Hopp til hovedinnholdet

Hvorfor legger jeg på meg når jeg er syk?

Jente 16 år
 

Spørsmål

Hei! Jeg er en veldig treningsglad jente, faktisk ønsker jeg å satse på idretten. I det siste har jeg vært utrolig mye syk, på 3 uker har jeg vært syk 2 ganger(2 uker tilsammen), noe som har gjort at jeg ikke har kunnet trent. Det har jo også resultert i at jeg har spist litt mindre, men alikavell legger jeg veldig mye på meg under sykdom. I denne sykdomsperioden har jeg lagt på meg 5-6 kg, og jeg kjenner det skikkelig godt på kroppen. Hvorfor legger jeg på meg så mye når jeg hører at de fleste går ned i vekt når de er syke, og kan noe hjelpe slik at vektøkningen ikke skjer?

Besvart 30.01.2019 17:01
 

Svar
Hei

Det kan være flere forklaringer på hvorfor du har lagt på deg nå som du er syk. 

Det kan f eks være at du ikke har lagt på deg så mye, men at du har veid deg til ulike tidspunkt. Vi kan alle veie forskjellige i løpet av en dag. Om morgenen, like etter vi har tisset, veier vi som regel minst. Utover dagen vil det vi drikker og spiser legge seg til vekten (men om en spiser sunt, vil en ikke få en varig vektøkning). Kanskje veier du deg vanligvis etter en treningsøkt, når du har svettet ut mye vann? Husk at klær veier ca 1 kg. En kvinne kan veie 1-2 kg mer like før mensen. 

Det skal noe til, for at du har lagt på deg 5-6 kg i løpet av 3 uker. Jeg vil derfor tro at i det minste NOE av denne vektøkningen, er tilfeldig (se ovenfor). En må trene ganske mye for at en skal legge på seg av å ikke trene på så få dager. 

Men kanskje er det du spiser, med veldig mye kalorier, slik at du legger på deg tross lite matinntak?

Uansett er det ikke uvanlig at vekten svinger litt. Dette har med vann i kroppen å gjøre, med hvordan avføringen er, hvor i syklusen man er osv. 2-3 kg forskjell er som regel tilfeldige utslag. 

Jeg mener du ikke trenger å bekymre deg for dette. Hvis du ellers trener mye, er du sannsynligvis sunn og frisk, og det er det viktige! Vekten din vil sannsynligvis pendle seg inn på normalnivå når du blir frisk. Og husk at vekten sier relativt lite om helsen din. Formen din og aktivitetsnivå (og psyken!) er viktigere for vår normale helse :)!

Vennlig hilsen legen, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Dette bør du spise før og etter trening

Lønner det seg å spise før du trener, og hva skal du i så fall spise? Hvor viktig er det egentlig med drikke under treningen? Få gode tips til hva du bør spise og drikke før, under og etter trening her!

Les mer

Hvor mye trening er nok - og for mye?

Mann som løper(colourbox.com)

Hvor mye trening som er akkurat passe finnes det ikke noen fasit på. Men i denne artikkelen får du tips til hvordan du kan finne ut hva som er passe mengde for deg.

Les mer

Dette kan du snakke med en helsesykepleier om

Hos helsesykepleieren (foto: ung.no)

Helsesykepleiere kan svare på spørsmål om kropp og helse, pubertet, sex- og samliv, problemer med venner eller familie, vanskelige tanker og følelser, bekymringer, livvstilsproblemer og annet.

Les mer

Helsestasjon for ungdom

Gutt hos legen (colourbox.com)

Helsestasjon for ungdom er et GRATIS tilbud til ungdom. Der kan du få veiledning om prevensjon og seksuell helse. Du kan også kan få hjelp innenfor psykisk helse og svar på andre helsespørsmål.

Les mer

Tips til et sunt, balansert og variert kosthold

Tallerken (colourbox.com)

Vet du hvorfor det er lurt å spise sunt og variert? Syns du det er vanskelig å vite hvordan du får det til? Her er noen gode tips.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Tykk & tynn
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om tykk & tynn