Hopp til hovedinnholdet

Jeg sliter veldig med å spise!

Jente 13 år
 

Spørsmål

Hei! Viste ikke hvor jeg skulle sette dette men føler jeg absolutt trenger hjelp! Jeg sliter veldig med å spise. Det gjør ikke noe om å spise godteri eller varmluft mat. Men sånn som i dag så ville jeg verken spise frokost eller lunsj på skolen. Ikke noe etter skoeln heller. Jeg spise ikke før Middag rundt 16:00 da hadde jeg ikke spist siden middagen forrige dag. Da jeg veide meg veide jeg 58 kg ca. Er 12 år og er ca 1,66-1,67 høy. Da tenkte jeg det hadde sikkert ikke gjort noe om jeg hadde gått litt ned i vekt. Når jeg spiser på skolen tenker jeg det hadde sikkert ikke gjort noe om jeg ikke hadde spist. Jeg spiser ca 2-3 måltider hver dag altså kanskje lunsj middag og avstikkere men sjelden kvelds. Tenker at lårende mine er store og tjukke og magen kunne vært mindre går til stadigheter og holder inn magen. Når vi har gym og sånt er jeg flau over sånn jeg ser ut dessverre. Men når jeg sier jeg vil slanke meg er det bare magen og lårene for rumpa mi og sånn er jeg fornøyd med. HJELP!

Besvart 02.12.2018 11:59
 

Svar
Hei!

Takk for ditt spørsmål til ung.no!

Ettersom du er 12 år poster jeg ikke svaret her på nettsiden vår, da dette er en spørretjeneste for personer mellom 13 og 20 år. Jeg sender svaret kun til deg.

Det er synd å høre at du er misfornøyd med kroppen din, og at du ønsker å slanke deg. Det høres ikke bra ut at du spiser så sjeldent, jeg blir bekymret for deg. Kroppen din trenger regelmessig påfyll med mat, du får ikke i deg alle næringsstoffene du trenger om du bare spiser middag, og noen ganger lunsj. 

Du som 12-åring er det ekstra viktig at spiser 4-6 ganger om dagen, og dermed får alle vitaminer og mineraler du trenger. Du skal vokse og utvikle deg mye de kommende årene, og for at skjelettet og hjernen din skal utvikle seg normalt, må du ha nok næring. Du utsetter helsa di for fare om du ikke begynner å spise mer mat.

Det er også sånn at forbrenninga blir lav om man spiser sjeldent. Det gjør det vanskelig å gå ned i vekt, og lett å legge på seg. Det er trolig at forbrenningen din har blitt lavere av at du har spist så sjeldent. For å rette opp i det må du begynne å spise oftere.

Hvis man som tenåring sliter med selvfølelse og kropp, så bør man snakke med helsesøster om dette. Hun har oversikt over hvordan vekten og høyden din har utviklet seg siden du var liten. Hun kan hjelpe deg med å vurdere om utviklingen din har vært normal, eller om du trenger å gjøre noen endringer i kosthold eller trening. Du tenker mye på at du skal slanke deg, og det er ikke bra. Så snakk med noen voksne om dette.

Her kan du lese mer om hva som skjer med kroppen om du spiser for lite.

Du må begynne å få tilbake en normal måltidsrytme. Vi anbefaler at man spiser frokost, lunsj, middag og kveldsmat, og i tillegg 1-2 mellommåltider. Dette er noe du må prøve å gradvis innføre.

Det kan godt hende at du vil strekke deg og bli litt lengre de kommende årene, og du skal vite at 58 kg er en helt normal vekt for en 16-åring. Om du ikke legger på deg noe mye de kommende årene, vil dette rette seg opp med alderen. Men det kan være fint å snakke med helsesøster for å se om vekten din har økt raskt de siste årene, og finne ut hva årsaken til det kan være.

Se gjerne på artiklene jeg legger ved under svaret også.

Håper du velger å snakke med noen om dette, det vil bli slitsomt for deg å kjenne på disse følelsene i mange år fremover, så det kan være lurt å snakke med noen først som sist.

Vennlig hilsen

klinisk ernæringsfysiolog, for ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Gode vaner for en sunn hverdag

Spiser foran datamaskinen (colourbox.com)

Her gir vi deg enkle tips om trening og matvaner som gjør at du kan gjøre din hverdag sunnere. Det kreves verken spesiell diett eller fancy treningsformer.

Les mer

Lurer du på hva det er vanlig å veie?

Vekt

For tykk, for tynn eller rett og slett passe - hva er normalt? Det kan være vanskelig å vite. Dersom du ønsker en vurdering av vekta di anbefaler vi at du snakker med fagpersonell som lege, helsesykepleier eller ernæringsfysiolog.

Les mer

Matpakken: viktig og riktig

Sunn skolemat (Colorbox)

Føler du deg trøtt og sliten på skolen? En sunn matpakke kan gir deg energi og gjøre skoledagen bedre. Få sunne, freshe og kjappe matpakketips her.

Les mer

Hvorfor hjelper det å snakke med noen?

Trist gutt (colourbox.com)

Hvis du har det vanskelig får du gjerne råd om å snakke med noen. Kanskje orker du ikke tanken på å skulle snakke om det vonde eller vanskelige og tenker kanskje at det ikke hjelper uansett? Her kan du lese om hvorfor det kan være til hjelp å snakke med noen og få råd om hvordan du kan komme igang.

Les mer

Positivt selvbilde og kroppsbilde er #goals

Bildet er lånt fra www.colorbox.com

Om målet ditt er et positivt syn på deg selv og din kropp, kan Instagram og Snapchat være forstyrrende.

Les mer

Få hjelp om du strever med vekten

Baderomsvekt (colourbox.com)

Ikke gå alene med din bekymring for vekten. Få hjelp hos helsesykepleier eller fastlege.

Les mer

Hvordan få til smarte endringer i kostholdet?

Små endringer i kostholdet kan gi stor effekt (colourbox.com)

Hva og hvordan du spiser er et resultat av vaner du har opparbeidet deg gjennom hele livet. Det kan være vanskelig å endre en vane, men denne metoden kan gjøre det både moro og enkelt!

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Mat og kosthold
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om mat og kosthold