Hopp til hovedinnholdet

Hvordan få sixpack og bli sterkere?

Gutt 14 år
 

Spørsmål

hei! jeg er gutt på 14 år, etter sommerferien begynner jeg på ny skole, jeg har tenkt mye på og bli sterk, jeg ska prøve og få 6 pack/ stramme magemuskler og trene armenene mine veldig mye, men jeg trenger hjelp om hvordan jeg kan bli en av dem sterkeste i klassen? og hva jeg burde gjør for og få stramme og synlige 6 pack. jeg har tenkt og trene mest fordi av oppmerksomheten on populæriteten, kan jeg få hjelp om hvordan jeg kan få fort 6 pack og bli sterk i armene og ?

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for spørsmål!

 

For å bli sterkere og oppnå mer markerte magemuskler må du være mye i aktivitet fremover. All aktivitet utover hvile bidrar til økt fettforbrenning, og vil dermed bidra til at du får mindre fett på kroppen og mer synlige muskler. Spesielt aktiviteter som innebærer løp, sykkel, svømming, hopp og lignende øker fettforbrenningen i stor grad. Grunnen er at slik aktivitet aktiverer kroppens største muskler, noe som fører til et høyt energiforbruk. Du vil bli sterkere også, av å være i variert fysisk aktivitet, men spesielt styrketrening vil være effektivt for å nå det målet. Styrketrening av hele kroppen, 2-3 ganger i uka er kjempe bra. Her kommer litt mer informasjon om hvordan du kan trene styrke:)

 

Styrketreningsmetoden kan enkelt utføres hjemme uten ytre belastning. Her er noen prinsipper for god økning i styrke, muskelvekst og progresjon.

  • Belastning: Fra ingen ytre belastning til 60% av 1 RM (1 RM betyr den belastningen du klarer å løfte 1 repetisjon)
  • Antall økter: 2-3 per uke
  • Antall repetisjoner: 15 til svært mange
  • Antall serier: 2-5 per øvelse
  • Antall øvelser: 1 til svært mange
  • Pauser: 15 sekunder til 2-3 minutter mellom seriene

Slik trening kan for eksempel gjennomføres ved stasjonstrening eller sirkeltrening, hvor du har gjort et utvalg i øvelser og plassert de i en bestemt rekkefølge (gjerne en sirkel). På denne måten kan du legge inn øvelser for hele kroppen og trene de forskjellige øvelsene etter hverandre. Denne treningsformen blir ofte gjennomført med musikk. Du kan for eksempel dele inn treningen i 40 sekunders arbeidsperioder og 20 sekunders hvileperioder, og bruke hvileperioden til å skifte øvelse (stasjon) i sirkelen. Du kan finne gode øvelser for hele kroppen ved å klikke her. Du kan også finne gode øvelser ved å klikke i menyen til høyre i denne lenken

 

 

Altså...styrketrening 2-3 økter i uka med full innsats, vil føre til at du blir sterkere og får større muskler. Hvis du også er aktiv ellers i hverdagen, med f.eks. ballspill, jogging, sykling, svømming, turn, osv. vil du oppnå høy fettforbrenning i tillegg til en økning i muskelmassen. På den måten vil du bli sterk og få mer markerte muskler over tid. Finn aktiviteter du liker å holde på med, som fører til at du blir sliten og svett:) Situps kan gjerne være en øvelse i styrkesirkelen din, men situps alene fører ikke til særlig økning i fettforbrenningen, og vil derfor ikke være gunstig alene for å oppnå sixpack. Da må du bruke kroppens største muskler, og få opp forbrenningen. Da er det bedre å f.eks. løpe, enn å trene situps! Variasjon er viktig, så hold gjerne på med masse forskjellig fysisk aktivitet hver dag:)

 

Lykke til videre!


Vennlig hilsen treningskonsulenten, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?

Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett