Hopp til hovedinnholdet

Noen tips til å unngå sår og smerter rundt halebeinet når jeg trener situps? Hvis jeg spiser vanlig og drikker vann/farris i uka, går det greit at jeg spiser litt godteri på lørdagene da?

Jente 14 år
 

Spørsmål
Hei. :) Jeg er en jente på 14 år som er veldig glad i å holde meg i form. Jeg trener friidrett og driver med hester. (det tar nesten hele uken) Men i tilegg driver jeg med egentrening. Som betyr joggeturer på rundt 3-4 km. Hver kveld tar jeg 200 situps, men problemet er at jeg får så innmari vondt i halebeinet. Uannsett hvor mange tepper eller puter jeg legger under, får jeg vondt og noen ganger åpne sår.Det svis no` veldig!! (dette skjer mens jeg tar situpsene) Så jeg lurer på om du kan gi meg svar/tips på hva jeg kan gjøre. Jeg og pappa har snakket om å kjøpe en treningsmatte som er 1 1/2 cm tykk. Men jeg tror at da jeg får vondt av å ha lag-på-lag med tepper/puter, så må jeg da få vondt av den matta på 1 1/2 cm!?? Jeg har også prøvd å ta situpsene på en treningsball, men jeg føler og kjenner at det nesten ikke tar noe på magemusklene. Jeg har også et annet spørsmål: Jeg er litt redd får å legge på meg da jeg spiser godteri og drikker brus, men hvis jeg spiser vanelig, sunn mat og drikker vann eller Farris i uken, og heller spiser litt godis og drikker litt brus på lørdagene, så går vell det greit? Jeg veier 53 kg og er 1.73 m høy. Er det normalt? Takk på forhånd! :D Klem. :) <3
Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Det kan være en ide å prøve treningsmatte. Hvis det ikke hjelper har du hvertfall testet det ut. Ellers er trening på stor ball bra. Prøv å gå langt ned når du lener deg bakover på ballen for å styrke effekten. Fest gjerne beina i noe foran, og len deg langt ned bak for hver gang. Kanskje du kjenner noe mer??? Kanskje du kan finne noen mulige mageøvelser på ball som du kjenner hvis du klikker her.

Det du kan prøve er å gjennomføre situpsrepetisjonene litt saktere og mer kontrollert. Husk å ikke løfte korsryggen, men kun øvre del av rygg. Jeg vil anbefale deg å prøve på treningsmatte, men det finnes ingen garanti for at du ikke vil få vondt også da. Test ut:)

Ellers kan du trene magen ved å ligge på ryggen og holde fast i noe bak hodet. Ligg gjerne på en benk slik at hele ryggen og rumpa er på benken. Press korsryggen mot underlaget hele tida. Øvelsen går ut på å holde strake bein, og heve og senke beina. Begynn med beina rett ut, før du løfter de loddrett opp og hever rumpa fra underlaget, før du rolig slipper rumpa ned igjen og senker beina ned igjen

Ja du er hvertfall ikke i nærheten av å være overvektig. Med de tallene du har oppgitt ligger du innenfor normalvektig, men i underkant.

Det er kjempe bra at du trener så mye. Det vil du oppnå utrolig mange gode helsegevinster fra, samtidig som du vil ha kontroll på vekt og kroppssammensetning. Fortsett sånn:)

Det er ikke farlig å spise godteri på lørdager så lenge du spiser sunt og variert resten av uka. Ikke vær redd for å legge på deg. Med så mye trening har du et veldig høyt energiforbruk, og må antakeligvis spise veldig mye for å legge på deg særlig. Det er altså helt greit at du spiser litt godteri på lørdager:)  Det høres ut for meg som du lever en meget sunn livsstil:) Fortsett som du gjør!!!

Fortsatt lykke til:)


Vennlig hilsen treningskonsulenten, ung.no
Fikk du svar på det du lurte på?

Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett


Quiz: Hva vet du om teoriprøven?

Hvilke påstander om krav til føreren er riktige?