Hopp til hovedinnholdet

Hva skal jeg gjøre når treneren vil at jeg skal legge på meg og spise mer?

Jente 16 år
 

Spørsmål

hei! jeg går på cheerleading og danselinja, så jeg trener MANGE timer i uka og elsker å være aktiv. jeg er ikke supertynn, men likevel ønsker treneren at jeg skal legge på meg mer, både muskler og fett, for å bli mer kompakt når d gjelder cheerleading. han skal lage en trenings og matplan til meg, men jeg har dårlig selvtillit fra før og liker ikke kroppen min og er derfor redd for å legge på meg, dette gjør meg veldig stressa. i dans så er det positivt å være slank og i cheer ikke, men jeg er ikke tynn og helt ærlig vil jeg bli tynnere. men jeg syns d er så dumt at mat skal. komme inn i bildet. fordi jeg har jo lyst på mer muskler, men når han skal følge m på hva jeg spiser og bestemme hva jeg spiser og hvor mye så må jeg spise mer enn jeg allerede gjør. d er så dumt at andre mener jeg må endre på kroppen min, jeg vil jo også endre på kroppen min, men når d kommer fra noen andre så er det sårende. jeg har det vanskelig m å bygge muskler fra før av pga forbrenning. Hva skal jeg gjøre?

Besvart 01.11.2019 11:28
 

Svar
Hei!

Jeg forstår at dette er en vanskelig situasjon. Samtidig vet jeg at du kan få det bedre. Det betyr at du må forsøke å si noe om hva du egentlig tenker, da vil det være lettere å forstå deg og tankene dine. 

  • Kan du forsøke å snakke med treneren din igjen? Si at du synes det er vanskelig at han skal vite hva du spiser og at du ikke har et ønske om å gå opp i vekt. Si at du akkurat nå ikke trives så godt i kroppen og at du derfor har nok med deg selv. Treneren din skal respektere dette. Kanskje tenker treneren din at dette er bra for deg eller at han ønsker å hjelpe deg, men så oppfatter du det helt annerledes. Det kan du gjerne si. 
  • Dersom du opplever at dette er vanskelig kan du gjerne snakke med noen i familien din eller helsesykepleier på skolen. Fortell hva du opplever og hvorfor du synes det er vanskelig. 
  • Vær stolt av den kroppen du har. Selv om du ønsker å bli tynnere, men samtidig ha muskler så hjelper det faktisk å "snu" litt på tankene om deg selv. 
  • Du sier du trives med å være aktiv. Det er kjempe bra. Fortsett med å trives med aktiviteten og forsøk å fokusere på hva som gjør godt for kroppen din når du er aktiv. Tenk at kroppen din elsker når du danser og at du faktisk pleier og holder den godt vedlike ved å gjøre dette.
  • Vær stolt av det du får til. Øv og dans på det du liker og mestrer. Selv om noen andre mener at du bør se annerledes ut så er det deg selv og din mestring som er det aller viktigste.  
  • Det kan også hjelpe å vite at mange i din alder ikke trives i sin egen kropp og ofte tenker at de vil forandre på den. Jeg sier dette fordi det kan være en støtte og vite at du ikke er alene om å oppleve dette. 

 

Vennlig hilsen helsesykepleier

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Hva skal til for at du kjenner deg god nok?

Venner på skole  (colourbox.com)

Presset blant unge i dag er stort. Du skal være pen nok, flink nok, tøff nok, men fremdeles "normal" nok til å ikke skille deg ut. Finn ut hvorfor du er GOD NOK her!

Les mer

Dette kan du snakke med en helsesykepleier om

Helsesykepleier

Helsesykepleiere kan svare på spørsmål om kropp og helse, pubertet, sex- og samliv, problemer med venner eller familie, vanskelige tanker og følelser, bekymringer, livvstilsproblemer og annet.

Les mer

Positivt selvbilde og kroppsbilde er #goals

Bildet er lånt fra www.colorbox.com

Om målet ditt er et positivt syn på deg selv og din kropp, kan Instagram og Snapchat være forstyrrende.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett