Hopp til hovedinnholdet

Hva må vi spise for å bygge muskler raskt?

Gutt 15 år
 

Spørsmål

Vi er 2 gutter som går på treningstudio 4 ganger i uken og spiller fotball i tillegg. Vi lurer på hva vi må spise får og bygge bygge store muskler på liten tid (biceps,bryst,mage)

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for spørsmålet deres!

Kostholdet bør være mest mulig variert og sunt. Velg matvarer først og fremst fra disse gruppene i hverdagen:

  • Grove kornprodukter (grovt brød, knekkebrød og frokostblandinger uten sukker, havregryn, byggryn)
  • Meieriprodukter (for eksempel (ekstra) lett melk, smøreoster, cottage cheese, yoghurter med minst mulig sukker, ost av forskjellige slag)
  • Kjøtt- og kjøttprodukter (for eksempel kokt skinke, kylling som pålegg og middag, roastbeef, renskåret kjøtt)
  • Fisk og fiskeprodukter som middag eller pålegg (makrell i tomat, tunfisk, crabsticks, etc)
  • Egg
  • 2 frukt og 3 grønnsaker hver dag. Grønnsaker kan brukes både til middag og rå som mellommåltider.Vegetabilske produkter slik som oljer, myke margariner, majones, majonessalater, majonesbaserte dressinger.
  • Erter, bønner og linser.

1-3 timer før trening bør et måltid rikt på karbohydrater og proteiner inntas. Det kan være brødskiver med kjøttpålegg og melk. Direkte etter trening (helst innen 10 minutter etter trening) er det viktig å innta næring, da også i form av karbohydrater og proteiner. Melk, yt, sjokolademelk, styrk, cottage cheese med syltetøy er noen eksempler på gode restitusjonsmatvarer. Proteintilskudd er ikke nødvendig så lenge dere får i dere nok protein gjennom kosten. Drikker du 0,5 liter sjokolademelk får du i deg det du trenger direkte etter trening. Innen 2 timer etter trening bør et skikkelig måltid inntas, f.eks. middag, hvor dere får i dere både karbohydrater (mye av i ris, pasta, poteter, brød, korn), fett (helst umettet fett som det er mye av i fet fisk og vegetabilske oljer som raps- og olivenolje), proteiner (mye av i kjøtt, egg, fisk, bønner, melk), vitaminer og mineraler (mye av i grønnsaker). Også nok vann er viktig å få i seg.

Hver dag bør dere få i dere 1,5-2 gram protein per kilo kroppsvekt. Altså veier du 70 kg bør du fø i deg 105-140 gram protein per dag. Dette gjelder selv ved mye trening. Dere kan lese mer om ernæring og trening for muskelvekst ved å klikke her.

Lykke til videre!

Vennlig hilsen treningskonsulenten, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?

Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett