Hopp til hovedinnholdet

Jente 16 år! Jeg stresser utrolig mye og har mange kroppslige symptomer.

Jente 16 år
 

Spørsmål

hei jeg stresser utrolig mye. jeg har helt mistet matlysten, jeg vet ikke grunnen, men jeg er bare kvalm hele tiden og stresser. jeg føler meg også rar i hodet, og mye svakere nå enn før. pusten min er også veldig rar, det er som jeg ikke vet hvordan man puster. er dette fordi jeg spiser for lite? jeg prøver å få i meg noe til frokost, men jeg er for kvalm og stressa på morningen så får ikke i meg mat. jeg spiser da kanskje ett sånn sandwitch knekkebrød(atså veldig lite) mellom den første og andre timen. og det slukker matlysten ganske bra. jeg må også drikke masse vann for hver bit fordi jeg brekker meg ellers, vet ikke om det er fordi munnen min ikke klarer å lage nok spytt. så spiser jeg noe i lunsjen, men veldig lite nyttige næringsstoffer. jeg liker nesten aldri middagen, og klarer hvertfall ikke spise hardt kjøtt. som nevn har jeg vært mye stressa i det siste og tror kanskje jeg har angst, som kan føre til munntørrhet har jeg lest. dette oppstår spesielt nå jeg stresser.

Besvart 06.11.2019 21:00
 

Svar
Hei!

Det virker strevsomt å være deg slik du har det nå.

Slik skal du ikke måtte ha det.

Å være veldig stresset, gir ofte mange kroppslige symptomer, slik du opplever. Når man går med stress over tid, er det vanlig at man også får angst. Munntørrhet er nok et resultat av dette, som du har hørt.

Det er helt vanlig å kjenne seg svak, kvalm og mangle matlyst i en slik situasjon. Stress og anspenthet påvirker også hvordan man puster. Pusten blir ofte overfladisk. Det har nok ikke direkte bare med at du spiser lite, men alt henger sammen og forsterker hverandre.

Det er fint at du prøver å spise litt selv om du ikke har så lyst å mat og den ikke smaker deg så godt. Kroppen trenger ulike næringsstoffer for å fungere som den skal. 

Etter alderen din å dømme, har du begynt på videregående skole dette året. Det er ikke uvanlig at ungdommer opplever at en slik overgang er strevsom og stressende.

Vet foreldrene dine hvordan du har det? Om ikke, kan du snakke med dem? Foreldre ønsker at barna sine skal ha det bra og det kan være godt å få omsorg og støtte fra sine nærmeste.

Det er ellers viktig å være sammen med familien og gjøre koselige ting og ellers være fysisk aktiv i hverdagen. Å gå en tur daglig og av og til jogge, vil gjøre at du vil føle deg bedre og mindre stresset. Fysisk aktivitet frigjør endorfiner (lykkehormoner) i kroppen og vil redusere angst og stress. Matlysten vil også påvirkes av fysisk aktivitet. Å lese en god bok, høre på musikk du liker, se en film sammen med noen, vil være  avslappende. Nok søvn er også viktig.

Jeg legger også ved noen artikler som jeg anbefaler deg å lese

Jeg vil ellers anbefale deg å oppsøke helsesykepleier på skolen. Fortell hvordan du opplever å ha det, så vil hun nok sørge for at du får god hjelp. Hun er vant til å snakke med ungdommer som strever slik du gjør. Du kan gjerne vise det du har skrevet til oss, så blir det enklere for deg.

Håper svaret mitt er til hjelp for deg og ønsker deg lykke til!

 

 

Vennlig hilsen helsesykepleier, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Dette kan du snakke med en helsesykepleier om

Hos helsesykepleieren (foto: ung.no)

Helsesykepleiere kan svare på spørsmål om kropp og helse, pubertet, sex- og samliv, problemer med venner eller familie, vanskelige tanker og følelser, bekymringer, livvstilsproblemer og annet.

Les mer

Mye å gjøre? Stressa? Stort press?

Stress (colourbox.com)

Jeg går på håndball, kor, klatring, snowboard og ski. Jeg vil gjøre det bra på skolen, for jeg må ha gode karakterer for det jeg skal inn på etterpå...

Les mer

Slik takler du stress

Jente sitter ved pulten og er sliten (www.colourbox.com)

Det kan være veldig belastende for kroppen å være stresset over tid, og derfor er lurt å lære seg teknikker for å mestre stresset.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Mat og kosthold
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om mat og kosthold