Hopp til hovedinnholdet

Jeg vil begynne å trene. Hvordan kan jeg gjøre det?

Jente 13 år
 

Spørsmål

Hei Ung.no! Jeg er ei jente på 13, snart 14 og ønsker å begynne å trene. Jeg vil begynne å trene for å bli sunnere og for at jeg skal ha en sterk og frisk kropp. Også for å fjerne unødvendig fett på kroppen og kanskje gå ned litt i vekt. Jeg veit ca. 53.5 kilo, og er ikke helt fornøyd med utseendet. Men mest for å bli frisk og sterk. Jeg har veldig liten kondisjon, og har aldri vært noe glad i trening, eller hvert noe god på det. Derfor lurte jeg på om dere har noen tips til hva jeg kan starte med for å så bygge opp til en fast og sterk rutine. Vil veldig gjerne begynne og trene 3 ganger i uka, og så bygge det opptil 5-7 dager. Har dere noen tips til hva slags trening jeg kan gjøre. Ps. Jeg vil ikke begynne med ballspill. Hilsen jente 13 år

Besvart 26.03.2019 21:00
 

Svar
Hei

Så fint at du vil begynne å trene! Å bli sunnere og ha en sterk og frisk kropp er flotte mål. Når man begynner å trene merker man som regel også at kroppen endrer seg litt, og det er greit å bruke dette som en motivasjon også. Men det er viktig å huske på at selvfølelsen vår ikke nødvendigvis handler om hvor tynn man er, det handler om tankene man har om seg selv. Og disse tankene kan jobbe med. Det er mye bedre for selvfølelsen enn å gå opp/ned i vekt.

Det viktigste når du skal begynne å trene er at du finner aktiviteter du synes er morsomme. Hvis du kunne tenke det å starte på en organisert aktivitet er det mange muligheter, alt fra dans eller kampsport til friidrett, turn, svømming eller noe helt annet. Kanskje har du noen venninner som allerede driver med noe, og som du kunne tenke deg å bli med? 

Fordelene med å begynne på en organisert aktivitet er at du har noe fast å gå til, så det er vanskeligere å la være, du har trenere som følger deg opp, og det er sosialt. Du kan helt fint klare å trene på egenhånd, men det krever gjerne litt mer. 

Snakk med foreldrene dine om at du har lyst til å begynne med trening. Kanskje de kan hjelpe deg å finne aktiviteter som passer for deg, bidra med å kjøre deg til treninger hvis det er nødvendig?

Å trene tre ganger i uken er et fint mål, og det er jo mye mer enn ingenting. Så kan du etterhvert øke treningsmengden hvis du vil, slik du har skrevet. Det er absolutt ikke sånn at du må trene 5-7 ganger i uken for å være i god form. Men det anbefales at ungdom er i aktivitet minst en time hver dag, så å øke hverdagsaktiviteten din er lurt. Se tips til dette her:

Fysisk aktivitet - hva betyr det?

Tren og ha det gøy!

Jeg legger ved noen artikler med tips til hvordan du kan trene kondisjonstrening og styrketrening. Hvordan du vil legge opp treningen din kan du velge litt selv. Men hvis du ikke vil begynne med en aktivitet, og helle trene alene, er et forslag å trene styrketrening én gang i uken og kondisjonstrening en annen. Hvis det går bra kan du etter noen uker gradvis legge til flere økter.

Lykke til med treningen!

 Hilsen fysioterapeuten, ung.no
Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Gode vaner for en sunn hverdag

Spiser foran datamaskinen (colourbox.com)

Her gir vi deg enkle tips om trening og matvaner som gjør at du kan gjøre din hverdag sunnere. Det kreves verken spesiell diett eller fancy treningsformer.

Les mer

Hva er utholdenhet og hva er kondisjon?

utholdehnhetstrening (colourbox.com)

Vi bruker ofte ordene utholdenhet og kondisjon om hverandre. Begge deler handler om evnen til å holde på med en aktivitet over tid. Og det kan trenes opp!

Les mer

Styrketrening du kan gjøre hjemme

Hjemmetrening (ung.no)

Å trene styrke har mange positive effekter. Økt muskelstyrke strammer opp, og gjør oss i stand til å takle mange av hverdagens oppgaver bedre. Det kan også være med på å forebygge skader, både innen idrett og ellers.

Les mer

Selvtillit og selvfølelse

Fornøyd gutt (colourbox.com)

Har du dårlig selvtillit eller selvfølelse? Hva er forskjellen på de to, og hvordan kan du få god selvfølelse og passe god selvtillit?

Les mer

Positivt selvbilde og kroppsbilde er #goals

Bildet er lånt fra www.colorbox.com

Om målet ditt er et positivt syn på deg selv og din kropp, kan Instagram og Snapchat være forstyrrende.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Gratis trening
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om gratis trening