Hopp til hovedinnholdet

Hvordan kan jeg legge på meg på beina og armene?

Jente 13 år
 

Spørsmål

Hei, jeg er en 13 år gammel jente som er veldig tynn. Jeg er naturlig tynn, ingen spiseforstyrrelser eller noe sånt. Jeg er spesielt tynn i beina og armene. Men jeg er lei av å være den rare, tynne jenta som alle tror at ikke spiser noe. Så jeg vil legge på meg på beina og på armene. Hvordan? Hva skal jeg spise osv?

Besvart 07.11.2019 16:28
 

Svar
Hei!

Det er ikke sikkert at du er så rar som du selv tenker! Ofte har vi et bilde av oss selv, som ingen andre har! Jeg har jo ikke sett deg, så jeg vet ikke om du har en lav vekt, men dette er noe du kan ta opp med helsesykepleier.

Hvis hun eller han sier at du er undervektig, vil det være lurt å oppsøke lege for å finne ut hvorfor det er slik. Hvis alt er som det skal være, vil det ikke være noen grunn til at du skal spise annerledes enn det du gjør i dag. 

Siden du er 13 år gammel vil kroppen forandre seg ganske mye helt selv de kommende årene. Mest sannsynlig vil du vokse i høyden og få større lår, hofte og mage. Dette er helt vanlig. Men ikke alle gjør dette. Vi er jo alle ulike. 

Hvis det derimot viser seg at du har en lav vekt og at du skal opp i vekt, så har vi noen generelle råd om dette:

  • Bruk et tykt lag myk margarin på brødet
  • Bruk mye pålegg, helst kaloririke: majones, rekesalat, italiensk salat o.l, remulade, peanøttsmør, makrell i tomat. Eller proteinrike: leverpostei, ost, kjøttpålegg, fiskepålegg, egg.
  • Bruk lettmelk eller helmelk som drikke til måltidene
  • Rør inn 1-2 ss raps-/olivenolje i yoghurt og havregrøt
  • Lag supper og sauser med ekstra smør/margarin, matolje eller fløte
  • Ha raps-/olivenolje på salaten
  • Ha raps-/olivenolje i smoothie
  • Bruk ofte fet fisk (laks, makrell, ørret, kveite) i stedet for mager fisk (torsk, sei)
  • Ikke la det gå mer enn 3 timer mellom hvert måltid
  • Spis kveldsmat hver dag
  • Unngå å bruke lettprodukter
  • Nøtter er veldig kaloririke, og kan spises som et mellommåltid eller på slutten av et måltid. Spis gjerne 2 never nøtter (mandler, valnøtter) flere ganger om dagen

Matolje kan tilføres i overraskende mye mat. Velg rapsolje eller olivenolje, da disse har det sunneste fettet.

 

Hilsen klinisk ernæringsfysiolog, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Eg har ei lav vekt- kva skal eg gjøre?

Veier seg på badevekt (colourbox.com)

Nokon synast dei er veldig tynne, og vil gå opp i vekt. At ein er veldig tynn kan til dømes skuldast genar, at ein et for lite i forhald til eins energiforbruk eller være ein konsekvens av sjukdom. Vektauke kan være vanskeleg, og kan ta tid.

Les mer

Få hjelp om du strever med vekten

Baderomsvekt (colourbox.com)

Ikke gå alene med din bekymring for vekten. Få hjelp hos helsesykepleier eller fastlege.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Kropp og helse
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om kropp og helse