Hopp til hovedinnholdet

Hvordan kan jeg få sixpack?

Gutt 15 år
 

Spørsmål

Hei. Jeg er en gutt på 15 år som er 183 høy og veier 67-68 kg. Jeg har en normal kropp, men all fettet mitt går til "lovehandles/sidefat" og magen min. Også ønsker jeg meg en synlig sixpack. Hva burde trene når jeg skal ned i vekt, jeg har 2-3 styrketreninger i uken også 3 cardio/intervall treninger. Altså hva i kostholdet mitt burde jeg kutte? Jeg spiser ca 1900 calorier til dagen eller "prøver". Burde jeg gått over til en lav-karbo diet? Er det bra og gå øver til det? jeg er klar øver jeg må kutte sukkerinnholdet. Kan jeg foreksmpel drikke jordbær smoothie av "sunniva" Hva slags mage øvelser burde jeg gjøre får å fjerne fett foran magen og sidefett? Hva burde styrke treningen min være om? altså muskelgruppe? til å få resultater fort!! mvh gutt 15 år

Besvart 09.11.2019 16:57
 

Svar
Hei

Jeg skjønner at du ønsker deg sixpack, og at du vil ha det raskt. Men det er ikke sånn kroppen fungerer. Sixpack er en kombinasjon av magemuskler av en viss størrelse, og lite fett i området. Det har også mye med gener å gjøre, noen har rett og slett mer anlegg for å ha synlige magemuskler enn andre. Genene våre har også mye å si for fettfordelingen på kroppen, og det er ikke sånn at vi kan fjerne fett fra ett spesifikt område på kroppen. Når vi går ned i vekt, skjer det litt her og litt der. 

Sixpack krever for mange en ganske lav fettprosent, og det er ikke nødvendigvis sunt. Husk at fettet også har viktige funksjoner i kroppen vår. 

Når det er sagt, så tenker jeg at du trener på en god måte, og med variasjon. Jeg anbefaler deg å fokusere på styrkeøvelser hvor store muskelgrupper, og flere deler av kroppen involveres, som knebøy, markløft, benkpress, og hang ups/nedtrekk, eller tilsvarende øvelser. 

Hvis du ikke er vant til styrketrening, bør du få god instruksjon i dette av noen som har kompetanse på området, som en dyktig PT, treningsveileder eller fysioterapeut. Disse øvelsene vil også involvere magemusklene, men du kan selvsagt gjøre øvelser som er mer spesifikke for magemusklene i tillegg. 

Men det er altså ikke sånn at man får mindre fett på magen av å gjøre mageøvelser. 

Du beskriver å spise svært få kalorier om dage, og jeg anbefaler deg å heller fokusere på å få i deg nok mat, og næringsstoffer fremfor å ligge i kaloriunderskudd. Å få i seg for lite mat over en lengre periode kan faktisk være skadelig for kroppen. 

Når du er aktiv med trening, kan du helt fint kose deg med sukkerholdige matvarer innimellom, hvis du ellers har et normalt kosthold. Jeg legger ved noen artikler med tips til et sunt kosthold. 

Men jeg anbefaler deg altså ikke å ha fokus på vektnedgang. Jobb heller for å ha en sunn kropp som har det bra. Kroppen du skal jo forandre seg mye de neste årene, blant annet får gutter som regel større muskelmasse som en del av puberteten. Det er flott å ha gode vaner for aktivitet og kosthold i ungdomsårene, men ikke la det gå utover helsen. 

Jeg anbefaler deg å lese de vedlagt artiklene.

 Hilsen fysioterapeuten, ung.no
Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Når kommer resultatene av treningen?

Jente tøyer ut etter trening (colourbox.com)

Mange lurer på hvor raskt man kan se resultater og oppleve effekt av trening. Det er ikke noe fasitsvar på dette og det avhenger blant annet av gener, hva man trener og kosthold.

Les mer

"Fit", "ripped", eller markert - men ikke nødvendigvis sunn

Markerte muskler og sixpack er ikke synonymt med god helse. Her kan du lese hvorfor.

Les mer

Styrketrening, vekst og pubertet

Rom med vekter for å trene styrke (colourbox.dk)

Kan jeg stoppe å vokse hvis jeg trener med tunge vekter? Hvordan får jeg raskt store og tydelige muskler? Jeg trener mer enn kameratene mine. Hvorfor har de større muskler enn meg?

Les mer

Styrketrening

Jente løfter kettlebell (www.colourbox.com)

I denne artikkelen kan du lese om hvorfor styrketrening er bra og få tips til ulike måter å trene styrketrening på. Det er viktig med god teknikk når man trener styrke.

Les mer

Gode vaner for en sunn hverdag

Spiser foran datamaskinen (colourbox.com)

Her gir vi deg enkle tips om trening og matvaner som gjør at du kan gjøre din hverdag sunnere. Det kreves verken spesiell diett eller fancy treningsformer.

Les mer

Tips til et sunt, balansert og variert kosthold

Tallerken (colourbox.com)

Vet du hvorfor det er lurt å spise sunt og variert? Syns du det er vanskelig å vite hvordan du får det til? Her er noen gode tips.

Les mer

Dette skjer med kroppen din hvis du spiser for lite

TRØTT GUTT (colourbox.com)

Er det farlig å spise lite mat én dag? Hva med over en lengre periode? Hvor lite mat kan du spise før det blir farlig, og hva er det egentlig som skjer med kroppen din da?

Les mer

Gener og trening

Gener og trening (colourbox.com)

Alle kan få gode resultater av trening, men hvordan resultatene blir for akkurat deg i forhold til utseende, muskelstørrelse, utholdenhet og prestasjon, henger også i stor grad sammen med genene eller arvestoffet du har med deg.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett