Hopp til hovedinnholdet

Hvordan få bort fett fra magen? Hva er kcal?

Jente 13 år
 

Spørsmål

Jeg har lyst på flat mage, men jeg veit ikke ossen. jeg har ganske mye fett på magen , å ingen andre steder. Jeg er egentli høy og slank. Men det er bare magen! er det noen type trening som hjelper? hvor ofte? Hva bør jeg spise? hvor ofte? osv. Jeg har bare lyst til å få vekk litt av det fettet på magen.. Også hva er kcal? eller vet at det er no sånn greier, at hvis man spiser mere kcal enn det grensa er, så legger man på seg. Fortell meg litt om hhva det er.. Er 13 år i år, og er 1.68 høy!

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for spørsmål!

 

Først litt om kcal. Kcal (kilokalorier) er en måleenhet for energi, og sier f.eks. hvor mye energi ulike matvarer inneholder. Når du spiser tilfører du kroppen energi og når du er fysisk aktiv forbruker du energi. I tillegg bruker kroppen en del energi for å opprettholde kroppsvarmen og for å sikre at kroppens organer fungerer som de skal. Energien måles i kalorier (cal). Bokstaven "k" foran cal står for kilo, som betyr 1000 (på samme måte som 1000 meter er det samme som 1 kilometer). 1000 kalorier skriver vi da som 1 kilokalori, 1 kcal. En matvare inneholder f.eks. 500 kcal, som også kan skrives 500 000 cal. Siden tallene kan bli store og med mange nuller er det enklere å oppgi tallet som kcal.

 

Uansett hvordan du trener vil fett forbrennes fra hele kroppen for å frigi tilstrekkelig energi. Det er altså ikke slik at hvis du trener situps vil du forbrenne fettet fra magen, og hvis du løper forbrenner du fettet på beina. Det som hovedsakelig har betydning for hvor mye fett som forbrennes, uansett hvor fettet er lagret, er hvor høyt det samlede energiforbruket i løpet av treningsøkta blir. Situps eller lignende styrkeøvelser for magemusklene gir lite energiforbruk, og forbrenner dermed relativt lite fett. All aktivitet utover hvile bidrar til en økning i energiforbruket, og utholdenhetstrening (spesielt med høy intensitet) er den treningsformen som gir størst økning. Du kan lese mer om utholdenhetstrening i artikkelen vist til under svaret:)

 

Det er bra å trene styrke også, men det gir ikke et like høyt energiforbruk. Sterke mage- og ryggmuskler vil hjelpe deg å opparbeide god holdning og holder innvollene på plass slik at de ikke buler ut. Du kan se ulike styrkeøvelser for mage og rygg ved å klikke her. Tren gjerne styrke for hele kroppen for å styrke muskulatur og skjelett. Yoga, pilates eller lignende treningsformer er veldig bra:)

 

Prøv å være aktiv hver dag i en eller annen form. Fokuser på fysisk aktivitet du liker å holde på med. Det viktigste er å være i bevegelse jevnlig og ha det morsomt med det. Ulike ballspill, dans, svømming, jogging, sykling, gå på ski eller skøyter er eksempler på utholdenhetstrening. Hvis du f.eks. spiller innebandy 2 dager i uka, svømmer 1 gang i uka og danser 1 gang i uka, i tillegg til å ellers være jevnlig aktiv ved å gå eller sykle når du skal et sted, vil du oppnå mange gode effekter:)

 

Når det gjelder mat og måltider er det lurt å spise regelmessig og ikke la det gå for lang tid mellom hvert måltid (maksimalt 3-4 timer). Du kan gjerne spise 4 hovedmåltider (frokost, lunsj, middag og kvelds), samt 1-2 mellommåltider per dag. Et mellommåltid er et mindre måltid enn hovedmåltidene, det kan for eksempel være en frukt, et knekkebrød, en yoghurt etc.

 

I tillegg til regelmessig måltidsrytme anbefales det at man spiser variert. det er fordi ulike matvarer inneholder forskjellige næringsstoffer, og ved å spise variert sikrer man at kroppen får alle næringsstoffene den trenger. Stikkordene for et sunt kosthold er grove kornprodukter, mye frukt og grønnsaker, lettere melkeprodukter (f.eks. lettmelk eller ekstra lettmelk), mye fisk og kjøtt uten mye fett, f.eks. kyllingfilet og renskåret storfe eller svinekjøtt. Nedenfor er kostholdsanbefalingene oppsummert punktvis. Det er mange råd, og det er ikke sikkert at man klarer å følge alle, men kanskje en del av dem:)

  • Velg grove kornprodukter (grovt brød, knekkebrød og frokostblandinger med minst mulig sukker). Se gjerne etter Brødskala`n når du handler brød og velg brød som er i kategorien grovt eller ekstra grovt.
  • Velg oljer og myke margariner fremfor smør og harde margariner.
  • Velg magre kjøtt- og kjøttprodukter som middag eller pålegg, for eksempel kokt skinke, kylling/kalkunpålegg, kyllingfilet, karbonadedeig, roastbeef m.m.
  • Spis fisk til middag 2-3 ganger i uka og spis fisk som pålegg (for eksempel laks, torsk, sei, ørret, makrell i tomat, tunfisk, crabsticks m.m.)
  • Spis 5 porsjoner frukt, bær og grønnsaker hver dag, hvorav halvparten grønnsaker og halvparten frukt og bær.
  • Velg kokte eller bakte poteter fremfor chips og pommes frites.
  • Spis belgvekster som erter, bønner og linser.
  • Velg lettmelk, ekstra lettmelk eller skummet melk i stedet for helmelk. Spis også gjerne andre meieriprodukter med mindre fett (gjerne Nøkkelhullsmerkede produkter, se nedenfor).
  • Vær forsiktig med saltinntaket, det vil si. f.eks. strø mindre salt på maten.
  • Bruk vann som tørstedrikk.
  • Begrens inntaket av tilsatt sukker, det vil si begrens inntaket av brus, godteri og søtsaker.  

Nøkkelhullsmerket kan være til hjelp for å finne gode produkter. En matvare kan få Nøkkelhullsmerket dersom det er et sunnere alternativ til lignende produkter i sin matvaregruppe. Alle matvarene er delt inn i 25 matvaregrupper, hvor det er ulike maksimumsgrenser for innholdet av sukker, fett og salt, og minimumsgrenser for innholdet av fiber.  

 

Husk at det er viktig med påfyll at både mat og drikke etter hver treningsøkt for at kroppen skal kunne restituere seg til neste treningsøkt.

 

Sist, men ikke minst; det er lov å kose seg med godteri, kaker, snacks og lignende en gang i blant!:)

 


Lykke til videre!

Vennlig hilsen treningskonsulenten og klinisk ernæringsfysiolog, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Hva er utholdenhet og hva er kondisjon?

utholdehnhetstrening (colourbox.com)

Vi bruker ofte ordene utholdenhet og kondisjon om hverandre. Begge deler handler om evnen til å holde på med en aktivitet over tid. Og det kan trenes opp!

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett