Hopp til hovedinnholdet

Lyst å begynne å trene, har dere tips?

Jente 17 år
 

Spørsmål

Hei! Jeg er en jente på 17 år som prøver å lete etter et treningsprogram å følge etter. Jeg synes det er veldig vanskelig å vite hvordan og hvor mye jeg skal trene. Jeg vil ikke si jeg er helt nybegynner, jeg har trent en del før, men for tiden har det blitt litt lite aktivitet. Jeg er veldig motivert til å begynne å trene igjen, jeg har tilgang til treningssenter og diverse... Jeg lurer på om dere kan lage eller komme med tips til treningsprogram til meg? Jeg ønsker å trene så og si hele kroppen. Rompe, mage, armer, ben, bryst osv. Jeg ønsker også å få litt tips til kosthold til treningen. Takk på forhånd!

Besvart 04.11.2019 13:56
 

Svar
Hei!

Så bra at du er motivert for trening! Jeg skjønner godt at det er vanskelig å finne treningsprogrammer! 
Det aller beste er å få noen som kan skreddersy programmet til deg, for eksempel en personlig trener på senteret der du trener. Dette fordi det er viktig med riktig teknikk. 

Vi i ung.no setter dessverre ikke opp treningsprogram, men et generelt råd er å følge treningsøvelser laget av skadefri.no, hvor du også kan se film av øvelsene:
Skadefri.no

Her kan du velge kroppsområder ved å trykke på markerte områder på figuren og for eksempel sette sammen 2-3 øvelser for hvert kroppsområde. Hvis du klarer å trene minst 3 dager i uken er du god innenfor anbefalingene fra Helsedirektoratet. Skadefri har også en gratis app du kan bruke. 

Her kan du lese om hva som er lurt å spise før og etter trening:
Tips til mat før og etter trening

jeg legger ved noen artikler med flere gode tips når det gjelder trening! 


Lykke til! 


Hilsen fysioterapeuten, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Styrketrening

Jente løfter kettlebell (www.colourbox.com)

I denne artikkelen kan du lese om hvorfor styrketrening er bra og få tips til ulike måter å trene styrketrening på. Det er viktig med god teknikk når man trener styrke.

Les mer

Styrketrening du kan gjøre hjemme

Hjemmetrening (ung.no)

Å trene styrke har mange positive effekter. Økt muskelstyrke strammer opp, og gjør oss i stand til å takle mange av hverdagens oppgaver bedre. Det kan også være med på å forebygge skader, både innen idrett og ellers.

Les mer

Hva er utholdenhet og hva er kondisjon?

utholdehnhetstrening (colourbox.com)

Vi bruker ofte ordene utholdenhet og kondisjon om hverandre. Begge deler handler om evnen til å holde på med en aktivitet over tid. Og det kan trenes opp!

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett