Hopp til hovedinnholdet

Jeg er sulten, men har ikke matlyst.

Jente 20 år
 

Spørsmål

Hei. Jeg er sulten men har ikke matlyst. Opplever sjelden en rumlefølelse i magen, også glemmer jeg liksom at jeg er sulten og må spise. Brødmåltidene er vanskeligst. Når jeg først får i meg noe, så går det for det meste i melk, banan, gulrot, mandler, yoghurt eller mac’n’cheese. Jeg er 1,63 og veier 60kg, og prøver ikke å slanke meg. Jeg trener ikke regelmessig, men har prøvd å jogge litt i det siste. Hva skal jeg gjøre? Ingenting frister! Og jeg har prøvd med masse forskjellig pålegg, men det hjelper heller ikke!

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for at du sender spørsmål til ung.no.

Det er ikke noe greit å slite med dårlig matlyst, i alle fall ikke når man faktisk kjenner seg sulten. Det er ikke uvanlig at matlysten svinger i perioder, og vi har skrevet en hel artikkel om nettopp dette med dårlig matlyst. Jeg vil anbefale deg at du leser denne. Der er alle rådene samlet i én artikkel.

Du skriver at du har begynt å jogge litt, det er kjempebra! Fysisk aktivitet kan være med på å øke matlysten, og nok mat er viktig når man trener.

Du skriver at brødmåltidene er vanskeligst. Hvis du synes det er lite fristende å spise brød, så kan du spise helt andre ting. F.eks. havregrynsgrøt eller kornblanding, her er noen forslag for å gjøre det litt mer spennende:

  • Havregrynsgrøt kokt på melk, toppet med cottage cheese og blåbærsyltetøy. Eller toppet med hakkede peanøtter og litt peanøttsmør.
  • Müsli blandet med biola, tilsatt litt oppkuttet frukt, f.eks. eple

Hva med salater eller omelett? Kan det friste? En wrap fylt med litt salat/grønnsaker, kikerter, fetaost og pesto?

På denne nettsiden kan du få tips til mange spennende måltider.

Som det står beskrevet i artikkelen om matlyst, er det viktig å spise til faste tidspunkt - rett og slett tvinge i seg noe mat selv om det ikke frister. Det kan over tid bidra til å gi bedre regulering av sult- og metthetsfølelse, og matlyst.

Tenk også gjennom om det er faktorer utenfra som påvirker matlysten din. Negative, vanskelige, stressende følelser? I så fall vil jeg råde deg til å snakke med noen om det.

Lykke til!

Vennlig hilsen

klinisk ernæringsfysiolog, for ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Gode vaner for en sunn hverdag

Spiser foran datamaskinen (colourbox.com)

Her gir vi deg enkle tips om trening og matvaner som gjør at du kan gjøre din hverdag sunnere. Det kreves verken spesiell diett eller fancy treningsformer.

Les mer

20 gode råd til sunn og billig mat

20 tips til sunn og billig mat (colourbox.com)

Her har du 20 tips til hvordan du kan gjøre sunne valg i butikken uten å blakke deg helt.

Les mer

Hvorfor hjelper det å snakke med noen?

Trist gutt (colourbox.com)

Hvis du har det vanskelig får du gjerne råd om å snakke med noen. Kanskje orker du ikke tanken på å skulle snakke om det vonde eller vanskelige og tenker kanskje at det ikke hjelper uansett? Her kan du lese om hvorfor det kan være til hjelp å snakke med noen og få råd om hvordan du kan komme igang.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Mat og kosthold
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om mat og kosthold