Hopp til hovedinnholdet

Dårlig matlyst, hva kan jeg gjøre?

Jente 15 år
 

Spørsmål

Hei, jeg vet ikke hva som feiler meg men jeg har nå snart i 3 år hatt en veldig dårlig appetitt. Jeg blir ikke sulten og jeg må nesten tvinge meg selv til å spise. Og når jeg faktisk spiser så spiser jeg bare usunt mat som pizza osv. Men jeg er heller ikke så tynn, jeg er 1.68 og veier 64. Jeg selv svært fornøyd med kroppen min og jeg mener at jeg ikke har spiseforstyrrelser. Jeg lurer da på om det er noe jeg kan gjøre annerledes får å bli frisk da.

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Det er ikke uvanlig at matlysten er dårlig i perioder. Mange faktorer i livet ditt kan påvirke hvorvidt du har god eller dårlig matlyst, og for å gjøre noe med det, kan det være lurt å identifisere disse.

Matlysten påvirkes av følelser. 
Har du noen gang opplevd å grue deg skikkelig til noe? Være bekymret eller lei deg? Har du tenkt over at mat ofte er det siste som frister når man føler det sånn? Matlysten påvirkes av følelsene våre, og det er helt normalt at man i perioder føler at alt er bra, mens andre perioder er vanskeligere. Kan du komme på noe i livet ditt som kan gi deg dårlig matlyst? Hvis du kjenner at det hadde vært godt å snakke med noen om ting som ikke er så lett - så anbefaler jeg å gjøre nettopp det. Kanskje vil det å snakke om følelser og håndtere disse føre til at matlysten også øker.

Søvn en også faktor som kan virke inn på matlysten. Sover du godt og nok om nettene? For lite eller dårlig søvn kan ha en uheldig effekt på kroppen. Å våkne uthvilt om morgenen er en god forutsetning for god matlyst.

Sult og metthetsfølelse er noe som reguleres i kroppen av hormoner. Kroppen er et vanedyr, og for at du skal kjenne sultfølelse er det viktig å spise regelmessig og til omtrent faste tider. Det anbefales at man spiser 3-4 hovedmåltider og 1-2 mellommåltider i løpet av en dag. Hvis kroppen blir vant til å gå lenge uten mat kan man miste matlysten og den normale sultfølelsen. Heldigvis er det sånn at både matlyst og sultfølelse kommer tilbake hvis man starter å spise til faste tider igjen. Personer som hopper over frokost kjenner gjerne ingen sultfølelse om morgenen, men hvis man over en liten periode tvinger i seg frokost til fast tid, vil man begynne å føle seg sulten igjen om morgenen. I tillegg vil det være sånn at man ofte blir sulten igjen etter 3-4 timer om man har spist frokost og følger på med faste måltider resten av dagen.

Hvis man overhodet ikke har lyst på mat, er det sjeldent noe som frister. Mange synes imidlertid det er lettere å få i seg noe friskt og lett, så her er noen forslag til hva du kan prøve ut:

  • Smoothie lagd av bær, banan, yoghurt eller biola
  • Yoghurt blandet med litt müsli og oppskåret frukt eller bær
  • Biola med kornblanding

Hvis ingenting frister, er det bedre å spise en frukt eller ta et glass melk, biola eller liknende, enn å ikke spise noen ting. For å etablere en normal sult- og metthetsfølelse trenger man ikke nødvendigvis å spise så store måltider, prøv bare å få i deg ett eller annet med jevne mellomrom, og se om det hjelper.

Prøv gjerne å etablere en regelmessig måltidsrytme, og start gjerne med frokosten hvis du ikke allerede har denne på plass. Dersom du opplever at du ikke får tilbake matlysten kan det være lurt å ta kontakt med fastlegen for å få tatt en helsesjekk. Hvis legen ikke finner noe så vil jeg anbefale å snakke med helsesøster. Ved å snakke med helsesøster kan du også finne ut om det kan være en annen grunn til at du ikke har matlyst. 

Vennlig hilsen

klinisk ernæringsfysiolog, for ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Enkelt å velge sunnere mat med Nøkkelhullsmerket

Nøkkelhullet (Helsedirektoratet / Mattilsynet)

Se etter nøkkelhullmerket på matvarene du handler. Når du finner merket, vet du at den matvaren er et sunnere alternativ enn andre varianter av matvaren.

Les mer

20 gode råd til sunn og billig mat

20 tips til sunn og billig mat (colourbox.com)

Her har du 20 tips til hvordan du kan gjøre sunne valg i butikken uten å blakke deg helt.

Les mer

Tips til et sunt, balansert og variert kosthold

Tallerken (colourbox.com)

Vet du hvorfor det er lurt å spise sunt og variert? Syns du det er vanskelig å vite hvordan du får det til? Her er noen gode tips.

Les mer

Tips til et balansert kosthold

Jente balanserer et eplet på hodet (colourbox.com)

Du kommer ikke særlig langt med alskens dietter. Disse små justeringene vil hjelpe deg til en sunnere livsstil.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Kropp og helse
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om kropp og helse