Hopp til hovedinnholdet

Hvor mange kalorier må jeg forbrenne for å gå ned i vekt?

Jente 20 år
 

Spørsmål

Hei! Jeg er en jente som er relativt overvektig. Dvs jeg er 165 cm høy og veier litt i overkant av 95 kg. Jeg er ikke så mye aktiv i hverdagen b.la pga sykdom. (Har ikke spiseforstyrrelse og har aldri hatt det). Jeg ønsker derfor å kunne redusere vekten litt med hjelp av reduksjon i inntak av mat. Eller ikke nødvendigvis reduksjon i selve mengde, men reduksjon i antall kcal. Det jeg lurer på, er hvor mange kcal burde jeg ha av inntak for å kunne klare å gå ned 1-2 kg i uken? Hvor mange kcal forbrenner man ila én dag grovt regnet? Hvis jeg klarer å gå en halvtimes tur i sakte/moderat tempo, hvor mange kcal vil jeg da kunne klare å forbrenne? Takk for svar:)

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei!

Takk for at du kontakter ung.no!

Det er fint at du ønsker å ta tak i din egen helse når du opplever at det er noe som kan bedres. Det vi være veldig fint å få inn litt fysisk aktivitet i form av gåturer, det er kjempebra for helsa! Det vil nok ikke gjøre at du går ned i vekt, det er det kostholdet som må bidra med. Selv om man forbrenner rundt 100-150 kalorier på en 30 min gåtur i moderat tempo, så vil det ikke føre til at man går ned i vekt. Det er allikevel bra for helsa.

Det er ikke så lett å si hvor mange kalorier akkurat du trenger hver dag, men hvis du er lite aktiv og veier 95 kg og er 165 cm høy, så er det mest sannsynlig rundt 2200 kalorier. For å gå ned i vekt må du altså ligge ca 500 kalorier under dette.

Jeg vil råde deg til å ta kontakt med fastlegen din eller helsestasjon for ungdom, for å få hjelp og veiledning til vektnedgang, samt undersøke om det finnes en Frisklivssentral i kommunen din. På en Frisklivssentral kan man få hjelp av fagpersoner til å gjøre endringer i kosthold og/eller aktivitet, uten at det krever noen spesielle diagnoser eller liknende. Det er også gratis eller koster kun en liten symbolsk sum. Det er viktig å gå frem på riktig måte når man skal ned i vekt.

Utover det gjelder de generelle kostholdsrådene for et sunt kosthold, men man bør i tillegg fokusere ekstra på:

  • Et høyt inntak av grønnsaker. 1/2 middagstallerken med grønt og grønnsaker som mellommåltid.
  • Spise 4-6 måltider om dagen, gjerne små måltider i stedet for store.
  • Redusere inntaket av snacks/kaker/brus i så stor grad som mulig. Én dag i uka er greit, men da i moderate mengder.
  • Velg proteinrike pålegg som metter godt, og velg alltid grove brødskiver/knekkebrød o.l. Det kan ofte være nyttig å bytte ut flere brødmåltider med knekkebrød.

Vi har skrevet noen artikler som vil være relevant for deg å lese, ta en titt på disse, de er vedlagt under svaret.

Lykke til fremover, og ta godt vare på deg selv!

Vennlig hilsen

klinisk ernæringsfysiolog, for ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Tips til å spise riktig

Venner som spiser sammen (colourbox.com)

Med forskjellige råd i media kan det være vanskelig å vite hva man skal spise for å være sunn. Se her hva Helsedirektoratet anbefaler.

Les mer

Tren og ha det gøy!

Jente jogger (colourbox.com)

Her finner du råd for hvordan du kan finne glede ved bevegelse og aktivitet, enten du er vant til å trene eller ikke.

Les mer

Få hjelp om du strever med vekten

Baderomsvekt (colourbox.com)

Ikke gå alene med din bekymring for vekten. Få hjelp hos helsesykepleier eller fastlege.

Les mer

Jeg veier for mye– hva skal jeg gjøre?

Baderomsvekt (colourbox.com)

Mange ungdommer tror at de er overvektige uten at de er det, mens andre tror de har en normal vekt, men veier enten for lite eller for mye.

Les mer

Enkelt å velge sunnere mat med Nøkkelhullsmerket

Nøkkelhullet (Helsedirektoratet / Mattilsynet)

Se etter nøkkelhullmerket på matvarene du handler. Når du finner merket, vet du at den matvaren er et sunnere alternativ enn andre varianter av matvaren.

Les mer

10 tips til sunn og billig mat

Ulike grønnsaker (Colorbox).

Det kan fort bli dyrt hvis vi skal prøve å velge sunn mat når vi handler. Her får du 10 tips til hvordan du kan tenke smart i matbutikken - og gjøre sunne valg uten å tømme lommeboka helt.

Les mer

"Fit", "ripped", eller markert - men ikke nødvendigvis sunn

Markerte muskler og sixpack er ikke synonymt med god helse. Her kan du lese hvorfor.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Tykk & tynn
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om tykk & tynn