Hopp til hovedinnholdet

Hvor tynn bør man være før man begynner å tenke på å få sixpack?

Gutt 15 år
 

Spørsmål

hvor tynn bør man være før man begynner å tenke på å få sixpack?

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for spørsmål!

 

Først litt om det å oppnå helt markerte magemuskler:

Hvor enkelt vi kan oppnå markerte muskler er i stor grad avhengig av arv. Noen vil kunne oppnå et synlig resultat uten å jobbe spesielt hardt for det, mens andre ikke kan oppnå helt markerte magemuskler, uansett hvor hardt de trener og hvor bevisst de spiser. Det er det viktig å være klar over. 

 

Så til ditt spørsmål:) Det er ikke noen grense for hvor tynn man bør være før man begynner å tenke på å få sixpack. Den samme type livsstil må man uansett leve for å oppnå målet om markerte magemuskler. Det er riktig at mennesker med mye fett på kroppen bør vektlegge noe annerledes trening enn mennesker som er svært tynne, men kombinasjonen av trening som øker magemusklene kombinert med trening som øker fettforbrenningen er uansett viktig. Viktigst er det for de fleste å fokusere på trening som øker forbrenningen, siden selv tynne mennesker har noe fett utenpå magemusklene. Da er utholdenhetstrening mest effektivt, spesielt med høy intensitet. Effektiv hjemmetrening som fører til høy forbrenning er såkalte HIT-økter (High Intensity Training). Du kan se et eksempel på slik trening ved å klikke her. 4x4 intervall er et annet eksempel på effektiv trening du kan gjennomføre ute hjemme. Økten utføres slik: Oppvarming 5-10 minutter. 4 harde arbeidsperioder, hver på 4 minutter, 2 minutters rolige hvileperioder mellom arbeidsperiodene. Intensiteten må være høy i arbeidsperiodene (f.eks. gå i bratt motbakke, løpe, sykle, svømme fort). Prøv å holde omtrent samme tempo i alle arbeidsperiodene, evt. den første perioden noe roligere enn de tre neste.

 

I tillegg til utholdenhetstreningen bør du trene styrke for mage og rygg. Det er viktig å også trene musklene på baksiden av ryggsøyla for å motvirke skjevheter. Du kan finne mange gode øvelser for mage og rygg ved å klikke her.

 

Tren gjerne mage og rygg annenhver dag. Utfør så mange repetisjoner på rad at du blir skikkelig sliten og gjennomfør gjerne 2-3 serier for hver øvelse. Du kan plukke ut øvelser du liker selv, men sett av 8-15 minutter annenhver dag til mage- og ryggtrening. I tillegg kan du prøve å innføre noen HIT-økter og noe lengre intervalløkter (for eksempel 4x4) hver uke. Hvis du ikke er motivert for slik hard utholdenhetstrening kan du gjerne gå eller sykle turer, jogge rolige langturer eller lignende. Slik trening gir også en klar økning i forbrenning i forhold til å sitte i ro.

 

Et normalt sunt og variert kosthold er også viktig. Kosttilskudd og lignende er ikke nødvendig så lenge du spiser variert og normalt sunt. Grønnsaker, magert kjøtt, mager melk og melkeprodukter, egg, frukt, fisk og annen sjømat, grove kornprodukter, fullkornsprodukter, ris og poteter, bønner/belgfrukter er eksempler på gode sunne matvarer. For mye sukker og fett fra godteri, brus, sjokolade osv. bør begrenses til 1 dag i uka.

 

Du må selv styre treningsmengden, men vær klar over at det for de fleste kreves svært hardt arbeid for å oppnå helt markerte magemuskler. Sørg for å få i deg nok av de ulike næringsstoffene og vær fysisk aktiv hver dag:)

 

Lykke til videre!


Vennlig hilsen treningskonsulenten, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?

Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett