Hopp til hovedinnholdet

Jeg har spiseforstyrrelser, hvordan legge på meg bare muskler?

Jente 15 år
 

Spørsmål

Hei. Jeg er en jente på 15 år. Jeg har spiseforstyrrelser og det har jeg slitt med i mange år. Jeg har nå gått ned en del i vekt, fra 63 kg til 51 kg. Jeg har bestemt meg for at jeg har en drøm om å bli sterk. Jeg er lei av å være svak! Jeg har lyst til å begynne å trene og å bygge markerte muskler! Jeg har lyst til å bygge sixpack, markerte armer, men ikke så store legg muskler osv. For å starte på dette målet har jeg begynt med å gradvis øke kaloriinntaket mitt med 100 kalorier hver 2 uke. Jeg startet på 850 kalorier, og er nå kommet til 1250 kalorier. Jeg skal fortsette med dette til jeg kommer til min TDEE. Men jeg er livredd for at jeg kommer til å legge på meg fett i prosessen!! Kommer jeg til det? Og hvordan må jeg spise, og hvor mange kalorier må jeg spise for å bygge muskler uten at jeg legger på meg fett? Må man spise nok kalorier? Altså det man forbrenner iløpet av en dag?Dette målet betyr alt for meg, og jeg føler at det gjør at jeg får et mål i livet. Det gir meg en drive!

Besvart 01.06.2019 11:35
 

Svar
Hei

Det er godt å lese at du jobber med å spise mer mat. Du har en lav matmengde i dag og dette fører til at kroppen går i sparemodus. Når du spiser så lite som du gjør i dag vil kroppen ta energi fra musklene slik at du får mindre muskler. Dette går også utover hjertemuskulaturen. Det er derfor viktig å spise nok mat når du skal trene kroppen din til å bli sterk. 

For å bygge muskler må du spise nok mat. En ungdom i vekst trenger minimum 2000 kalorier daglig kun for å holde kroppen i gang uten trening. Når du kommer opp i 2000 kalorier vil kroppens forbrenning også økes så det er mulig at kroppen din trenger mer mat. En ungdom som trener trenger langt mer mat enn en ungdom som sitter mye stille.

Jeg anbefaler deg å se på nettsidene til sunnidrett.no. Der kan du lese om å spise smart når du trener. Alle mennesker har ulik kropp og derfor kan ikke alle ha en sunn kropp med markerte muskler. I artikkelen Når kommer resultatene av trening, kan du lese mer om dette. 

Jeg legger ved noen artikler du kan lese. 

Vennlig hilsen familieterapeut/sykepleier

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Styrketrening

Jente løfter kettlebell (www.colourbox.com)

I denne artikkelen kan du lese om hvorfor styrketrening er bra og få tips til ulike måter å trene styrketrening på. Det er viktig med god teknikk når man trener styrke.

Les mer

Tips til å spise riktig

Venner som spiser sammen (colourbox.com)

Med forskjellige råd i media kan det være vanskelig å vite hva man skal spise for å være sunn. Se her hva Helsedirektoratet anbefaler.

Les mer

Dette bør du spise før og etter trening

Lønner det seg å spise før du trener, og hva skal du i så fall spise? Hvor viktig er det egentlig med drikke under treningen? Få gode tips til hva du bør spise og drikke før, under og etter trening her!

Les mer

Når kommer resultatene av treningen?

Jente tøyer ut etter trening (colourbox.com)

Mange lurer på hvor raskt man kan se resultater og oppleve effekt av trening. Det er ikke noe fasitsvar på dette og det avhenger blant annet av gener, hva man trener og kosthold.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Kropp og helse
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om kropp og helse