Hopp til hovedinnholdet

Noen tips til hvordan jeg kan gjøre kostholdet mitt sunt? Hvordan skal jeg klare å unngå brus når det er så lett tilgjengelig? Tips til hva jeg kan spise eller drikke slik at �nden min holder seg god og frisk?

Jente 13 år
 

Spørsmål
Hei :-)

Vil bare si f�rst at jeg synes at jobben alle dere gj�r p�, Ung.no er fantastisk. Dere hjelper utrolig mange som har det vondt og jeg h�per dere kan hjelpe meg ogs�.

Jeg f�ler meg litt usikker p� meg selv. Jeg har et ganske greit utseende, selvom kanskje ikke alle mener det. Her er alts� sp�rsm�lene mine :

1. Jeg har begynt � spise frokost (Ristet loff og sjokolademelk) hver morgen som er en stor forbedring fra det jeg gjorde f�r. Jeg spiser nesten aldri p� skolen, fordi jeg rett og slett glemmer det. Jeg har satt opp et m�l for meg selv, nemlig at jeg skal forandre hele kostholdet mitt. Jeg er fryktelig kresen, men vi l�re meg � spise sunt. Det er viktig at jeg bygger opp kostholdet mitt, mens jeg fremdeles er ung, s� noen tips ? :D

2. Bortsett fra sjokolademelk om morgningen drikker jeg nesten aldri noe annet en Pepsi Max. Jeg skj�nner at dette ikke er bra, men er litt avhengig. Mamma drikker det hele tiden hun og. Jeg greier ikke � stoppe n�r det ligger klart i kj�leskapet, r�d? =\'/

3. Jeg f�r ofte s�nt anfall av d�rlig �nde, selvom jeg pusser tennene morgen og kveld stortsett. Tips til hva jeg kan spise eller drikke slik at �nden min holder seg god og frisk?


Takk p� forh�nd ♥
Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei,

Så flott at du har begynt å spise frokost, dette er veldig viktig for deg. Utrolig bra at du har bestemt deg for å endre på noe du ikke er fornøyd med, dette er et stort skritt å ta. Hold motivasjonen oppe og sett deg mål som du kan gjennomføre. Her skal du få noen tips.

Frokost gir deg god energi til å fortsette dagen på en god måte i skolehverdagen. For at energien skal være langvarig og nyttig for deg er det viktig å spise et sammensatt, variert kosthold med riktige næringsstoffer. Jeg skjønner at det kan være vanskelig å endre noe som du allerede har endret, men jeg vil allikevel anbefale deg å gjøre noen justeringer i frokosten din. Hvis du klarer å bytte ut loff med et grovere brød eller et grovt knekkebrød (for eksempel havreknekkebrød) er dette et veldig stort steg i riktig retning for å få en sunn god frokost. I loff er det veldig enkle karbohydrater som brytes ned med en gang og gir en rask, høy blodsukkerstigning og dermed kortvarig energi. Bytter du ut loff med grovt brød vil karbohydratene bruke lenger tid på å fordøyes i tarmen og gir deg dermed en langvarig energi utover skoledagen. Til frokost kan du gjerne drikke sjokolademelk, bland gjerne selv av ekstra lettmelk og oboypulver.

Pepsi max inneholder iallefall ikke sukker og er dermed ikke det verste du kan drikke. Det er uansett lurt for deg å venne deg til å drikke noe annet enn bare dette. Prøv å bruke vann som tørstedrikk. Du kan gjerne drikke vann med smak hvis du syns dette er bedre enn springvann. Men husk at springvann også kan bedres med både sitron, lime, agurk og andre friske smaker. Hvis du klarer å prøve litt og litt, skal du se at det blir lettere å skifte ut pepsi max. Oppfordre gjerne mammaen din til å følge ditt mønster også.

For å få et sunt sammensatt kosthold bør man velge litt av alt. Velg mest av dette:
* Grove kornprodukter (grovt brød, knekkebrød og frokostblandinger uten for mye sukker)
* Magre meieriprodukter (for eksempel (ekstra) lett melk, smøreoster, cottage cheese, magre yoghurter med minst mulig sukker)
* Magre kjøttprodukter (for eksempel kokt skinke, kylling som pålegg og middag, roastbeef, renskåret kjøtt)
* Fisk og fiskeprodukter som middag eller pålegg
* 2 frukt og 3 grønnsaker hver dag. Grønnsaker kan brukes både til middag og rå som mellommåltid. Bruk mye av dette, det kan hjelpe deg med ånden din.
* Vegetabilske produkter som olje og myk margarin i stedet for hardt smør.

Godteri og snacks bør man begrense til en dag i uken.

I tillegg er det viktig å ha et regelmessig måltidsmønster med 3-4 hovedmåltider (frokost, lunsj, middag og evt kveldsmat) og 1-2 mellommåltider. Mellommåltidene skal være mindre enn hovedmåltidene og kan ofte være en rå gulrot, kålrot, en yoghurt med litt grov müsli eller et grovt knekkebrød med pålegg. Husk på å spise deg passe mett til hovedmåltidene, ikke for lite og ikke for mye.

Når det gjelder den dårlige ånden din kan dette ha sammenheng med kostholdet ditt. Faktisk kan det hende at den dårlige ånden kommer at av kostholdet ditt ikke gir deg riktig næringsstoffer. Magen og tarmen vil gjerne ha noe å arbeide med, og dermed kan et lite variert kosthold med enkle næringsstoffer gi symptomer som dårlig ånde.

Lykke til!
Vennlig hilsen ernæringsfysiologen, ung.no.
Fikk du svar på det du lurte på?

Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Mat og kosthold
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om mat og kosthold


Quiz: Hva vet du om nettvett?

Hva er en "IP-adresse"?