Hopp til hovedinnholdet

Hvordan kan jeg gå raskt ned i vekt? Veier 160 kg.

Gutt 20 år
 

Spørsmål

Hei, Jeg er en gutt på 20 år, jeg er veier 160kg. vet dere om noen muligheter for å gå ned i vekt raskest mulig. jeg ønsker gå ned til 88kg. jeg har tidligere vært en aktiv/sosial person. jeg har drevet mye med bandøving og trening. jeg jogget daglig 6km, 3km om morgen og 3km om kvelden og en del vekter. men så begynte jeg å slite mer med depresjon og sosialangst. og jeg ble mer innstengt og begynte med å spille og spise usunt. fra jeg fylte 18 til 19år gikk jeg fra 88kg til 123kg og fra 19 til 20år ligger jeg på 160kg. jeg merker at jeg ikke greier de samme fysikk øvelsene som før. og er ganske langt nede mentalt. jeg ønsker å komme meg tilbake i fysisk for som før. før det er forseint. og jeg trur rask nedgang i vekt kan hjelpe meg. har sett at det er mye snakk om vannfaste i sosialmedier. funker det? eller andre metoder som er raske? takk for svar

Besvart 14.02.2019 10:53
 

Svar
Hei!

Det er fint at du ønsker å gjøre noe med overvekten din. Har man en stor overvekt, så vil selv små endringer i kostholdet gjøre at man går en del ned. Det er altså lettere å gå ned i vekt når man veier mye. Man trenger ikke å benytte seg av usunne slankemetoder som vannfaste for å gå ned i vekt, det som trengs er mer fysisk aktivitet og et lavere energiinntak.

For de fleste med overvekt vil ikke fysisk aktivitet bidra så mye til vektnedgangen, men når man veier mye, så har det noe for seg. Driver du med noe trening nå? Styrketrening vil helt klart være veldig effektivt for deg. Du kan også gå i motbakke på tredemølle på rask hastighet, om det er for tungt å jogge. Det er kjempebra om du får til noen dager i uka med trening, i tillegg til å prøve å legge inn hverdagsaktivitet: gå til/fra butikk/skole/jobb/venner, ta trappa, gå omveier, gå tur på kvelden osv.

Når det kommer til kosthold, så er det helt klart her det er mest å hente. Man må rett og slett spise mindre mat enn det man er vant til. En feil mange gjør er å kutte for mye i matinntaket, for eksempel ved å spise veldig sjeldent. Det er dumt, for da blir forbrenningen lav. 

Her er noen gode råd:

  • Spis regelmessig, gjerne hver 3.time.
  • Spis små måltider, og ha mellommåltider utenom hovedmåltidene. Det kan være en frukt, grønnsaker eller en proteinrik og sukkerfri yoghurt.
  • Godteri/snacks/junkfood maks én dag i uka (og begrens mengdene), finn andre erstatninger for søtsaker
  • Ha halve middagstallerken med grønnsaker, og forsyn deg bare én gang
  • Bytt ut brød med knekkebrød

Når det er sagt, så vil jeg absolutt råde deg til å oppsøke helsepersonell for hjelp til dette. I mange kommuner i Norge finnes det lavterskeltilbud for ungdom og voksne som trenger hjelp til å endre vekt og livsstil. Dette kalles "Frisklivssentral", og du kan søke litt på nettet for å finne ut om noe sånt eksisterer der du bor, og/eller du kan oppsøke legen din eller helsestasjon for ungdom for å få hjelp og veiledning. De vet også om det er noen tilbud du kan benytte deg av. Det er veldig lurt og få hjelp og veiledning på veien, hvis ikke er det stor sjanse for at man ikke holder ut lenge nok til å oppnå varige endringer.

Masse lykke til!

Vennlig hilsen

klinisk ernæringsfysiolog, for ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Få hjelp om du strever med vekten

Baderomsvekt (colourbox.com)

Ikke gå alene med din bekymring for vekten. Få hjelp hos helsesykepleier eller fastlege.

Les mer

Dette skjer i kroppen når du trener

I denne artikkelen forklarer vi hva som skjer i kroppen ved trening, både under trening og som følge av trening.

Les mer

Tips til et sunt, balansert og variert kosthold

Tallerken (colourbox.com)

Vet du hvorfor det er lurt å spise sunt og variert? Syns du det er vanskelig å vite hvordan du får det til? Her er noen gode tips.

Les mer

Ikke la deg lure av slankemidler

To jenter i alt for stoire bukser (colourbox.com)

Dropp slankemidler som lover deg raske resultater.

Les mer

Styrketrening du kan gjøre hjemme

Hjemmetrening (ung.no)

Å trene styrke har mange positive effekter. Økt muskelstyrke strammer opp, og gjør oss i stand til å takle mange av hverdagens oppgaver bedre. Det kan også være med på å forebygge skader, både innen idrett og ellers.

Les mer

10 tips til sunn og billig mat

Ulike grønnsaker (Colorbox).

Det kan fort bli dyrt hvis vi skal prøve å velge sunn mat når vi handler. Her får du 10 tips til hvordan du kan tenke smart i matbutikken - og gjøre sunne valg uten å tømme lommeboka helt.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Tykk & tynn
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om tykk & tynn