Hopp til hovedinnholdet

Trener jeg for mye? Hvor mye søvn trenger jeg?

Jente 13 år
 

Spørsmål

Hei. Jeg er 13 år gammel og jeg har trening hver dag unntatt i helgene, (håndball og fotball) hver trening varer i 1 og en halv time. I tillegg til treningene har jeg gym tre ganger i uka og har ofte kamper og turneringer i helgene. Jeg lurte på om dette er for mye? Jeg merker ikke at jeg er spesielt sliten i ukene eller på skolen. Jeg lurer også på hvor mye søvn dere anbefaler meg. Jeg legger med omtrent 23.00 i ukedagene og står opp 7.30-8.00 hver dag da skolen begynner 8.30.

Besvart 03.11.2019 11:38
 

Svar
Hei

Treningsmengden du beskriver er jo veldig høy, og jeg skjønner at du lurer på om det kan være litt mye. Her er det individuelle forskjeller, men det at du ikke kjenner deg sliten, er et godt tegn. Hvis du også har overskudd til lekser, venner og andre ting i hverdagen, sier det jo også noe om at det går greit. 

Jeg tenker at de helgene hvor du har turneringer eller kamper, kan det være lurt å ha pause eller bare helt rolig trening på mandag, særlig hvis du er litt sliten. 

Når kroppen er vant til mye trening, så tåler den det ofte godt. Men det er viktig å kjenne etter, og ta signalene på alvor dersom du begynner å kjenne deg sliten. Det er bedre å ta en hviledag for mye enn en for lite. 

Vi ser også det at det særlig er kamper som er mest belastende for kroppen, så det kan være lurt å sørge for at det ikke blir for mange av dem på en uke. 

Når deg gjelder søvn, så bør ungdom på din alder få litt over 9 timers søvn. Og særlig for de som trener mye, er det å få nok søvn viktig for restitusjonen. Noen trenger så mye som 10 timer. Kanskje kan det være fint for deg å legge deg en halvtime tidligere? Les mer om søvn og hvor mye trening som er passe i artiklene under.

 

 Hilsen fysioterapeuten, ung.no
Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Hvordan få tid til alt i hverdagen

Jente sitter i sofaen og er oppgitt (colourbox.com)

Skole og deltidsjobb, trening og fritidsaktiviteter. Mye å gjøre? Her får du tips til hvordan prioritere skolearbeid, når timeplanen er full fra morgen til kveld.

Les mer

Hvor mye trening er nok - og for mye?

Mann som løper(colourbox.com)

Hvor mye trening som er akkurat passe finnes det ikke noen fasit på. Men i denne artikkelen får du tips til hvordan du kan finne ut hva som er passe mengde for deg.

Les mer

Søvn er viktig!

Trøtt jente (colourbox.com)

Mye trøtt og sliten? Irritabel og ukonsentrert også kanskje? Du er ikke alene om det. Som regel skyldes det rett og slett for lite søvn. Husk å skru av alle skjermer en time før du legger deg.

Les mer

Sånn sørger du for å få nok søvn

Gutt foran pc (colourbox.com)

Mange bruker mye tid på å spille og har mye glede av det. Pass bare på at du få nok søvn. Vi har tipsene som hjelper deg hvis du sliter med å sovne.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om idrett