Hopp til hovedinnholdet

Jeg er 165 cm høy og veier 58-59 kg, er dette normalvektig? Kan dere si noe om treningen og kostholdet mitt? Høres det bra ut for min aldersgruppe og situasjon?

Jente 15 år
 

Spørsmål
Hei! Utenom sykling til skolen og gym timene på skolen.. så sykler jeg ca 1 mil hver dag, i tillegg til at jeg jogger sånn 2.6 km. Jeg tar også 100 sit ups, og 20-30 push ups, og 20 spents hopp. Når jeg gjør dette hver dag, føler jeg at jeg ikke trenger å trene noe mer enn det jeg gjør på en dag, siden jeg gjør det 7 ganger i uka. høres dette greit ut egentlig? Jeg er 1.65cm og veier 58-59kg. Mitt mål er å aldri gå under 54, og aldri over 60kg. Jeg vil liksom ligge i mellom der. Jeg synes ikke det er så fint å være så tynn. Jeg tror jeg kanskje også har en del muskeler, og jeg føler meg ikke noe tykk i det hele tatt. men sånn på bmi skalaen deres, er dette normalvektig? jeg bryr meg ikke så mye om vekt.. vekt er bare et tall. det viktigste er hvordan man virkelig ser ut. men høres dette bra ut? hvis jeg skal beskrive kostholdet mitt, kan jeg vel si det jeg har spist idag... frokost: 2 grove rundstykker, et med mager grov leverpostei med agurk på og en med ost + 2 dl ekstra lett melk. lunsj: 50 g 4korn + 1-2 dl ekstra lett melk. mellommåltid: 2 dl ekstra lett melk. middag: ris, søt sur saus og kylling. også skal jeg snart ha kveldsmat om noen timer... kveldsmat: 60 g nøtter. (150 kcal per 30g.. står det) jeg spiser hver 3-4 time. aldri lenger. er dette sunt, og hvor mange kcal ca? idag har jeg syklet 1 mil, jogget 5.2km (litt mer en vanlig) og 100 situps, 30 push ups og 20 spents hopp. jeg legger vel ikke på meg av alt det jeg har spist? jeg blir veldig fort sulten
Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Du har mange sunne vaner når det gjelder kosthold og trening, dette er med på å gi deg en sunn, frisk kropp og en god helse!

Vekten din ligger fint innenfor området for normalvekt i din aldersgruppe. Du har all grunn til å være fornøyd med kroppen din:)


Du får masse variert fysisk aktivitet i hverdagen, og trenger ikke trene mer eller mindre enn du gjør nå for å opprettholde vektkontroll. Jeg synes det høres kjempe bra at slik du trener nå. Variasjon er bra, så hold gjerne på med forskjellige aktiviteter også i tiden fremover. Hvis du ønsker mer informasjon om trening kan du klikke her: Utholdenhetstrening, styrketrening

Hverdagen din er ganske aktiv og du trenger mye energi for å holde vekten med all treningen din. Jeg har regnet ut at du trenger mellom 2500-2800 kcal/dag med din alder, vekt og aktivitetsnivå. Dagsmenyen du har spist inneholder ca 1500 kcal, noe som er 1000 kcal lavere enn hva jeg har beregnet at du trenger. I teorien bør du dermed spise noe mer for å holde en stabil vekt, altså for ikke å gå ned i vekt. Hvis vekten din har vært stabil over lengre tid med det samme kostholdet og treningen vil jeg tro at kostholdet ditt inneholder nok energi for din situasjon.

I kostholdet ditt har du stor variasjon og velger mange gode matvarer (grovt brød, ekstra lettmelk, magert pålegg osv). Måltidsmønsteret ditt er også regelmessig, da du spiser hver 3-4 time og har faste måltider, veldig bra.

Allikevel er det noen få matvarer du bør øke inntaket ditt av. Frukt og grønnsaker kan jeg ikke se at du har i kostholdet ditt, det er viktig for deg å få i deg dette. Den anbefalte mengden er minimum 3 grønnsaker og 2 frukt hver dag. Fisk bør du dessuten også legge inn i kostholdet ditt. Husk 2 fiskemåltid per uke og bruk gjerne fiskepålegg på brødskivene (makrell i tomat, fiskepudding, tunfisk, reker, laksepostei, peppermakrell osv).

Nøtter inneholder mye sunt fett som kroppen din trenger, og du kan gjerne spise dette av og til, men du trenger ikke nøtter hver dag. Sunt, umettet fett kan du også få fra disse kildene: avocado, lettmajones og majonessalater, vita hjertego margarin, oljer, fisk, frø og kjerner. Erstatt gjerne nøtter i ditt daglige kosthold med noe av dette, da vil du sikre inntaket ditt av umettet, sunt fett. Nøtter kan du bruke som kos av og til, for eksempel i helgene.

Håper dette ga deg svar på spørsmålet ditt! Fortsatt god sommer:)

Vennlig hilsen treningskonsulenten og ernæringsfysiologen, ung.no.
Fikk du svar på det du lurte på?

Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening


Quiz: Hva vet du om kildekritikk?

Hva er en fotnote?