Hopp til hovedinnholdet

Jeg har så dårlig matlyst! Har dere noen råd?

Jente 20 år
 

Spørsmål

Jeg har så dårlig matlyst nå, det startet for to år siden da jeg gikk på frisørlinja. Da kom det hår overalt, i sokkene, inni genseren og oppi matpakka. Så matpakken ble ikke fristende i det hele tatt, så etter det er det eneste jeg har hatt i matpakke er nøtter og klementiner, siden da setter ikke hårene seg fast i maten. Hjemme har vi dårlig råd, så vi kjøper bare den billigste maten, så vi kjøper det samme hver gang og jeg er lei av maten. Jeg trener veldig mye og på treningen vil de at vi skal spise mye så vi har krefter til å trene. Men jeg syns det er vanskelig å finne noe jeg kan spise. Siden vi ikke har noe spennende mat hjemme pleier jeg å tilberede mat selv, men da oser det inn matlukt mens jeg lager det, så jeg blir både mett og kvalm før jeg spiser. Jeg er ikke særlig kresen på mat, jeg spiser hva som helst, selv om det ikke smaker godt en gang, men nå har jeg på en måte gått lei, så jeg får lyst til å spytte ut maten når jeg har den i munnen. Håper dere har noen gode råd.

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei!

Takk for ditt spørsmål til ung.no!

Jeg skjønner at det er frustrerende at matlysten er dårlig. Det er ikke uvanlig at den svinger i perioder, men det høres ut som du har hatt det sånn ganske lenge? Da kan det være lurt å prøve litt forskjellig for å komme ut av den onde sirkelen. Hvis man spiser lite/dårlig, eller får et negativt forhold til mat, så kan det gjerne bli en ond sirkel, med lite sultfølelse og liten lyst på mat. Den beste måten å bryte dette mønsteret på, er å tvinge seg til å spise.

Det med hår i maten skjønner jeg ødelegger matlysten. Hva er årsaken til at det kommer så mye hår i maten når du jobber som frisør? Jeg vil tro matpakken ligger et godt stykke unna der du jobber? Hvis du sørger for å vaske hender, skifte overdel/riste godt av deg før du setter deg ned for å spise, så burde vel problemet bli minimalt? Spør eventuelt kollegaer hva de gjør for å unngå hår i maten. Nøtter og klementin er for lite mat å spise til lunsj. 

Her er noen forslag til hva du kan spise til lunsj, som er annerledes enn brødskiver:

  • 3-4 ss cottage cheese blandet med yoghurt, litt müsli/havregryn og litt oppskåret frukt/bær (eller en frukt ved siden av)

  • Knekkebrød/brød med makrell i tomat og agurk

  • "Overnatts-kjøleskapsgrøt": Bland havregryn med melk og sett den i kjøleskapet over natten, blant gjerne inn litt frossen blåbær som vil tine. Skal ikke kokes dagen etter. (Ps: mange oppskrifter/varianter å finne på nettet)

  • Kornblanding med melk og oppskåret eplebiter

Her er også noen spennende oppskrifter på sunn og god mat.

Det er mye mat man kan spise som er billig. Havregryn er kanskje det billigste man kan spise.

Et annet forslag til lunsj, som også er billig å lage, er fullkornstortilla med salat, kikerter og fetaost. Det er også kjempegodt! 

Er det mulig at du kan få deg en liten deltidsjobb ved siden av skole, slik at du får litt ekstra inntekt til å bruke på mat?

Hvis du blir kvalm av matlukt, så kan det være en idé å lage mat i stekeovnen, det lukter gjerne mindre. Fisk stekt i stekeovn lukter nesten ingenting, sammenliknet med å steke den i stekepanna. Salater der du bruker fullkornspasta i for å få en god karbohydratkilde, kan også være en god idé å spise før trening. Det lukter ikke, og er enkel og lett mat å få i seg. Ved å bruke bønner eller kikerter i salaten, som også er billig, sparer du/dere penger, og det lukter ingenting å tilberede.

Vi har skrevet en artikkel om matlyst, jeg vil råde deg til å lese denne.

Jeg legger også ved noen flere artikler under svaret, som kanskje kan være til hjelp!

Ønsker deg alt godt.

Vennlig hilsen

klinisk ernæringsfysiolog, for ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Gode vaner for en sunn hverdag

Spiser foran datamaskinen (colourbox.com)

Her gir vi deg enkle tips om trening og matvaner som gjør at du kan gjøre din hverdag sunnere. Det kreves verken spesiell diett eller fancy treningsformer.

Les mer

Tips til et sunt, balansert og variert kosthold

Tallerken (colourbox.com)

Vet du hvorfor det er lurt å spise sunt og variert? Syns du det er vanskelig å vite hvordan du får det til? Her er noen gode tips.

Les mer

Dette skjer med kroppen din hvis du spiser for lite

TRØTT GUTT (colourbox.com)

Er det farlig å spise lite mat én dag? Hva med over en lengre periode? Hvor lite mat kan du spise før det blir farlig, og hva er det egentlig som skjer med kroppen din da?

Les mer

10 tips til sunn og billig mat

Ulike grønnsaker (Colorbox).

Det kan fort bli dyrt hvis vi skal prøve å velge sunn mat når vi handler. Her får du 10 tips til hvordan du kan tenke smart i matbutikken - og gjøre sunne valg uten å tømme lommeboka helt.

Les mer

Dette bør du spise før og etter trening

Lønner det seg å spise før du trener, og hva skal du i så fall spise? Hvor viktig er det egentlig med drikke under treningen? Få gode tips til hva du bør spise og drikke før, under og etter trening her!

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Mat og kosthold
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om mat og kosthold