Hopp til hovedinnholdet

Hvordan gå ned i vekt?

Jente 19 år
 

Spørsmål

Hei, jeg er ei jente på 19 år gammel. Jeg lurer på om åssen skal jeg gjøre meg tynn. jeg veier 78kg og det er virkelig ikke lite.. jeg har ikke så råd til å gå på trening eller noen andre idretter. jeg prøvde noen forskjellig hjemme eks: http://www.youtube.com/watch?v=W96bRXogIaE&feature=related men så når etter noen dager orker eller gidder ikke å gjøre de alt så blir kroppen min verre. jeg spisser ikke så mye om dagen, men anner ikke åssen får jeg lyst på å spisse noe om kveld tida. jeg trenger noen tips fra dere hvis det er virkelig mulig.. MVH jente 19

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for spørsmål!

 

Hjemmetrening er en god løsning. Den videoen du viste til kan være litt for heftig i startfasen på en treningsperiode. Som du selv sier går det ikke mange dager før motivasjonen forsvinner igjen. Det er riktig at slik intensiv trening er effektivt for å redusere fettmassen, men du kan godt starte litt roligere. 

 

Et forslag er at du bruker litt tid på å finne ut hvilke(n) treningsaktivitet(er) du liker bedre enn andre. Prøv gjerne ut litt og kjenn etter om du synes aktiviteten er ålreit å holde på med. Det kan være å gå turer, jogge, sykle, svømme, gå på ski eller skøyter, kampsport, danse eller trene styrke, evt. noe annet du kommer på. Du finner også flere treningsformer på youtube hvis du lete litt, og kanskje du finner noe du har lyst til å holde på med? Det er viktig å opprettholde treningen over tid hvis du skal se resultater, og for å holde vekta under kontroll må treningen fortsette. Det beste er om du finner treningsaktiviteter du liker å holde på med, hvor du ikke tenker på at du trener, men opplever glede ved å være i aktivitet. Hvis du ikke klarer å tenke på noen treningsformer du liker må du huske på at motivasjonen kan vokse når du har holdt på en stund. Kanskje du begynner å like en aktivitet bedre og bedre etter noen økter?

 

Et forslag til er å sette opp en treningsukeplan, hvor du kort beskriver hvordan du skal trene og når. Eksempel:

- Mandag: Kl 18. Gå på ski i lysløypa (45 min). Mål med økta: Prøve å gli på skiene og gå jevnt fort.

 - Tirsdag: Kl 07. Gå eller jogge en morgentur før frokost (20 min). Mål med økta: Jogge så mye som mulig, og gå i de bratte motbakkene

osv...osv..

 

Hver dag må du være fysisk aktiv, men det må ikke nødvendigvis være treningsøkter. Hvis du går eller sykler når du skal et sted, går trapper fremfor heis/rulletrapper hver gang, hjelper til med fysisk krevende husarbeid/hagearbeid hjemme og/eller går en tur hver morgen eller kveld får du mye gratis trening i hverdagen. Da trenger du ikke nødvendigvis trene så fryktelig mye i tillegg, men du må være i aktivitet hver dag. Prioriter fysisk aktivitet og trening fremover, da det er viktig for din videre utvikling og helse. Du må ha litt selvdisiplin og kanskje presse deg selv litt, men husk at formen vil bli bedre raskt, og det vil bli enklere å gjennomføre øktenes innhold. Korte intensive økter tar kort tid og gir god effekt, men i starten kan det være greit å ha noe lavere intensitet på øktene. Da burde samtidig varigheten være noe lengre også.

 

Du sier ingen ting om din høyde, kun vekten din. Det kan godt hende at din vekt er mer "normal" enn du tror i forhold til din høyde. Du kan lese mer om vekt og andre tips knyttet til å evt gå ned i vekt på en sunn måte i artikkelne under. Husk at det gjelder å være tålmodig. Det tar tid å etablere nye vaner, men det er fult mulig! :)

Regelmessig fysisk aktivitet og et sunt og variert kosthold er likevel å anbefale for alle.

 

Generelle råd for å spise sunt: 

Å spise regelmessig og til faste tider er et godt utgangspunkt for å etablere sunne matvaner. Faste måltider gjør det lettere å unngå store utskeielser, ved at man planlegger måltidene bedre. 
Generelt bør man ha 3-4 hovedmåltider per dag (frokost, lunsj, middag, kvelds) i tillegg til 1-2 mellommåltid. Det bør ikke gå mye mer enn 4 timer mellom hvert måltid. Til hvert måltid bør man spise passelige mengder, ikke for mye og ikke for lite. 

Ved å spise flere måltid i løpet av dagen, med sunn næringsrik mat, vil øke forbrenningen og bedre fordøyelsen. Du vil også oppleve at du føler deg mer opplagt, har mer overskudd og bedre konsentrasjon.

Ved trening bør du spise litt en time eller to før, og noe rett etterpå. Dette er viktig for at du ikke skal miste muskelmasse og for at du skal få best utbytte av treningen. En frukt eller en brødskive er eksempel på passe mengde mat her.

Å drikke vann som tørstedrikk er en god vane.

Et variert kosthold er det beste, det vil si at man bør spise litt av alt, men mest av dette:

  • Grove kornprodukter (grovt brød, knekkebrød og frokostblandinger med minst mulig sukker)
  • Meieriprodukter (for eksempel (ekstra) lett melk, smøreoster, cottage cheese, yoghurter med minst mulig sukker, ost av forskjellige slag)
  • Kjøttprodukter (for eksempel kokt skinke, kylling som pålegg og middag, roastbeef, renskåret kjøtt)
  • Fisk og fiskeprodukter som middag eller pålegg (makrell i tomat, tunfisk, crabsticks, etc)
  • 2 frukt og 3 grønnsaker hver dag. Grønnsaker kan brukes både til middag og rå som mellommåltider.
  • Vegetabilske produkter slik som oljer, myke margariner, majones, majonessalater, majonesbaserte dressinger.
  • Erter, bønner og linser.

En god vane er å ha litt grønnsaker til alle dagens måltider. Grønnsaker gir mye fiber som metter og er bra for fordøyelsen. Andre fiberrike matvarer er frukt, grove brød og kornprodukter, mysli, hele korn og gryn, frø og belgvekster (erter, bønner og linser). 

Komponer måltidene dine med sunn og næringsrik mat, som de matvarene i listen ovenfor. Dersom det går lang tid mellom hvert måltid, for eksempel fra lunsj til middag, er det lurt å spise et mellommåltid. Det kan være en brødskive, et knekkebrød, en frukt eller en grønnsak. Hvis man gjør det, er det lettere å spise en normal porsjon middag når man kommer hjem

Godterier, brus, kaker, sjokolademelk og andre søtsaker med mye sukker bør begrenses til én dag i uka. Så lenge du spiser sunt og variert i ukedagene, kan du fint unne deg noe du liker veldig godt i helgene. Men det er nok lurt å unne seg litt av det man har mest lyst på av og til. Det viktigste er å tenke på mengdene når man spiser usunt. Spiser man bare litt, går det greit fordi det da er plass til mer av den næringsrike maten i magen. Det finnes også mange sunne snacks og magrere alternativ enn de klassiske dessertene. 

For eksempel:

  • Fruktsalat: Kutt opp forskjellig frukt du liker. Det er godt i seg selv, men smaker også godt med litt vaniljekesam.
  • Eplebiter med kaneldryss er en veldig smakfull snack når søtbehovet melder seg.
  • Kutt opp de grønnsakene du liker best og knask i vei. Man kan også lage en dipp av mager kesam til.
  • Cottage cheese med litt lett syltetøy
  • En kopp te og grov kavring med mager prim.

Les og bla i kokebøker hjemme, og la deg inspirere! Det hjelper mye å like å lage mat når man vil spise sunt og ta kontroll over matinntaket sitt. Etterhvert kommer du jo til å flytte hjemmefra - og da vil gode kjøkkenferdigheter komme godt med når du skal klare deg på egen hånd. Mange studenter som flytter hjemmefra ender opp med å spise mye "fast-food", "take-away" og "junk", fordi det er lettvint og de ikke har mamma eller pappa til å servere maten lengre. Slik mat er jo ikke sunt for kroppen, og det er i tillegg lett å legge raskt på seg av mat med mye fett. 

Det å være sunn er en livsstil, og da kreves det at man lærer seg noen gode vaner og rutiner underveis for å klare å holde på livsstilen. Sett deg små mål i starten, og ta det gradvis. Husk at det tar lang tid å etablere nye vaner, men ikke gi opp! Hver dag har man en ny mulighet til å gjøre sunne ting for kroppen:) 

Håper noen av disse rådene kan bidra til at du får i deg litt sunnere mat hjemme. Ikke gi opp, kjemebra at du er opptatt av å spise sunt! Det kommer du til å tjene mye på gjennom livet :)

 

I artikkelen under kan du lese mer om flere matvarer som anbefales å inngå i et sunt og variert kosthold.

 

Lykke til videre. Stå på!

Vennlig hilsen treningskonsulenten, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Slankeråd for deg som er overvektig

løper (colourbox.com)

Hvis du er overvektig, og du prøver å gå ned i vekt, kan det være nyttig med noen råd: Hvis du skal slanke deg et viktig å gjøre det på en systematisk måte, og ikke hoppe på lettvinte superkurer. Regelmessige måltider, sunn og variert kost og trim satt i system er tingen.

Les mer

Lurer du på hva det er vanlig å veie?

Vekt

For tykk, for tynn eller rett og slett passe - hva er normalt? Det kan være vanskelig å vite. Dersom du ønsker en vurdering av vekta di anbefaler vi at du snakker med fagpersonell som lege, helsesykepleier eller ernæringsfysiolog.

Les mer

Hva er utholdenhet og hva er kondisjon?

utholdehnhetstrening (colourbox.com)

Vi bruker ofte ordene utholdenhet og kondisjon om hverandre. Begge deler handler om evnen til å holde på med en aktivitet over tid. Og det kan trenes opp!

Les mer

Styrketrening

Jente løfter kettlebell (www.colourbox.com)

I denne artikkelen kan du lese om hvorfor styrketrening er bra og få tips til ulike måter å trene styrketrening på. Det er viktig med god teknikk når man trener styrke.

Les mer

Tips til å spise riktig

Venner som spiser sammen (colourbox.com)

Med forskjellige råd i media kan det være vanskelig å vite hva man skal spise for å være sunn. Se her hva Helsedirektoratet anbefaler.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett