blitt feit eller om det er fordi vi har styrke på treninger noen ganger?

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei!

Det er fint at du skriver til oss! Så flott at du er såpass aktiv og har en flott hobby.

Og som så mange jenter på din alder, synes du at du veier for mye. Jeg har sett på din kroppsmasseindex (BMI)  og en viser at din BMI er i området for normalvekt. Selv om du har en sunn vekt, anbefaler vi deg å følge helsedirektoratet.no/folkehelse/kosthold-og-ernering/kostrad-fra-helsedirektoratet" href="https://helsedirektoratet.no/folkehelse/kosthold-og-ernering/kostrad-fra-helsedirektoratet" target="_blank">Helsedirektoratets offisielle kostholdsråd.- Du kan klikke deg inn og se hva de anbefaler.

Og selv om din BMI viser at du har normalvekt, kan du se litt på hva du spiser og se om du kan gjøre noen endringer,-feks kutte ned på godteri/brus og snop om du spiser en el av det.  at du ikke hopper over frokost og skolemat. Viktig er det at du spiser 3- 4 måltider hver dag og at du spiser mest mulig rent kjøtt og fisk framfor halvfabrikert mat . Det anbefales også at du spiser mye grønnsaker.

Så sier du at du har strekkmerker. Strekkmerker er veldig vanlig blant ungdom, og omtrent halvparten av alle unge har dette i større eller mindre grad på hofter, lår eller overarmer.

Mange opplever det som sjenerende å få lyse strekkmerker på kroppen og syns det er flaut hvis noen ser merkene.

Det er viktig å huske på at du absolutt ikke er den eneste som går rundt med den følelsen, og at det ikke er noe galt med deg! Minn deg om at det antagelig bare er du som bryr deg noe særlig om dette. Hvis andre ser det, tenker de antagelig at det er godt å se at det også er andre enn dem som har litt strekkmerker.

Minn deg om at det er veldig vanlig. Det er IKKE noe å være flau over!

Strekkmerker (striae distensae) er skader i det som kalles for lærhuden. Disse merkene kommer av at huden blir strukket (derav navnet) og er vanlig i puberteten når man har økt hormonproduksjon og vokser raskt og ved graviditet. Overvektige og kroppsbyggere tilhører også risikogruppene for å få strekkmerker.

Selv om du opplever å få strekkmerker i ung alder, betyr det IKKE at du er tykk. Dette kan altså komme av at kroppen din har vokst raskt, slik den gjerne gjør i puberteten.

Det finnes mengder av reklame for produkter som kremer og oljer. Dette har liten effekt, siden endringen ligger i underhuden. Hudkremer vil ikke kunne trenge ned dit og gi noen påvirkning av strekkmerkene. Noen anbefaler laserbehandling, mens andre foreslår hudpeeling. Laserbehandling nytter sjelden, og flere leger fraråder peeling, da effekten er tvilsom og dette kan forårsake hudskader.

Her er også noen råd:

  • For det første vil de fleste strekkmerker blekne betydelig med tiden. I begynnelsen er de ofte blårøde men de vil etter hvert nærme seg hudfarget.
  • Det er greit å bruke vanlig hudkremer for å sørge for at huden over merkene ikke er tørr, men det er ikke nødvendig.
  • Tren og hold deg i form. Om det ikke hjelper direkte på strekkmerkene, vil du føle deg mer fornøyd med deg selv.
  • Det går bra å være ute i solen og få litt farge, om det får deg til å føle deg bedre, men husk å bruke solkrem så du ikke blir brent.
  • Det er lurt med et sunt og variert kosthold slik at huden får den næringen den trenger.
  • Å legge på seg mye, er ikke bra med tanke på strekkmerker, men overdreven slanking er vel så ille siden dette vil fjerne underhudsfettet, som også har en strekkavlastende effekt, og føre til at all strekkbelastning vil bli tatt av huden.
  • Stor og rask muskelvekst vil kunne øke faren for strekkmerker over områdene som har vokst raskt og faren for strekkmerker kan også øke ved spesifikk forstørrelse av en kroppsdel som for eksempel brystene.

 Jeg legger også ved noen artikler du kan lese! Håper dettte er til nytte for deg!

 

Vennlig hilsen helsesøster, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Vær stolt av den kroppen du har!

Jente med skateboard (Colourbox)

Tenårene er en tid der kroppen forandrer seg mye. I løpet av noen få år utvikles kroppen fra barn til voksen, og det er normalt å føle på usikkerhet og sammenligne seg med andre.

Les mer

Lurer du på hva det er vanlig å veie?

Vekt

For tykk, for tynn eller rett og slett passe - hva er normalt? Det kan være vanskelig å vite. Dersom du ønsker en vurdering av vekta di anbefaler vi at du snakker med fagpersonell som lege, helsesykepleier eller ernæringsfysiolog.

Les mer

Selvtillit og selvfølelse

Fornøyd gutt (colourbox.com)

Har du dårlig selvtillit eller selvfølelse? Hva er forskjellen på de to, og hvordan kan du få god selvfølelse og passe god selvtillit?

Les mer

Dette kan du snakke med en helsesykepleier om

Hos helsesykepleieren (foto: ung.no)

Helsesykepleiere kan svare på spørsmål om kropp og helse, pubertet, sex- og samliv, problemer med venner eller familie, vanskelige tanker og følelser, bekymringer, livvstilsproblemer og annet.

Les mer

Selvfølelse og kroppspress

Trist jente ser seg i speilet (colourbox.com)

Fra vi er unge blir vi utsatt for ulike skjønnhetsidealer. På grunn av dette føler mange at de ikke er bra nok, og sliter med dårlig selvfølelse. Må det være sånn?

Av Emilie, ungdomsjournalist

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Kropp og helse
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om kropp og helse