Hopp til hovedinnholdet

Jeg klarer ikke slutte å spise "dritt mat", noen tips?

Gutt 16 år
 

Spørsmål

Hei, er en aktiv gutt på 16 år som spiller fotball på et høyt nivå. Jeg trener 14 ganger i uken ( Skole, klubb og egentrening). Jeg veier gjennomsnitlig for høyden og alderen min og jeg ville nok sagt at jeg er godt trent. Problemet er kostholdet mitt. Jeg klarer ikke å skjerpe på godteriinntaket og rett og slett dårlig mat. Jeg bor i hybel så det blir ofte instant noodles og loff med nuggati. Jeg er aldri trøtt, har ikke vært syk på flere år og har ingen problemer. Men jeg klarer ikke å stoppe å spise «dritt mat». Noen tips til dette?

Besvart 20.02.2019 08:44
 

Svar
Hei!

Det er imponerende å høre hvor aktiv du er! Ettersom du er så aktiv, så tåler kroppen din at du spiser mye "dritt mat", uten at du legger på deg. Men det betyr ikke at det er bra for helsa di at du spiser mye av denne maten, fordi den gir deg lite næring. Du som er så aktiv trenger jo ekstra mye "byggeklosser", og disse byggeklossene er: proteiner, sunne fettsyrer, vitaminer og mineraler. Du vil få enda bedre utbytte av all tiden du legger ned i trening om du spiser sunnere.

Hvis man skal endre på kostholdet sitt, må man sette seg realistiske mål. Ikke vær for ambisiøs, ikke tenk at alt skal forandres og bli perfekt på kort tid. Husk at for hvert sunne måltid du klarer å få inn, så er det et fremskritt, og positivt for kroppen din. Om du så bare begynner med å bytte fra loff til grovt brød, så vil det utgjøre en kjempeforskjell!

Jeg vil derfor råde deg til å begynne med én konkret endring av gangen. Og velg noe som du tenker er lett å få til. Ikke ta det vanskelige først. Det burde for eksempel være ganske enkelt å begynne og kjøpe et grovere brød i butikken? Det trenger ikke være den groveste typen, alt som er grovere enn loff vil jo være et fremskritt.

Her kan du lære hvordan du velger det groveste brødet på en enkel måte. Jeg tror det kan være en veldig fin og viktig start. Grovt brød inneholder hele korn, og det er når man får i seg hele kornet at man får fiber, vitaminer og mineraler. Proteininnholdet er også ganske bra i grovt brød. Så her er det mye positivt i en liten endring.

Når du begynner å få til denne endringer, så kan du bestemme deg for en ny ting. Hva med å kjøpe en pose gulrøtter når du er på butikken? Og sørge for å spise et par av de daglig? Spise fisk til middag én dag i uka? Husk at du må begynne i det små, ikke gjør store endringer på kort tid, og selv om vi anbefaler fisk 2-3 dager i uka, så er det vanskelig å starte der hvis man ikke spiser det i det hele tatt.

Vi har skrevet en komplett guide til hvordan man skal gå frem for å få til smarte endringer i kostholdet. Ved å lese denne, vil du få mange råd om hvordan du bør gjøre det fremover for å lykkes.

Vennlig hilsen

klinisk ernæringsfysiolog, for ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Enkelt å velge sunnere mat med Nøkkelhullsmerket

Nøkkelhullet (Helsedirektoratet / Mattilsynet)

Se etter nøkkelhullmerket på matvarene du handler. Når du finner merket, vet du at den matvaren er et sunnere alternativ enn andre varianter av matvaren.

Les mer

10 tips til sunn og billig mat

Ulike grønnsaker (Colorbox).

Det kan fort bli dyrt hvis vi skal prøve å velge sunn mat når vi handler. Her får du 10 tips til hvordan du kan tenke smart i matbutikken - og gjøre sunne valg uten å tømme lommeboka helt.

Les mer

Tips når du vil endre en uvane eller slutte med noe

Rødt kryss på kalender (foto: ung.no)

Ønsker du å slutte med noe, starte med noe eller forandre på noe? Ønsker at de nye vanene skal vare? Her får du noen råd som kan være til hjelp så det ikke bare blir med et halvhjertet forsøk eller bare med tanken.

Les mer

Gode vaner for en sunn hverdag

Spiser foran datamaskinen (colourbox.com)

Her gir vi deg enkle tips om trening og matvaner som gjør at du kan gjøre din hverdag sunnere. Det kreves verken spesiell diett eller fancy treningsformer.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Mat og kosthold
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om mat og kosthold