Hopp til hovedinnholdet

Hvordan forbrenne fett nederst på magen? Også kostholdstips

Gutt 13 år
 

Spørsmål

Hei, kan dere gi med noen tips ved å forbrenne fett på nedre magen? jeg aner ikke hvordan jeg skal gjøre det... hva burde jeg og ikke spise og hva burde jeg å spise ?

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for spørsmål?

 

Fettet nederst på magen er det fettet som oftest er vanskeligst å redusere, men treningsprinsippene er hovedsakelig de samme uansett hvor på kroppen du ønsker å redusere fett. Trening som øker energiforbruket i størst mulig grad er mest effektivt, og da fungerer utholdenhetstrening best. Du kan lese om utholdenhetstrening i artikkelen vist til under svaret:)

 

I tillegg er det lurt å trene styrke for å opprettholde og eventuelt øke muskelmassen noe. Du kan finne gode styrkeøvelser ved å klikke her.

 

Du kan f.eks. spille fotball, håndball, basket, bandy/innebandy, ishockey, gå på ski, jogge, sykle, svømme, danse eller lignende som utholdenhetstreningsform. Gjør dette gjerne flere ganger i uka, f.eks. 3-4 ganger. Styrke for hele kroppen kan du trene f.eks. 2 ganger i uka, og da er det viktig at du sliter deg godt ut. Styrke for mage og korsrygg kan du godt trene opp til hver dag, f.eks. 10 minutter. 

 

KOSTHOLD:

Dersom man ønsker varige resultater med å få en strammere kropp, tar det tid. Det som anbefales er å gjøre små endringer i livsstilen, ved å ta sunne matvarevalg og være i fysisk aktivitet regelmessig. En kroppsvekt innenfor normalvekt, anbefales for å ha en så sunn kropp og helse som mulig hele livet. 

   

Her er noen sunne kostråd til deg:

  • Spis 3-4 hovedmåltider, og 1-2 mellommåltider per dag. Hvor mye mat du trenger til hvert måltid, avhenger av hvor mye aktivitet du er i. Regelmessige måltider er anbefales uansett, og holder forbrenningen oppe.
    • Et mellommåltid er mindre enn et hovedmåltid. Det kan være en rå gulrot, kålrot, et eple, yoghurt/biola med litt grov müsli eller et grovt knekkebrød med pålegg
  • Vann er den beste tørstedrikk
  • En middagsporsjon bør bestå av:
    • 1/3 grønnsaker
    • 1/3 kjøtt/fisk/belgvekster som brønner eller linser
    • 1/3 poteter/ris/pasta (velg helst fullkornsprodukter eller kokt potet)
    • Et eksempel: tomatsaus med karbonadedeig, fullkornspasta og kokte grønnsaker som brokkoli og gulrot.
    • Et annet eksempel: salat av ulike grønnsaker med litt fullkornspasta og tunfisk/kylling/bønner.
    • www.matprat.no har mange sunne og enkle middagstips.

Kostholdet bør være variert, det vil si at det bør inneholde litt av alt, men man bør velge mest:

  • Grove kornprodukter (grovt brød, knekkebrød og frokostblandinger med minst mulig sukker). Brødskalaen kan være et godt hjelpemiddel for å se grovheten på brødet i butikken.
  • Magre meieriprodukter (for eksempel (ekstra) lett melk, smøreoster, cottage cheese, magre yoghurter med minst mulig sukker, gulost) 
  • Magre kjøttprodukter både som pålegg og til middag (for eksempel kokt/røkt skinke, hamburgerrygg, kalkunpålegg, kylling, roastbeef, renskåret kjøtt, egg) 
  • Fisk og fiskeprodukter både som pålegg og til middag (makrell i tomat, tunfisk, crabsticks, laks, ørret, torsk, sei etc). Her finner du gode og enkle oppskrifter på fiskemiddager.
  • 2 frukt og 3 grønnsaker hver dag. Grønnsaker kan brukes både til middag og rå som mellommåltider. Her finner du oppskrifter for bruk av frukt/grønnsaker til dagens ulike måltider.
  • Vegetabilske produkter slik som oljer, myke margariner, majones, majonessalater, majonesbaserte dressinger i stedet for hardt smør.
  • Linser, bønner og erter 

Godterier, brus, kaker, potetgull, sjokolademelk og andre søtsaker med mye sukker og fett bør begrenses til én dag i uka. Så lenge du spiser sunt og variert i ukedagene, kan du fint unne deg noe du liker veldig godt i helgene. Det viktigste er uansett å tenke på mengdene når man spiser usunt. Spiser man bare litt, går det greit fordi det da er plass til mer av den næringsrike maten i magen 

 

Lykke til videre!

Vennlig hilsen treningskonsulenten, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Hva er utholdenhet og hva er kondisjon?

utholdehnhetstrening (colourbox.com)

Vi bruker ofte ordene utholdenhet og kondisjon om hverandre. Begge deler handler om evnen til å holde på med en aktivitet over tid. Og det kan trenes opp!

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett