Hopp til hovedinnholdet

Jeg merker ikke så mye resultater fra treningen. Hva burde jeg gjøre?

Gutt 15 år
 

Spørsmål

Jeg er en gutt på 15 år som trener styrke 3-4 ganger i uka, men jeg føler ikke at jeg merker så mye resultater. Jeg har trent gjevnlig i rundt et halvt år men jeg har ikke gått noe opp i vekt. Jeg prøver å spise så mye protein som mulig men jeg merker ikke noe forskjell. Hva burde jeg gjøre?

Besvart 04.12.2018 11:09
 

Svar
Hei Gutt, 15 år!

Takk for spørsmålet ditt! Jeg skjønner at det er frustrerende å ikke få noen fremgang på treningen. Uten å vite noe om treningsprogrammet ditt, blir det vanskelig å gi deg et helt spesifikt svar. Men jeg skal gi deg noen råd.

Mange lurer på hvor raskt man kan se resultater og oppleve effekt av trening. Det er ikke noe fasitsvar på dette og det avhenger blant annet av gener, hva man trener og kosthold. 

Styrketrening er en nedbryting av muskelfibrene, og i tiden mellom treningen bygger de seg opp og blir litt sterkere enn det de var. For at musklene skal kunne bygge seg opp og bli sterkere, krever det også at de får nok  og riktig energi gjennom mat. Her kan du lese olympiatoppens anbefalinger om kosthold for idrettsutøvere.

Du skriver at du spiser mye proteiner. Faktisk er det sånn at karbohydrater er det aller viktigste næringsstoffet for å bygge muskler etter trening. Det er viktig å få i seg nok proteiner også, men rett etter trening trenger kroppen påfyll av mest karbohydrater. Ta gjerne en banan eller en yoghurt når treningen er slutt. Du trenger ikke ta proteintilskudd for å få i deg nok proteiner.

Proteinpulver kan være usunt

Det er viktig å få i seg nok mat for å gå opp i vekt. Hvis du sliter med å legge på deg, kan det å øke mengden mat til hvert måltid være en idé. Det trenger ikke være mye, f.eks. en brødskive ekstra, eller legg til en frukt. Pass på å spis mellommåltider hver dag, for eksempel mellom frokost og lunsj, og mellom lunsj og middag. Nøtter er en fin måte å få i seg ekstra kalorier på.

Dette bør du spise før og etter trening.

Andre faktorer som spiller inn på formen er ting som lite søvn og mye stress på skolen. 

Her er en artikkel om det du trenger å vite om styrketrening. Olympiatoppen har en fin side med artikler om styrketreningsøvelser for sentrale muskelgrupper.

Dersom du er usikker på selve treningen kan du eventuelt også ta kontakt med en PT for å få et program tilpasset deg.

Lykke til!

Hilsen fysioterapeuten og klinisk ernæringsfysiolog, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Når kommer resultatene av treningen?

Jente tøyer ut etter trening (colourbox.com)

Mange lurer på hvor raskt man kan se resultater og oppleve effekt av trening. Det er ikke noe fasitsvar på dette og det avhenger blant annet av gener, hva man trener og kosthold.

Les mer

Tips til et sunt, balansert og variert kosthold

Tallerken (colourbox.com)

Vet du hvorfor det er lurt å spise sunt og variert? Syns du det er vanskelig å vite hvordan du får det til? Her er noen gode tips.

Les mer

Eg har ei lav vekt- kva skal eg gjøre?

Veier seg på badevekt (colourbox.com)

Nokon synast dei er veldig tynne, og vil gå opp i vekt. At ein er veldig tynn kan til dømes skuldast genar, at ein et for lite i forhald til eins energiforbruk eller være ein konsekvens av sjukdom. Vektauke kan være vanskeleg, og kan ta tid.

Les mer

Positivt selvbilde og kroppsbilde er #goals

Bildet er lånt fra www.colorbox.com

Om målet ditt er et positivt syn på deg selv og din kropp, kan Instagram og Snapchat være forstyrrende.

Les mer

Tren og ha det gøy!

Jente jogger (colourbox.com)

Her finner du råd for hvordan du kan finne glede ved bevegelse og aktivitet, enten du er vant til å trene eller ikke.

Les mer

Styrketrening

Jente løfter kettlebell (www.colourbox.com)

I denne artikkelen kan du lese om hvorfor styrketrening er bra og få tips til ulike måter å trene styrketrening på. Det er viktig med god teknikk når man trener styrke.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og mat
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og mat