Hopp til hovedinnholdet

Hva skjer med kroppen om jeg faster til kl 14?

Gutt 18 år
 

Spørsmål

Hei! Første spørsmålet mitt er:Jeg har sjukk mage med mye fett og ønsker å bli tynn. Hva skjer med kroppen min hvis jeg kun drikker 3,5 dl glass vann hver time og ikke spiser frokost og lunsj. Deretter begynner jeg å spise og drikke normalt på ettermiddagen klokken 14:00, helt frem til kveldsmat. Jeg veier 77 kg, hvor mye vekt går jeg nedover i kg og hvor mye fett forbrennes det daglig?

Besvart 08.01.2019 11:47
 

Svar
Hei!

Hvis du er overvektig, så kan det være lurt å ta kontakt med helsepersonell for å få hjelp og veiledning i hvordan det er best å gå frem. I mange kommuner i Norge finnes det tilbud til overvektige, slik at man kan delta på et opplegg, med trening og kostholdsveiledning. Dette har helsesøster og fastlegen oversikt over.

For å gå ned i vekt må man innta færre kalorier enn det man forbruker i løpet av en dag. Nå vet ikke jeg hvor aktiv du er, men hvis du trener litt av og til, så har du kanskje et forbruk på rundt 2800-3000 kalorier hver dag. Hvis du spiser mindre enn dette, så går du ned i vekt. Det holder ikke å spise hundre kalorier for lite, for da setter kroppen bare ned forbrenningen, så går det opp i opp. Man må spise rundt 500 kalorier for lite om man skal gå ned i vekt.

Hvis du dropper frokost og lunsj, så mister du ca 700-1000 kalorier, avhengig av hvor mye mat du pleier å spise. Det betyr at du vil gå ned i vekt om du hopper over frokost og lunsj, og spiser vanlig resten av dagen.

Men det er noen fallgruver:

  • Hvis man sulter seg selv gjennom første del av dagen, så kan man bli så ekstremt sulten, og få så lyst på mat, at man overspiser til middag og kvelds. Da kan man fort spise opp de kaloriene man egentlig var i underskudd. Man må altså ha ganske god viljestyrke for å unngå å spise for mye til middag og kvelds.
  • Når man sulter seg er det lett å sprekke fordi man føler et ubehag i kroppen. Det er med ander ord litt mindre sjanse for å lykkes når man utsetter seg for en slik fremgangsmåte.
  • Fasting kan gjøre at kroppen setter ned forbrenningen. Når du hopper over hele to måltid, så skal det godt gjøres at kroppen setter ned forbrenningen så mye at man allikevel ikke går ned, men problemet er hvis man da plutselig skeier ut mye en dag, så har man lav forbrenning og legger på seg lett.

Fasting kan gjøre at man føler seg irritabel, sliten, trøtt og ukonsentrert. Så det kan gå utover prestasjonene på skole og jobb. Vær klar over dette. Samtidig så viser forskning at det kanskje er positive helseeffekter av å faste også, her er vi litt usikre enda.

Jeg kan ikke svare deg på hvor mange kilo du vil gå ned og fett som forbrennes. Men hvis man spiser 500 kalorier for lite hver dag, så går man ned ca 0,5 kg i uka. Det er en tommelfingerregel.

Det er ikke noe farlig å prøve dette om du virkelig vil det. Men det beste er nok å prøve å finne en måte som man kan leve med over tid. Vi har skrevet en guide til hvordan man best bør gå frem for å få til endringer i kostholdet.

Husk at 77 kg trenger ikke være for mye å veie for en gutt på 18 år, det kommer litt an på høyde og muskelmasse. Hvis du ikke holder på med noen form for styrketrening, så kan det å starte opp med dette 2-3 dager i uka, med ganske tunge vekter (og få repetisjoner) gjøre at du bytter ut noe fett med muskler. Det vil også gi deg energi og en fin kroppsholdning. Kanskje er det alt som skal til for at du føler deg bedre.

Snakk med helsesøster på skolen din om du synes dette er vanskelig.

Vennlig hilsen

klinisk ernæringsfysiolog, for ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Tips til å spise riktig

Venner som spiser sammen (colourbox.com)

Med forskjellige råd i media kan det være vanskelig å vite hva man skal spise for å være sunn. Se her hva Helsedirektoratet anbefaler.

Les mer

Styrketrening

Jente løfter kettlebell (www.colourbox.com)

I denne artikkelen kan du lese om hvorfor styrketrening er bra og få tips til ulike måter å trene styrketrening på. Det er viktig med god teknikk når man trener styrke.

Les mer

Kom i gang med treningen!

Joggesko (colourbox.com)

"Jeg har ikke penger, jeg har ikke utstyret, jeg har ikke tid?" Kjenner du deg igjen? Det finnes mange årsaker til å utsette treningen.

Les mer

Få hjelp om du strever med vekten

Baderomsvekt (colourbox.com)

Ikke gå alene med din bekymring for vekten. Få hjelp hos helsesykepleier eller fastlege.

Les mer

Jeg veier for mye– hva skal jeg gjøre?

Baderomsvekt (colourbox.com)

Mange ungdommer tror at de er overvektige uten at de er det, mens andre tror de har en normal vekt, men veier enten for lite eller for mye.

Les mer

Positivt selvbilde og kroppsbilde er #goals

Bildet er lånt fra www.colorbox.com

Om målet ditt er et positivt syn på deg selv og din kropp, kan Instagram og Snapchat være forstyrrende.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Kropp og helse
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om kropp og helse