Hopp til hovedinnholdet

Hvordan kan jeg trene for å få større lår og rumpe?

Jente 13 år
 

Spørsmål

Hei jeg er en jente på 13 år. De siste månedene har jeg begynt å trene rumpe og lår, men føler ikke att det hjelper. Jeg trener annen hver dag men jeg er redd for att det kan være farlig for meg. Åså vil jeg ha tips om va jeg kan gjøre får å få større rumpe og lår. Har forsikret meg om att de øvelsene jeg gjør er får å få større rumpe. Det fant jeg på video på YouTube. Sliter med att jeg hater kroppen min fordi jeg er så tynn.

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for spørsmålet ditt. Så flott at du har kommet i gang med trening! Det er som regel helt ufarlig å trene styrkeøvelser for rumpe og lår annenhver dag, så lenge du ikke får vondt, naturligvis. Du skriver ikke noe om hva slags øvelser du bruker, men i den alderen du er nå, er det først og fremst øvelser med egen kroppsvekt, altså uten vekter som er anbefalt.

Hvis du er usikker på om du gjør øvelsene riktig, kan du be noen med god kunnskap om trening om hjelp, for eksempel gymlæreren din. 

Du skriver at du hater kroppen din fordi du er tynn. Kropper er jo veldig forskjellige, og hvis man sammenligner seg med andre, vil man nok alltid finne noe som er "feil", eller som man ikke liker. Kroppsformen vår er i stor grad bestemt av gener, noen er rett og slett tynnere enn andre, og har vanskeligere for å legge på seg eller få tydelige muskler.

I den alderen du er nå, vokser heller ikke musklene på samme måte som de kan gjøre når du blir eldre, du kan altså ikke forvente å få mye større rumpe og lår selv om du trener øvelser for disse områdene. Det betyr ikke at det er meningsløst å trene slike øvelse, for du kan jo bli sterkere, kroppen blir vant til disse øvelsene, og du legger et godt grunnlag for senere. 

I løpet av puberteten får også jenter som regel større rumpe og lår, og bredere hofter. Dette skjer på litt forskjellig måte fra person til person, og i helt ulikt tempo. Men kroppen din vil antakeligvis forandre seg mye de neste årene, så du må rett og slett være litt tålmodig. Man behøver ikke forandre seg for at man skal like kroppen sin bedre, man kan jobbe med tankene man har om den.

Istedenfor å ha fokus på det du ikke liker med kroppen din, utfordrer jeg deg til å gi deg selv komplimenter for alt det du liker, og fokusere på dette. Det er viktig å kunne sette pris på kroppen sin som den er. Vi er som regel mye mer skeptiske til vårt eget utseende enn til andres, og det er noe vi kan jobbe med.

 Hilsen fysioterapeuten, ung.no
Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Dette kan du snakke med en helsesykepleier om

Hos helsesykepleieren (foto: ung.no)

Helsesykepleiere kan svare på spørsmål om kropp og helse, pubertet, sex- og samliv, problemer med venner eller familie, vanskelige tanker og følelser, bekymringer, livvstilsproblemer og annet.

Les mer

Dette liker jeg med meg selv!

En fornøyd ung gutt (Colourbox.com)

Av og til føles det som om man ikke kan noen ting og ikke er verdt noe. Men sånn er det jo ikke. Hva er dine gode egenskaper?

Les mer

Når kommer resultatene av treningen?

Jente tøyer ut etter trening (colourbox.com)

Mange lurer på hvor raskt man kan se resultater og oppleve effekt av trening. Det er ikke noe fasitsvar på dette og det avhenger blant annet av gener, hva man trener og kosthold.

Les mer

Styrketrening, vekst og pubertet

Rom med vekter for å trene styrke (colourbox.dk)

Kan jeg stoppe å vokse hvis jeg trener med tunge vekter? Hvordan får jeg raskt store og tydelige muskler? Jeg trener mer enn kameratene mine. Hvorfor har de større muskler enn meg?

Les mer

Styrketrening du kan gjøre hjemme

Hjemmetrening (ung.no)

Å trene styrke har mange positive effekter. Økt muskelstyrke strammer opp, og gjør oss i stand til å takle mange av hverdagens oppgaver bedre. Det kan også være med på å forebygge skader, både innen idrett og ellers.

Les mer

Eg har ei lav vekt- kva skal eg gjøre?

Veier seg på badevekt (colourbox.com)

Nokon synast dei er veldig tynne, og vil gå opp i vekt. At ein er veldig tynn kan til dømes skuldast genar, at ein et for lite i forhald til eins energiforbruk eller være ein konsekvens av sjukdom. Vektauke kan være vanskeleg, og kan ta tid.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Styrketrening
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om styrketrening