Hopp til hovedinnholdet

Er treningen jeg gjør nok til å nå målene mine?

Gutt 17 år
 

Spørsmål

Hei jeg har noen problemer i forhold til trening. For det første: jeg bruker treningsutstyr jeg har hjemme(bråsterk,strikker,abwheel) fordi jeg ikke vil starte på treningssenter. Jeg lurer på om dette er nok for å holde seg i form og kanskje øke muskelmasse og bli sterkere, eller om jeg må på treningssenter for å få nådd målene mine. Jeg føler jeg ikke kommer noe framover, men bare blir sliten i hodet og kroppen av treninga og at det ødelegger. I det siste har jeg også gått mye opp i vekt(mest muskler men noe fett også og jeg blir litt stressa av det:()Jeg kjører som oftest 3x i uka på ca 1-1,5t. Jeg tar 3 sett med 10 reps på de fleste øvelsene utenom noen der jeg tar 12-13 reps. Jeg vil ikke at dette skal deles

Besvart 30.03.2019 15:55
 

Svar
Hei

Det er kun du som kan se dette spørsmålet og svaret.

Aller først er det flott at du har kommet i gang med trening. Med utstyret du beskriver har du gode muligheter til å trene på en god måte. Og det er også mange andra øvelser du kan gjøre med lite eller ikke noe utstyr. Så du kan absolutt nå målene dine uten å dra på treningssenter. 

Jeg forstår det sånn at målene dine er å holde deg i from, øke muskelmasse og bli sterkere. Du skriver at du har gått opp i vekt, og at det først og fremst er muskler, men også litt fett. Det betyr jo at du har effekt av treningen! Når man får mer muskler, vil man som regel gå opp i vekt. Muskler veier nemlig en del de og, faktisk mer enn tilsvarende mengde fett. Og de aller fleste går ikke kun opp i vekt i muskler, man får gjerne litt mer fett samtidig. Det betyr ikke at det er noe galt med treningen du gjør, tvert imot. 

For meg virker det som måten du trener på er veldig god, og hvis du fortsetter, vil du nok merke at du blir stadig sterkere og i bedre form. 

Jeg forstår det sånn at du først og fremst trener styrketrening. Det kan være lurt å legge inn litt kondisjonstrening og, det utfordrer kroppen på en litt annen måte enn styrketrening. Kondisjonstrening kan for eksempel være løping, sykling eller svømming. Se tips til hvordan du kan trene kondisjonstrening her: Fakta om kondisjonstrening

Når du har trent de sammen øvelsene noen uker, kan du også endre litt på øvelsene, sånn at kroppen blir utfordret på en annen måte. Hvis vi vil fortsette å ha progresjon, altså fortsette å bli i bedre form, må vi tilpasse øvelsene slik at de utfordrer kroppen. Hvis det blir lett å gjøre 10 repetisjoner av hver øvelse, kan du for eksempel gjør øvelsen tyngre, eller ta flere repetisjoner. 

Det kan nevnes at kosthold, gener og andre faktorer også vil ha noe å si for resultatene av trening.

Les mer om styrketrening og få tips til øvelser i artiklene under. 

 Hilsen fysioterapeuten, ung.no
Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Styrketrening

Jente løfter kettlebell (www.colourbox.com)

I denne artikkelen kan du lese om hvorfor styrketrening er bra og få tips til ulike måter å trene styrketrening på. Det er viktig med god teknikk når man trener styrke.

Les mer

Styrketrening du kan gjøre hjemme

Hjemmetrening (ung.no)

Å trene styrke har mange positive effekter. Økt muskelstyrke strammer opp, og gjør oss i stand til å takle mange av hverdagens oppgaver bedre. Det kan også være med på å forebygge skader, både innen idrett og ellers.

Les mer

Gener og trening

Gener og trening (colourbox.com)

Alle kan få gode resultater av trening, men hvordan resultatene blir for akkurat deg i forhold til utseende, muskelstørrelse, utholdenhet og prestasjon, henger også i stor grad sammen med genene eller arvestoffet du har med deg.

Les mer

Når kommer resultatene av treningen?

Jente tøyer ut etter trening (colourbox.com)

Mange lurer på hvor raskt man kan se resultater og oppleve effekt av trening. Det er ikke noe fasitsvar på dette og det avhenger blant annet av gener, hva man trener og kosthold.

Les mer

Tips til et sunt, balansert og variert kosthold

Tallerken (colourbox.com)

Vet du hvorfor det er lurt å spise sunt og variert? Syns du det er vanskelig å vite hvordan du får det til? Her er noen gode tips.

Les mer

Dette skjer i kroppen når du trener

I denne artikkelen forklarer vi hva som skjer i kroppen ved trening, både under trening og som følge av trening.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett