Hopp til hovedinnholdet

Hva slags rettigheter har jeg når jeg kjøper en mobiltelefon?

Jente 16 år
 

Spørsmål

Hei, Jeg kjøpte en iPhone 7+ fra en Elkjøp og senere viser det seg at den aldri har fungert normalt. Jeg kjøpe den for 10 måneder siden. Det var noe galt me den helt siden jeg kjøpte den men jeg trodde kanskje det var sånn denne telefonen skulle være senere begynte den bare å bli verre og verre. Jeg gikk til Elkjøp for å klage, de sendte den inn til sjekk. Etter 1,5 måned kom den tilbake. De sa at ingenting vare galt. Etter noen uker kom jeg tilbake igjen med samme problem. De sa at det var ingenting de kunne gjøre. Enda en gang dro jeg til butikken for å få den reparert, når den kom tilbake sa de at det var laderen som var ødelagt så jeg fikk en ny. Etter noen uker begynte samme problem igjen. Jeg har ikke dratt dit for enda siden de har så dårlig kundeservice. Men skal dra snart. Hva kan jeg gjøre for å få et nytt produkt eller pengene tilbake? Jeg vil helst ha pengene tilbake så jeg kan kjøpe ny en annen plass, vil ikke ha noe med den butikken å gjøre lengre!

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Det er leit å høre at mobiltelefonen ikke fungerer. Butikken har rett til å reparere for samme feil to ganger. Skjer den samme feilen en tredje gang så vil du ha rett på pengene dine tilbake. Det vil du også ha rett på hvis det er en stor feil, og det tar over fire uker å reparere og du ikke får lånetelefon. Vår forslag er at du skriver en epost til butikken og sier at samme feil har oppstått en tredje gang (hvis det er tilfellet), og de har tidligere brukt en og en halv måned på å reparere og at du vil ha pengene tilbake. Forbrukerrådet kan hjelpe deg om du og butikken ikke blir enig. Her kan du lese om rettigheten dine når noe er feil med mobilen din.


Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd, veileding og mekling hvis du og selgeren blir uenig. 

Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet 

 

 

 

 

 

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Dine mobiltelefonrettigheter

Mobiltelefon og rettigheter

Hva gjør du om mobiltelefonen din slutter å virke, plutselig skrur seg av eller sletter kontaktene dine? Her er dine mobiltelefonrettigheter.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Lov og rett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om lov og rett